Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 let

25. 10. 2018
Neutronové hvězdy Chandra Supernovy

Vědci s pomocí rentgenové observatoře Chandra vypočítali stáří nejmladšího známého pulzaru v Mléčné dráze. Jde o neutronovou hvězdu Kes 75, která se nachází uprostřed oblaku materiálu, který zůstal po explozi supernovy ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných let. Díky dlouhodobému pozorování tohoto objektu vědci určili, jak rychle se rozpíná mlhovina obklopující rychle rotující neutronovou hvězdu, a vypočítali, že supernova explodovala někdy před 500 lety (respektive světlo z této exploze dorazilo před 500 lety k Zemi).

Neutronová hvězda Kes 75

Neutronová hvězda Kes 75 Kombinovaný snímek z teleskopu PanSTARRS (viditelné spektrum) a Chandra (rentgenové spektrum, modrá barva) pozůstatku supernovy.

Pulzar je neutronová hvězda se silným magnetickým polem a rychlou rotací kolem svojí vlastní osy. Z jejích pólů tryská radiace, která díky rychlé rotaci míří periodicky různými směry a chová se tak podobně jako maják. Tyto extrémně husté hvězdy vznikají na konci života hvězd, kterým dojde palivo pro termojadernou fúzi v supernovách. U masivních hvězd dochází v supernově ke vzniku černé díry, u méně hmotných hvězd se zrodí neutronová hvězda.

Silné magnetické pole a rychlá rotace hvězdy Kes 75 daly navíc vzniknout mlhovině tvořené vysokoenergetickými částicemi, která je na obrázku znázorněna modrou barvou. Pozorování teleskopem Chandra mezi roky 2000 a 2016 odhalila, že mlhovina expanduje rychlostí milion metrů za sekundu. Podle vědců je relativně vysoká rychlost expanze umožněna radioaktivním niklem, který při explozi supernovy vytvořil bublinu s nízkou hustotou materiálu, do které nyní mlhovina expanduje. Dlouhodobá pozorování rentgenovým teleskopem také odhalila, že zářivost mlhoviny obklopující neutronovou hvězdu se snížila za 16 let o 10 %.

Rychlost expanze mlhoviny napovídá, že hvězda explodovala teprve před 500 lety. O této supernově však nejsou, na rozdíl od jiných nedávných supernov, žádné historické záznamy. Podle astronomů je to proto, že směrem, kterým se hvězda nachází, se vyskytuje také relativně husté mezihvězdné médium, které světlo pocházející z exploze supernovy blokovalo.

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop na ISS detekoval rekordní rentgenový záblesk, vznikl při interakci pulzaru a hnědého trpaslíkaTeleskop NICER umístěný na Mezinárodní vesmírné stanici ISS detekoval v srpnu náhlý nárůst rentgenového záření. Bylo to způsobeno zábleskem, který přišel od vzdáleného pulzaru - rotující neutronové hvězdy, která s pravidelnou periodou bliká. Záblesk byl zatím nejsilnější, který byl tímto teleskopem zachycen, navíc v sobě kombinuje několik různých úkazů, které dříve nikdy nebyly pozorovány pohromadě.

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili zatím nejlehčí černou díru, je jen třikrát hmotnější než SlunceExistuje několik druhů černých děr, patří mezi ně supermasivní černé díry v jádrech galaxií s miliardami hmotností Slunce, ale také drobné stelární černé díry o hmotnosti několika málo Sluncí. Vědcům se nyní podařilo objevit zatím nejméně masivní černou díru o hmotnosti pouhých 3,3 Sluncí (přesněji 2,6-6,1). Jde tak o další přírůstek do malé skupiny malých objektů, které není snadné spatřit.

V kolizích neutronových hvězd mohou vznikat těžké prvky podobně jako v supernovách

26. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

V roce 2017 byla poprvé detekována kolize dvou neutronových hvězd GW170817. Astronomům k objevu sice pomohly detektory gravitačních vln, ale po nich pozorovali místo kolize i běžnými teleskopy. Analýzou spektra světla, které tyto teleskopy zachytily, nyní vědci zjistili, že v kolizi vzniklo velké množství prvku stroncium. Potvrzuje se tak, že těžké prvky nevznikají pouze v supernovách, ale také v kilonovách, které kolize neutronových hvězd provázejí.

22. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli jeden z nejpomaleji rotujících pulzarů: otočí se jednou za 12 sekundSpecifické blikání neutronových hvězd je dáno jejich rotací: čím rychleji hvězda rotuje, tím rychleji při pohledu ze Země bliká. Většinou se tyto hvězdy otočí kolem svojí osy jednou za několik sekund, v některých případech dokonce milisekund. Astronomům se však nyní podařilo najít druhý nejpomalejší známý pulzar - s dobou rotace 12,12 sekund.

Astronomové našli jednu z nejmasivnějších známých neutronových hvězd

17. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli jednu z nejmasivnějších známých neutronových hvězdAstronomům se podařilo najít neutronovou hvězdu, která se svou hustotou blíží limitu, který mohou tyto hvězdy mít, než se zhroutí do černé díry. Hvězda MSP J0740+6620 je rychle rotující pulzar ve vzdálenosti 4 600 světelných let s hmotností kolem 2,17 Sluncí. Ke svému výzkumu vědci z West Virginia University využili teleskop Green Bank a výsledky publikovali v magazínu Nature Astronomy.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V místě první detekované kolize neutronových hvězd už došlo k uklidnění jejích následkůTým astronomů vedený Wen-fai Fongovou prozkoumal následky první známé kolize neutronových hvězd. Šlo o první událost, u které byly zachyceny gravitační vlny a zároveň viditelné světlo, což vědcům dalo unikátní příležitost k prozkoumání tohoto jevu. Za pomoci Hubblova teleskopu snímali během roku a půl oblast, kde ke kolizi došlo, aby prozkoumali následky této energetické události. Na posledním snímku už zmizely následky kolize a vědci tak mohli porovnat běžný stav se samotnou kolizí.

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení

9. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení Vesmírná rentgenová observatoř NuSTAR zachytila v galaxii NGC 6946 hned několik nezvykle intenzivních záblesků radiace. Jeden z nich obzvlášť zaujal astronomy díky tomu, že se rychle objevil a také během několika dní rychle zmizel. Vědci si myslí, že nešlo o supernovu, která mívá podobné chování, protože záblesk nebyl doprovázený viditelným světlem. Co za zábleskem stojí tak není zřejmé, podle jedné z teorií by mohlo jít o kolizi černé díry a hvězdy.