Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivo

02. 11. 2018
Dawn

Vesmírná sonda Dawn vyletěla do vesmíru v roce 2007 a v pásu asteroidů jako první zblízka prozkoumala jeho dvě největší tělesa: planetku Vesta a trpasličí planetu Ceres. Unikátní mise zatím jako jediná nechala vesmírnou sondu obíhat dvě různá tělesa a přinesla množství nových informací o obou objektech. V posledním roce sonda Dawn mapovala z velmi nízké oběžné dráhy povrch Ceres a poté, co jí došlo palivo, byla navedena na vyšší oběžnou dráhu, kde zůstane Ceres obíhat na věky věků.

Dawn, vesmírná sonda

Dawn, vesmírná sonda - Ilustrační foto, na kterém se Dawn jako první vesmírná sonda přibližuje k planetce Vesta.

Vesmírná sonda Dawn využívá své palivo nejen ke změně oběžné dráhy, ale také k nastavení orientace vzhledem k Zemi, nebo Slunci. 31. října se však už sondě nepodařilo nasměrovat své solární panely ke Slunci, ani anténu směrem k Zemi. Když nedošlo k plánované komunikaci se Zemí, bylo zřejmé, že sonda dosloužila - operátoři mise tento okamžik očekávali už několik týdnů.

Další zprávy z kategorie Dawn

20. 09. 2018

Pět trpasličích planet sluneční soustavy, Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 07. 2018

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

04. 07. 2018

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 03. 2018

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodloužena

28. 10. 2017

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodlouženaNASA autorizovala už druhé prodloužení mise Dawn u největšího objektu pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. U Ceres už družice krouží od roku 2015, kdy přiletěla od jiného velkého objektu v pásu asteroidů - planetky Vesta. Ceres je nicméně poslední zastávkou sondy, po vyčerpání paliva pro své trysky zůstane navždy na oběžné dráze této nám nejbližší trpasličí planety. Během nadcházející prodloužené mise se družice posune na doposud nejnižší oběžnou dráhu kolem Ceres.

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitě

04. 07. 2017

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitěVědci na trpasličí planetě Ceres v pásu asteroidů někdy atmosféru detekují a jindy zase ne, a to jak za pomoci teleskopů na Zemi tak při pozorováních vesmírné sondy Dawn, která kolem Ceres krouží. Existence dočasné atmosféry by nebyla až tak zvláštní, například i Pluto mívá dočasnou atmosféru, když se na své oběžné dráze přiblíží Slunci a dostává od něj více energie, u Ceres by ale mělo jít o jiný proces. Atmosféra se totiž objevuje v obdobích zvýšené sluneční aktivity, kdy na povrch Slunci nejbližší trpasličí planety sluneční soustavy dopadá větší množství energeticky nabitých částic. Ty pak napomáhají sublimaci ledu obsaženého v povrchu Ceres a následně vytvářejí velmi řídkou atmosféru, kterou lze detekovat pomocí teleskopů.

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spát

07. 07. 2015

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spátTrpasličí planeta Ceres ukrývá ve svém nitru tajemství. Je bílé, doslova zářivé a nikdo zatím neví, o co jde. Brzy se to dozvíme, Vesmírná sonda Dawn nikam nespěchá a postupně mapuje povrch se stále většími detaily. Kromě bílých skvrn, které odráží světlo výrazně více než jejich okolí, se ale začínají objevovat i další geologické zajímavosti, jejichž původ zatím čeká na jednoznačné vysvětlení. Jedním z takových útvarů je hora tyčící se vysoko nad povrch Ceres.