Hubble má potíže, přestal fungovat čtvrtý gyroskop, který pomáhá s orientací teleskopu

08. 10. 2018
Hubble Teleskopy

V pátek se vesmírný teleskop Hubble přepnul do tzv. safe módu poté, co přestal fungovat jeden z gyroskopů, které teleskopu pomáhají udržet správnou orientaci při pozorování vzdálených cílů ve vesmíru. Hubble měl celkem 6 těchto gyroskopů a potřebuje nejméně tři pro optimální operace. Dva však už delší dobu nefungují a další nefunguje optimálně. Po odchodu čtvrtého tak zbývají pouze dva funkční gyroskopy. Operátoři mise nyní zkoumají možnosti, kterými uvést teleskop zpátky do plného provozu.

Vesmírný teleskop Hubble

Vesmírný teleskop Hubble - teleskop Hubble obíhá Zemi od roku 1990 ve výšce asi 540 kilometrů.

Pokud se nepodaří na dálku opravit porouchaný gyroskop, hodlají operátoři vyzkoušet onen třetí, který nefunguje optimálně. Aktuálně tak hledají cesty, jak teleskop na dálku opravit, pokud se to nepodaří, teleskop může pracovat dál se dvěma, nebo dokonce jedním gyroskopem. Je dokonce pravděpodobné, že pokud se oprava nepodaří, mise bude dále pokračovat pouze s jedním gyroskopem a druhý bude ponechán jako rezerva.

Všech šest gyroskopů teleskopu Hubble bylo vyměněno při poslední misi astronautů k teleskopu v roce 2009. Po dosloužení raketoplánů však teleskop nebyl astronauty navštíven a zatím se neplánuje žádná podobná mise s novými vesmírnými loděmi, které by NASA měla mít v následujících letech k dispozici. Hubble je ve vesmíru od roku 1990.

Další zprávy z kategorie Hubble

02. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přes 20 tisíc kulových hvězdokup v galaktické kupě Coma pomůže astronomům zmapovat temnou hmotuAstronomové použili vesmírný teleskop Hubble pro zmapování tisíců kulových hvězdokup ve skupině galaxií zvané Coma. S pomocí podrobné mapy těchto subgalaktických útvarů budou moci určit rozložení běžné hmoty a také temné hmoty v této oblasti. Výsledky výzkumu, který použil data z mnoha pozorování teleskopu, byly publikovány začátkem listopadu v magazínu The Astrophysical Journal.

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině Serpens

05. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině SerpensVesmírný teleskop Hubble zaměřil své zrcadlo směrem do souhvězdí Hada, k mlhovině Serpens (Serpens Nebula). Část mlhoviny ozařuje hvězda HBC 672, která zároveň vrhá obří stín na jiné části mlhoviny. Stín z mladé hvězdy, který se táhne světelné roky daleko je zřejmě tvořen protoplanetárním diskem, který se nachází v těsné blízkosti hvězdy a jinak není pozorovatelný.

29. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Hubble je podle NASA po poruše gyroskopu opět v normálním provozuTeleskop Hubble byl odstavený asi dva týdny, příčinou byl vadný gyroskop, který zajišťuje orientaci teleskopu na pozorované hvězdy. Operátoři mise naštěstí zprovoznili gyroskop záložní, díky kterému se mohl teleskop opět vrátit do služby. Hubble má gyroskopů hned několik a mohl by fungovat i s jedním z nich, výsledky by však nebyly tak kvalitní jako s alespoň třemi gyroskopy. NASA očekává, že teleskop bude sloužit ještě několik let.

08. 10. 2018

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví proč

25. 09. 2018

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví pročVesmírný teleskop Hubble zachytil v okolí blízké neutronové hvězdy nezvyklé emise v infračerveném spektru, které by mohly indikovat doposud neznámou strukturu v okolí tohoto objektu. Mohlo by jít o disk prachu obklopující hvězdu nebo o oblaka mezihvězdných plynů, kterými hvězda proplouvá na své cestě galaxií. Jde o jednu z mála situací, kdy lze neutronovou hvězdu pozorovat v infračerveném světle namísto běžných rentgenových, rádiových nebo jiných vysoce energetických emisích světla.

18. 07. 2018

Teleskopy Hubble a Gaia společně upřesňují hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíruVesmírné teleskopy Hubble a Gaia přispěly k novému výpočtu hubblovy konstanty, která určuje míru rozpínání vesmíru. Mělo by jít o doposud nejpřesnější hodnotu, je však v rozporu s předchozími měřeními jinými metodami. Nově vypočítaná hodnota je 73,5 km/s na megaparsek, která říká, že každých 3,26 milionů světelných let se rozpínání vesmíru zrychluje o 73,5 kilometrů za sekundu. Pomocí hubblovy konstanty je mimo jiné určováno stáří vesmíru, které je dnes odhadováno na 13,8 miliard let.

25. 06. 2018

Až třetina hmoty ve vesmíru se doposud ukrývala, měla by se nacházet v mezigalaktickém prostoruVesmír se podle pozorování astronomů skládá z temné energie (68 %), temné hmoty (27 %) a běžné (baryonické) hmoty (5 %). Při studiu počátků vesmíru však vědci odhadli množství vytvořené běžné hmoty ve velkém třesku o celou třetinu větší, než kolik dokáží astronomové pozorovat dnešními teleskopy. Podle nové studie se chybějící hmota z počátku vesmíru nachází v mezihvězdném prostoru v řídkých oblacích plynů. Nejde však o temnou hmotu, která je pravděpodobně tvořena zcela jinými, exotickými subatomárními částicemi, ale o hmotu běžnou, která je tvořena baryony, mezi které patří také protony a neutrony.