Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 let

25. 10. 2018
Neutronové hvězdy Chandra Supernovy

Vědci s pomocí rentgenové observatoře Chandra vypočítali stáří nejmladšího známého pulzaru v Mléčné dráze. Jde o neutronovou hvězdu Kes 75, která se nachází uprostřed oblaku materiálu, který zůstal po explozi supernovy ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných let. Díky dlouhodobému pozorování tohoto objektu vědci určili, jak rychle se rozpíná mlhovina obklopující rychle rotující neutronovou hvězdu, a vypočítali, že supernova explodovala někdy před 500 lety (respektive světlo z této exploze dorazilo před 500 lety k Zemi).

Neutronová hvězda Kes 75

Neutronová hvězda Kes 75 - Kombinovaný snímek z teleskopu PanSTARRS (viditelné spektrum) a Chandra (rentgenové spektrum, modrá barva) pozůstatku supernovy.

Pulzar je neutronová hvězda se silným magnetickým polem a rychlou rotací kolem svojí vlastní osy. Z jejích pólů tryská radiace, která díky rychlé rotaci míří periodicky různými směry a chová se tak podobně jako maják. Tyto extrémně husté hvězdy vznikají na konci života hvězd, kterým dojde palivo pro termojadernou fúzi v supernovách. U masivních hvězd dochází v supernově ke vzniku černé díry, u méně hmotných hvězd se zrodí neutronová hvězda.

Silné magnetické pole a rychlá rotace hvězdy Kes 75 daly navíc vzniknout mlhovině tvořené vysokoenergetickými částicemi, která je na obrázku znázorněna modrou barvou. Pozorování teleskopem Chandra mezi roky 2000 a 2016 odhalila, že mlhovina expanduje rychlostí milion metrů za sekundu. Podle vědců je relativně vysoká rychlost expanze umožněna radioaktivním niklem, který při explozi supernovy vytvořil bublinu s nízkou hustotou materiálu, do které nyní mlhovina expanduje. Dlouhodobá pozorování rentgenovým teleskopem také odhalila, že zářivost mlhoviny obklopující neutronovou hvězdu se snížila za 16 let o 10 %.

Rychlost expanze mlhoviny napovídá, že hvězda explodovala teprve před 500 lety. O této supernově však nejsou, na rozdíl od jiných nedávných supernov, žádné historické záznamy. Podle astronomů je to proto, že směrem, kterým se hvězda nachází, se vyskytuje také relativně husté mezihvězdné médium, které světlo pocházející z exploze supernovy blokovalo.

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozval

15. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozvalMagnetary jsou neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem, doposud jich bylo objeveno 23. Rozklad magnetických polí v magnetaru vytváří emise vysokoenergetické elektromagnetické radiace ve formě gama nebo rentgenového záření nebo také rádiových vln. Magnetar s označením XTE J1810–197 byl objeven v roce 2004 a je jedním ze čtyř známých magnetarů s rádiovými emisemi. Tyto emise však v roce 2008 ustaly, objevily se znovu až v prosinci loňského roku.

11. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Výjimečně zářivý záblesk z loňského roku mohl být způsoben roztrháním hvězdy, nebo vznikem černé díryLoni v červenci zaznamenaly vesmírné i pozemní observatoře unikátní událost, šlo o záblesk asi 10x silnější než běžná supernova. Vědci však doteď přesně neví, co tuto událost mohlo způsobit, nic podobného totiž doteď nezpozorovali. Existují dvě hlavní teorie vysvětlující. co záblesk způsobilo, ke každé z noci byla publikována vědecká studie. Podle první teorie mohlo jít o vznik četné díry, nebo neutronové hvězdy za specifických podmínek, podle druhé teorie mohlo dojít k roztrhání hvězdy černou dírou.

30. 09. 2018

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví proč

25. 09. 2018

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví pročVesmírný teleskop Hubble zachytil v okolí blízké neutronové hvězdy nezvyklé emise v infračerveném spektru, které by mohly indikovat doposud neznámou strukturu v okolí tohoto objektu. Mohlo by jít o disk prachu obklopující hvězdu nebo o oblaka mezihvězdných plynů, kterými hvězda proplouvá na své cestě galaxií. Jde o jednu z mála situací, kdy lze neutronovou hvězdu pozorovat v infračerveném světle namísto běžných rentgenových, rádiových nebo jiných vysoce energetických emisích světla.

18. 09. 2018

Na povrchu neutronových hvězd by mohly existovat hory vysoké až několik desítek centimetrůNeutronové hvězdy jsou extrémní objekty, které vznikají v supernovách, jde v podstatě o jádra hvězd, která tyto obří exploze přežijí. Když vědci v počítačových simulacích zkoumali charakteristiky hmoty, ze které se neutronové hvězdy skládají, zjistili, že je pravděpodobně ještě pevnější než se doposud uvažovalo. To by mohlo vést k výraznějším nerovnostem na povrchu neutronových hvězd a potenciálně také možnosti je detekovat prostřednictvím gravitačních vln.

09. 09. 2018

Z místa kolize neutronových hvězd vychází radiace vysokou rychlostí a míří kousek od ZeměAstronomové nepřestávají pozorovat místo, kde v loňském roce detekovali prostřednictvím gravitačních vln první kolizi neutronových hvězd. Doposud nasbíraná data naznačují, že kolize dala vzniknout proudu elektromagnetického záření, který je velmi úzký a míří téměř k Zemi. Astronomové také postupně upřesňují, co se vlastně krátce po kolizi dělo a jak se oblast této události dál vyvíjela.

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturou

05. 07. 2018

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturouAstronomové v loňském roce poprvé detekovali kolizi neutronových hvězd, pomohla jim k tomu detekce gravitačních vln GW170817. Krátce po detekci této události zachytili také záblesk gama záření a následně také rentgenové, ultrafialové i viditelné světlo. Podle nové studie vědců z Warwick University to odpovídá relativistickému proudu hmoty, který chrlí výsledný objekt ze svých pólů směrem do blízkosti sluneční soustavy.