Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018
Teleskopy Plato Exoplanety Hvězdy

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

Vědecké cíle mise Plato

• Nalezení velkého počtu blízkých hvězdných systémů s planetami a určení jejich velikosti a hmotnosti s velkou přesností.
  • Detekce exoplanet velikosti Země v obyvatelné zóně jejich mateřských hvězd
  • Studium vztahu mezi charakteristikami exoplanet a typem mateřských hvězd
  • Měření hvězdných oscilací a studium jejich vnitřní struktury a určení jejich věku
  • Nalezení vhodných kandidátů exoplanet pro spektroskopická měření, která budou mít potenciál odhalit složení jejich atmosfér
Start mise Plato je plánován na rok 2026 z jihoamerického kosmodromu Kourou.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovat

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovatBěhem úterka přestala pracovat jedna ze 4 kamer vesmírného teleskopu Hubble. Podle NASA jde o hardwarovou chybu na širokoúhlé kameře, která by však mohla být opravena záložní elektronikou. Ostatní tři snímací přístroje pracují v pořádku a provoz teleskopu tak není ohrožen. NASA očekává pokračování pozorování hvězdné oblohy zatímco bude zkoumat příčinu problému a možnosti jeho nápravy.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

28. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.

29. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Hubble je podle NASA po poruše gyroskopu opět v normálním provozuTeleskop Hubble byl odstavený asi dva týdny, příčinou byl vadný gyroskop, který zajišťuje orientaci teleskopu na pozorované hvězdy. Operátoři mise naštěstí zprovoznili gyroskop záložní, díky kterému se mohl teleskop opět vrátit do služby. Hubble má gyroskopů hned několik a mohl by fungovat i s jedním z nich, výsledky by však nebyly tak kvalitní jako s alespoň třemi gyroskopy. NASA očekává, že teleskop bude sloužit ještě několik let.

Rentgenový teleskop Chandra je po chybě v minulém týdnu znovu online

16. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rentgenový teleskop Chandra je po chybě v minulém týdnu znovu onlineOperátorům mise Chandra se podařilo identifikovat a vyřešit problém, který vedl 10. října k odstavení vesmírného teleskopu Chandra. Šlo o 3 sekundy trvající chybu na gyroskopu, která vedla ke špatnému výpočtu aktuálního pohybu teleskopu. Problémový gyroskop byl nahrazen jiným a bude nadále sloužit jako rezerva.

Po teleskopu Hubble je mimo provoz také rentgenová observatoř Chandra

13. 10. 2018

Po teleskopu Hubble je mimo provoz také rentgenová observatoř ChandraVesmírný teleskop Chandra, který pozoruje hvězdnou oblohu v rentgenovém spektru elektromagnetického záření, se ve středu přepnul do bezpečnostního módu. Na vině je pravděpodobně chyba na jednom z gyroskopů, které pomáhají s orientací teleskopu. Podobné problémy potkaly o týden dříve také vesmírný teleskop Hubble. NASA v obou případech uklidňuje, že nejde o fatální problémy a oba teleskopy budou moci nadále sloužit.