Rentgenový teleskop Chandra je po chybě v minulém týdnu znovu online

16. 10. 2018
Chandra Teleskopy

Operátorům mise Chandra se podařilo identifikovat a vyřešit problém, který vedl 10. října k odstavení vesmírného teleskopu Chandra. Šlo o 3 sekundy trvající chybu na gyroskopu, která vedla ke špatnému výpočtu aktuálního pohybu teleskopu. Problémový gyroskop byl nahrazen jiným a bude nadále sloužit jako rezerva.

Chandra X-ray Observatory

Chandra X-ray Observatory - vesmírná observatoř NASA Chandra snímá hvězdnou oblohu v rentgenových vlnových délkách. Vesmírný teleskop Chandra nese jméno amerického astrofyzika indického původu Subrahmanyan Chandrasekhar.

Chandra je rentgenová observatoř na oběžné dráze, která mimo jiné pozoruje extrémní objekty jako neutronové hvězdy a černé díry. Gyroskopy na palubě sondy slouží k orientaci teleskopu, aby mohl pozorovat přesný bod na hvězdné obloze. Operátoři mise jsou si nyní jistí, že problém s gyroskopem je zažehnán a teleskop bude moci ještě nejakych 5-10 let fungovat. Chandra je ve vesmíru od roku 1999.

Další zprávy z kategorie Chandra

14. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce akrečního disku v jádru galaxie v rentgenovém i milimetrovém zářeníAstronomové identifikovali torus obklopující supermasivní černou díru v jádru galaxie NGC 5643. Jde o strukturu, která se vytváří v bezprostřední blízkosti masivní černé díry a ze které se v její středu utváří akreční disk materiálu, který černá díra urychluje a zahřívá na extrémní rychlosti a teploty. Vědci k analýze tohoto objektu využili dat z milimetrové radiové observatoře ALMA v Čile a rentgenového vesmírného teleskopu Chandra.

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 let

25. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 letVědci s pomocí rentgenové observatoře Chandra vypočítali stáří nejmladšího známého pulzaru v Mléčné dráze. Jde o neutronovou hvězdu Kes 75, která se nachází uprostřed oblaku materiálu, který zůstal po explozi supernovy ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných let. Díky dlouhodobému pozorování tohoto objektu vědci určili, jak rychle se rozpíná mlhovina obklopující rychle rotující neutronovou hvězdu, a vypočítali, že supernova explodovala někdy před 500 lety (respektive světlo z této exploze dorazilo před 500 lety k Zemi).

01. 10. 2018

NASA prodloužila operace rentgenového teleskopu Chandra do roku 2024, možná až 2030Rentgenový teleskop Chandra je ve vesmíru už od roku 1999, kdy jej na oběžnou dráhu vynesl raketoplán Columbia. NASA nyní prodloužila financování jeho operací do roku 2024 s možností je dále prodloužit až do roku 2030. Celkem by mohla NASA zaplatit za provoz teleskopu do roku 2030 563 milionů dolarů. Teleskop provozuje Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na Universitě v Harvardu.

13. 08. 2018

Vědci našli ve starých měřeních evidenci pro první pozorovaný extrasolární výron koronální hmotyTým vědců vedený Costanzou Argiroffim našel první evidenci o výronu koronální hmoty (coronal mass ejection, CME) u jiné hvězdy než u Slunce. Našli jej v deset let starých datech rentgenového teleskopu Chandra u hvězdy HR 9024, která je asi 3x větší než Slunce a nachází se 450 světelných let daleko. Jedná se o událost, při které hvězda vychrlí ze své korony oblak plazmy a nabitých částic do svého okolí.

U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

02. 07. 2018

U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdyPřed asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci života

17. 06. 2018

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci životaPři hledání potenciálně obyvatelných planet mimo sluneční soustavu se astronomové často dívají směrem k nejbližší hvězdě - Alfa Centauri. Jde ve skutečnosti o tři hvězdy vázané k sobě gravitační silou a každá je tak trochu jiná. U dvou z nich však panují podmínky, které by mohly existenci života umožňovat. Vyplývá to z pozorování rentgenového teleskopu Chandra, který zkoumal intenzitu radiace vycházející z těchto hvězd.

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhu

26. 05. 2018

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhuZa použití rentgenového vesmírného teleskopu Chandra a velkého pozemního teleskopu VLT v Čile se vědcům podařilo objevit osamocenou neutronovou hvězdu se slabým magnetickým polem, první mimo Mléčnou dráhu. Nachází se v Malém Magellanově oblaku, což je sousední galaxie, která obíhá Mléčnou dráhu ve vzdálenosti asi 200 tisíc světelných let.