Podle nové studie dopadá na Měsíc i Zemi větší množství planetek než před 300 miliony lety

28. 1. 2019
Měsíc Země Život

Mezinárodní tým astronomů publikoval studii v magazínu Science, ve které tvrdí, že počet dopadů meteoritů na povrch Měsíce byl v posledních 300 letech dva- až třikrát vyšší než v období předtím. Znamená to, že Měsíc společně se Zemí prožívaly dříve relativně klidnější období, než ve kterém žijeme dnes. Doposud se uvažovalo, že za relativně nízkým počtem kráterů starších než 300 let stojí fakt, že byly geologickými procesy eliminovány, je však možné, že v tomto období prostě nevznikaly tak často jako později.

Když vědci analyzovali stáří kráterů na Měsíci a srovnali je s podobnou studií na Zemi, zjistili, že obě tělesa prožívala období zvýšené aktivity meteoritů společně. Za posledních 300 milionů let prošla Země několika hromadnými vymíráními živočišných a rostlinných druhů, která by mohla se zvýšeným dopadem planetek souviset.

Evropská vesmírná agentura zkouší v Nizozemí vyrábět kyslík z měsíční horniny

22. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Evropská vesmírná agentura zkouší v Nizozemí vyrábět kyslík z měsíční horninyEvropská vesmírná agentura ESA zprovoznila v holandském městě Noordwijk laboratoř na výrobu kyslíku s měsíčního regolitu. Podobné zařízení by v budoucnosti mohlo vyrábět potřebný kyslík pro kolonii na Měsíci.

17. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Společnosti Dynetics a Sierra Nevada spojily své síly pro vývoj přistávacího modulu na MěsícAmerické společnosti Dynetics a Sierra Nevada Corporation se spojily, aby společně vyvinuly přistávací modul pro dopravu astronautů na povrch Měsíce. Dynetics má zkušenosti jako dodavatel systémů a komponent pro jiné výrobce vesmírných zařízení, Sierra Nevada zase vyvíjí vlastní malý raketoplán Dream chaser.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo identifikovat teprve druhý miniměsíc při průletu atmosférou ZeměMiniměsíce jsou malé objekty, které rotují kolem Země, někdy pouze dočasně. Není však známo, kolik jich ve skutečnosti je. Silná gravitace Země je někdy přitáhne k sobě a shoří v atmosféře, jindy jsou vymrštěny do hlubokého vesmíru. Australským vědcům se nyní podařilo zachytit zatím druhý miniměsíc při průletu atmosférou naší planety, první byl identifikován v roce 2014.

3. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americká orbitální sonda LRO našla na povrchu Měsíce zbytky indického přistávacího modulu VikramVesmírná sonda LRO zachytila z oběžné dráhy Měsíce místo, kam dopadl indický přistávací modul Vikram, který byl součástí mise Chandrayaan-2. Na snímku ze sondy lze pozorovat zbytky sondy i místa na povrchu, která vykazují známky kontaktu.

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch Měsíce

20. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch MěsíceV pondělí NASA prohlásila, že Starship by mělo být možné využít při dopravě nákladu na Měsíc. SpaceX je jedna z 5 společností, se kterými NASA v současnosti spolupracuje na přípravě misí, které předcházejí misi Artemis 3 plánované na rok 2022, kdy na Měsíc poletí lidská posádka. První let Starship na Měsíc by mohl proběhnout v roce 2022.

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americký rover VIPER bude zkoumat místo na Měsíci, kam dva roky nato poletí astronauti mise ArtemisÚkolem roveru VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) má být hledání vody v oblasti jižního pólu, kam má o dva roky později přiletět také lidská posádka. Během svojí mise VIPER urazí několik kilometrů po měsíčním povrchu a bude analyzovat složení regolitu. Design roveru vychází ze zrušené mise Resource Prospector.

29. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína zveřejnila detailní snímky podivného materiálu, který našel rover Yutu 2 na odvrácené straně MěsíceUž v červenci Čína oznámila, že rover Yutu 2, který je součástí mise Change 4, našel na povrchu Měsíce substanci, u níž není zřejmé, o co se jedná. Čínská vesmírná agentura nyní publikovala detailní snímky, které napovídají původu tohoto materiálu: jde zřejmě o sklo vytvořené při dopadu meteoritu. Podobný materiál našli i astronauti mise Apollo 17 v roce 1972 a vzorky dokonce dovezli zpět na Zemi.