Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018
Sirotčí planety Exoplanety Gravitační čočky

Sirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.

Sirotčí planeta

Sirotčí planeta - ilustrace planety, která neobíhá žádnou hvězdu, namísto toho buďto volně pluje vesmírem, nebo podobně jako hvězdy obíhá přímo galaktické jádro.

Tento způsob pozorování planet je nicméně velmi nepřesný pro určení dalších charakteristik takových planet. Není tak zřejmá jejich velikost - vědci odhadují, že menší z planet by mohla dosahovat 2,3 až 23násobku hmotnosti Země. Druhá planeta by mohla být 2-20x masivnější než Jupiter.

Teoreticky by jen v Mléčné dráze mohly být miliardy těchto temných světů, zatím jich je však známá jen hrstka. První sirotčí planeta byla potvrzena v roce 2013 ve vzdálenosti 80 světelných let (PSO J318.5-22). Další by mohla existovat pouhých 7 světelných let daleko (WISE 0855−0714). Letos byla objevena také potenciální sirotčí planeta ve vzdálenosti asi 20 světelných let (J01365663+0933473). Existuje množství dalších kandidátů na sirotčí planety, není u nich ale zřejmé zda nejde o hnědé trpaslíky - tělesa na pomezí hvězdy a planety.

Další zprávy z kategorie Sirotčí planety

07. 08. 2018

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

06. 02. 2018

Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxiiZa pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

05. 01. 2018

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslíkV rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

15. 11. 2012

Astronomové objevili nejbližšího kandidáta na sirotčí planetu, která neobíhá žádnou hvězduPo nedávných objevech exoplanet obíhajících kolem dvojice, trojice, nebo dokonče čtveřice hvězd, přišel tým astronomů z Francie a Kanady s novým objevem - planetou bez mateřské hvězdy. Měla by se nacházet ve vzdálenosti kolem 130 světelných let od Země a jde o nejbližší podobný objekt, který byl doposud objeven.