V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxií

07. 11. 2018
Mléčná dráha Gaia Hvězdy Galaxie

Data z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

Mléčná dráha, následky kolize

Mléčná dráha, následky kolize -

Teleskop Gaia opakovaně zaznamenává polohy hvězd v Mléčné dráze a kromě jiných charakteristik měří s velkou přesností jejich pohyb. Když vědci prozkoumali 7 milionů hvězd, pro které mají dostatečná data, zjistili, že se určitá část z nich pohybuje jinak než zbytek hvězd v galaxii. Mohlo by jít o hvězdy pocházející z jiné galaxie, která se s Mléčnou dráhou střetla před deseti miliardami let.

Tyto hvězdy aktuálně zrovna procházejí okolím sluneční soustavy, a tak jsou rozprostřené po celé naší obloze. Kromě rozdílného pohybu mají i jiné společné charakteristiky, zejména barvu a zářivost. Vědci poté zjistili, že tyto hvězdy mají také odlišné chemické složení, které odráží podmínky, které panovaly při jejich vzniku v původní galaxii. Vědci tuto galaxii neoficiálně pojmenovali Gaia-Enceladus.

Animace galaktické kolize

Podle počítačových simulací mělo ke srážce galaxií dojít před 10 miliardami let. Gaia-Enceladus mohla být velikosti jednoho z Magellanových oblaků, menších galaxií, které dnes obíhají Mléčnou dráhu. Mléčná dráha nicméně byla v té době výrazně menší než dnes, přesto byla asi 4x větší než Gaia-Enceladus. Výsledná kolize tak hodně zamíchala se strukturou původní galaxie. Mise Gaia má mimo jiné za cíl právě odhalení historie Mléčné dráhy. Přesně pro tuto práci byla navržena a vědci se zpřesňujícími daty zjišťují stále více o hvězdách v našem okolí i evoluci celé naší galaxie.

Další zprávy z kategorie Gaia

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

05. 10. 2018

Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxiíPři hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

22. 09. 2018

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

10. 09. 2018

Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitouKromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Astronomové určili díky novým datům z mise Gaia velikost a stáří Polárky

02. 08. 2018

Polárka je hvězda, která se nachází nad severním pólem, zdánlivě tedy stojí na hvězdné obloze a mohla tak být odedávna používána k určení severu. Doposud však neměla přesně určenou vzdálenost, což komplikovalo určení jejích dalších charakteristik. Vědci z Villanova University společně s astronomem Petrem Harmancem z Karlovy univerzity nyní využili data z mise Gaia, aby vlastnosti Polárky upřesnili.

18. 07. 2018

Teleskopy Hubble a Gaia společně upřesňují hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíruVesmírné teleskopy Hubble a Gaia přispěly k novému výpočtu hubblovy konstanty, která určuje míru rozpínání vesmíru. Mělo by jít o doposud nejpřesnější hodnotu, je však v rozporu s předchozími měřeními jinými metodami. Nově vypočítaná hodnota je 73,5 km/s na megaparsek, která říká, že každých 3,26 milionů světelných let se rozpínání vesmíru zrychluje o 73,5 kilometrů za sekundu. Pomocí hubblovy konstanty je mimo jiné určováno stáří vesmíru, které je dnes odhadováno na 13,8 miliard let.