Vesmírný teleskop Hubble je podle NASA po poruše gyroskopu opět v normálním provozu

29. 10. 2018
Hubble Teleskopy

Teleskop Hubble byl odstavený asi dva týdny, příčinou byl vadný gyroskop, který zajišťuje orientaci teleskopu na pozorované hvězdy. Operátoři mise naštěstí zprovoznili gyroskop záložní, díky kterému se mohl teleskop opět vrátit do služby. Hubble má gyroskopů hned několik a mohl by fungovat i s jedním z nich, výsledky by však nebyly tak kvalitní jako s alespoň třemi gyroskopy. NASA očekává, že teleskop bude sloužit ještě několik let.

Vesmírný teleskop Hubble

Vesmírný teleskop Hubble - teleskop Hubble obíhá Zemi od roku 1990 ve výšce asi 540 kilometrů.

Nově aktivovaný gyroskop byl odstaven už před několika lety, když jeho výkon neodpovídal představám operátorů mise. Nyní se jej pokusili znovu uvést do provozu, nicméně nepředvídatelné chování gyroskopu přetrvávalo, až po několika dalších pokusech se jej podařilo přivést do přijatelného stavu.

Mise teleskopu Hubble tak může opět pokračovat. Do vypuštění teleskopy JWST (James Webb Space Talescope) v příštím roce je Hubble stále nejvýkonnějším zařízením pro pozorování vzdáleného vesmíru v optickém a blízkém infračerveném světle. NASA a ESA, které teleskop Hubble společně provozují, očekávají, že oba teleskopy budou ve službě několik let vedle sebe.

Další zprávy z kategorie Hubble

09. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pomocí teleskopů Gaia a Hubble byla zatím nejpřesněji odhadnuta váha Mléčné dráhyPřesně odhadnout váhu Mléčné dráhy není zrovna jednoduchý úkol, kromě toho, že nelze zvážit přímo, je totiž například potřeba počítat také s temnou hmotou, kterou nelze přímo ani pozorovat. K výsledku vědci nakonec došli měřením rychlosti pohybu objektů, které kolem naší galaxie rotují. Stejná metoda už byla použita dříve, nově však bylo ve výpočtu pracováno s přesnými daty z teleskopu Gaia, která obsahují pozice a pohyb více než miliardy hvězd v Mléčné dráze a jejím bezprostředním okolí.

05. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna z kamer teleskopu Hubble má problémy, pozorování vesmíru nicméně nadále pokračujíJeden ze čtyř instrumentů na palubě vesmírného teleskopu Hubble má od pátku problémy. Jedná se o přehlídkovou kameru ACS (Advanced Camera for Surveys). Podle vyjádření NASA nedošlo v minulém týdnu ke správnému načtení softwaru kamery. Fungování dalších zařízení ani operace samotného teleskopu nicméně nejsou ohroženy. Hubble je ve vesmíru už od roku 1990 a funguje výrazně déle než se původně plánovalo. Poslední chyba se objevila před pár měsíci, bylo to však na jiném zařízení.

Jeden z malých měsíců Neptunu mohl vzniknout odštěpením od svého souseda

25. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jeden z malých měsíců Neptunu mohl vzniknout odštěpením od svého sousedaPlaneta Neptun má 14 známých měsíců, které ji obíhají v různé vzdálenosti. Nejznámější je zřejmě Triton, který je největší a obíhá v opačném směru než rotuje planeta, což napovídá, že by mohlo jít o cizí objekt zachycený gravitací planety. S pomocí Hubblova teleskopu nyní věci zjistili více o jednom ze sedmi vnitřních měsíců planety, které ji obíhají blíže než Triton. Zkoumaný měsíc Hippocamp obíhá příliš blízko jinému měsíci a je tak podle vědců možné, že se od něj v minulosti odštěpil.

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovat

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovatBěhem úterka přestala pracovat jedna ze 4 kamer vesmírného teleskopu Hubble. Podle NASA jde o hardwarovou chybu na širokoúhlé kameře, která by však mohla být opravena záložní elektronikou. Ostatní tři snímací přístroje pracují v pořádku a provoz teleskopu tak není ohrožen. NASA očekává pokračování pozorování hvězdné oblohy zatímco bude zkoumat příčinu problému a možnosti jeho nápravy.

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/Wirtanen

24. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/WirtanenKometa 46P/Wirtanen je nejjasnější kometou pozorovatelnou v roce 2018, můžete ji pozorovat pouhým okem při jasných prosincových nocích až do začátku ledna. Na kometu se 13. prosince zaměřil také vesmírný teleskop Hubble z oběžné dráhy. Na jeho snímcích lze pozorovat obálku materiálu neboli koma, které se kolem komet objevuje, když se přiblíží Slunci.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

02. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přes 20 tisíc kulových hvězdokup v galaktické kupě Coma pomůže astronomům zmapovat temnou hmotuAstronomové použili vesmírný teleskop Hubble pro zmapování tisíců kulových hvězdokup ve skupině galaxií zvané Coma. S pomocí podrobné mapy těchto subgalaktických útvarů budou moci určit rozložení běžné hmoty a také temné hmoty v této oblasti. Výsledky výzkumu, který použil data z mnoha pozorování teleskopu, byly publikovány začátkem listopadu v magazínu The Astrophysical Journal.