Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchu

9. 10. 2018
Europa Europa Clipper Voda ve vesmíru

Podle nové studie v magazínu Nature Geoscience by mohl být povrch Europy, ledového měsíce planety Jupiter, pokrytý obřími krystaly ledu o výšce až 15 metrů. To by mohla být komplikace pro plánovanou misi na povrch Europy, která má zkoumat led a oceán, který se pod ním ukrývá. Problémové by mohly být zejména oblasti kolem rovníku, plánovaná mise tak musí buďto přistát blíže pólům, nebo s vysoce nerovným povrchem počítat.

Europa

Europa Europa je jeden ze čtyř velkých (galileových) měsíců planety Jupiter a jen o něco menší než náš Měsíc. Pod ledovou slupkou tohoto měsíce se ukrývá oceán, větší než všechny oceány na zemi dohromady. Vědci se domnívají, že gravitace Jupitera a dvou dalších měsíců vytváří gravitační efekt, který deformuje Europu a vede k zahřívání jejího nitra.

Europa je relativně malý měsíc planety Jupiter pokrytý ledovou vrstvou. Pod ní se podle doposud zjištěných informací ukrývá globální oceán se slanou vodou, ve kterém by mohly panovat podmínky vhodné k životu. Napovídají tomu hlavně data ze sondy Galileo, která kolem planety obíhala v letech 1995 - 2003.

Povrch Europy je pokrytý ledovou vrstvou o tloušťce i několika kilometrů. Na tomto měsíci v podstatě neexistují krátery, což napovídá, že jeho povrch je relativně mladý a často přetvářený geologickými procesy, které na měsíci doposud probíhají. Svrchní vrstva ledu navíc obsahuje trhliny, které by mohly umožňovat vodě pod nimi dostávat se na povrch. Nedávná pozorvání teleskopem Hubble dokonce napovídají, že by na Europě mohly být gejzíry podobné těm na Enceladu, drobném měsíci u planety Saturn.

Podle nové studie by však na povrchu ledového měsíce měly existovat další útvary: tzv. penitentes, které jsou tvořeny věžemi tvořenými z ledu. Podobné útvary se vyskytují také v čilských Andách, v místech poblíž rovníku, kde je sucho, nízké teploty a dochází k sublimaci ledu. Podle propočtů by takové útvary na Europě mohly dosahovat výšky až 15 metrů a měly by se nacházet v rovníkových oblastech. Dosavadní snímky povrchu bohužel nemají dostatečné rozlišení na rozpoznaní takto malých útvarů.

NASA plánuje mezi lety 2022 a 2025 vyslat k Europě misi Europa Clipper. Má jít o orbitální sondu, která bude z oběžné dráhy kolem planety Jupiter zkoumat vždy při průletu kolem Europy její povrch a nitro. Sonda Europa Clipper by mohla být schopna detekovat penitentes z oběžné dráhy, to už ale bude zřejmě pozdě.

Mise označovaná zatím jako Europa Lander je sice zatím pouze ve fázi návrhu, k Jupiteru by však měla odletět jen pár let po sondě Europa Clipper, která tak zřejmě bude ještě stále na cestě. Mise Europa Lander tak bude muset pravděpodobně přistát v polárních oblastech Europy, kde by neměly panovat podmínky vhodné ke vzniku penitentes. Pokud bude mít NASA dostatečné finance, mise Europa Lander by mohla dorazit k Europě kolem roku 2030.

Další zprávy z kategorie Europa

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

23. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíceInženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová teplotní mapa Europy odhalila nezvykle chladnou oblast na severní polokouliEuropa je měsíc planety Jupiter pokrytý ledovou slupkou tvořící popraskaný povrch s množstvím geologických útvarů. Nová série čtyř snímků z radioteleskopu ALMA nyní odhaluje teplotní mapu povrchu Europy v dostatečném rozlišení, aby bylo možné zkoumat souvislosti konkrétních geologických oblastí s naměřenými teplotními rozdíly. V datech se také objevuje doposud neznámá chladná oblast na severní polokouli tohoto měsíce.

11. 9. 2018

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 7. 2018

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.

14. 5. 2018

Data ze sondy Galileo podporují existenci vodních gejzírů na Europě objevených teleskopem HubbleVědci předpokládají, že pod ledovou slupkou Europy leží globální oceán. Pozorování teleskopem Hubble z roku 2012 naznačovala, že by voda dokonce mohla z povrchu na některých místech tryskat do vesmíru. Toto tvrzení podporují také data naměřená v roce 1997 sondou Galileo, která nyní vědci oprášili a zjišťovali, zda tehdy sonda přece jen nezjistila něco zajímavého. Pokud voda z Europy skutečně tryská do vesmíru, mohlo by být jednoduché analyzovat její složení přímo z oběžné dráhy při některé z budoucích misí.