Sonda OSIRIS-REx vyzkoušela své robotické rameno pro odběr vzorků z planetky

18. 11. 2018
OSIRIS-REx Vesmírné sondy

Vesmírná sonda OSIRIS-REx se nyní nachází uprostřed své finální přibližovací fáze k planetce Bennu, ze které by měla odebrat vzorky a dovézt je zpátky na Zemi. Po více než dvou letech cesty nyní operátoři zkouší její zařízení, aby ověřili jejich funkčnost. Jedním z takových testů bylo 14. listopadu prověření robotické ramene TAGSAM, které by mělo vzorky hornin z planetky odebrat.

OSIRIS-REx, zkouška robotického ramene

OSIRIS-REx, zkouška robotického ramene -

Rameno TAGSAM je dlouhé 3,35 metru a má tři klouby. Při odběru vzorků se sonda přiblíží k planetce a natáhne rameno. Z hlavy ramene vytryskne dusík, který rozsvíří částečky horniny, jež budou následně zachyceny speciálním zařízením. Tento proces lze opakovat celkem třikrát.

Mise OSIRIS-REx

Vesmírná sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) má za úkol sběr vzorků hornin z planetky Bennu (101955 Bennu, 1999 RQ36).

Mise OSIRIS-REx

• 2016, 8. září: Start mise
  • 2017, 22. září: Gravitační asistence Země
  • 2018, 3. prosince: Vstup na oběžnou dráhu Bennu
  • 2020, červenec: Sběr vzorků
  • 2023, září: přistání kontejneru se vzorky na Zemi

Planetka Bennu

• Rok objevení: 1999
  • Vzdálenost od Slunce: 0,9 - 1,3 AU (Země je vzdálena 1 AU)
  • Průměr: 550 metrů v rovníku
  • Doba oběhu kolem vlastní osy: 4,3 hodiny
  • Teploty na povrchu: -37 - +6 °C

Další zprávy z kategorie OSIRIS-REx

11. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx objevila na planetce Bennu horniny, které vznikly za přítomnosti vodyData z vesmírné sondy OSIRIS-REx naznačují, že se na planetce Bennu vyskytují jílovité horniny, které obsahují hydroxyly. Jde o molekuly vodíku a kyslíku, které byly detekovány spektrometry sondy už ve fázi jejího přibližování k planetce na podzim tohoto roku. Podle NASA je nález evidencí, že horniny na planetce v minulosti interagovaly nějakým způsobem s kapalnou vodou.

06. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince vstoupila na oběžnou dráhu planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a snímá její povrch. Během následujících měsíců bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

03. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-Rex vstoupila na oběžnou dráhu planetky Bennu, doveze z ní vzorky ke zkoumáníV 18:15 našeho času NASA oznámila úspěšně dokončený manévr, kterým vstoupila sonda OSIRIS-REx na oběžnou dráhu malé planetky Bennu. Cílem mise je sběr vzorků hornin, které budou v roce 2023 dopraveny na Zemi ke studiu. Vesmírná sonda vstoupila na oběžnou dráhu malé planetky zážehem svých trysek, které upravili její trajektorii, aby mohla být zachycena gravitací tělesa, kolem kterého teď bude následující měsíce obíhat.

03. 11. 2018

Sonda OSIRIS-REx vyfotila svůj cíl, planetku Bennu, ze vzdálenosti 330 kilometrůVesmírná sonda OSIRIS-REx se blíží ke svému cíli - malé planetce Bennu, na jejíž oběžnou dráhu by měla vstoupit v prosinci. Aktuálně se sonda nachází zhruba 330 kilometrů daleko a z této vzdálenosti vyfotila svůj cíl. Snímek je složen s pomocí speciálního algoritmu z celkem osmi fotografií zachycených přístrojem PolyCam. Sonda se nyní nachází uprostřed přibližovacích manévrů, které začaly 1. října a měly by být dokončeny 12. listopadu.

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce Bennu

23. 08. 2018

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce BennuVesmírná sonda OSIRIS-REx vyletěla do vesmíru před dvěma roky a míří k planetce Bennu, ze které má na Zemi dovést vzorky hornin. Na své cestě před rokem proletěla kolem Země při gravitační asistenci a nyní se dostává do poslední fáze svojí cesty, samotné přiblížení k planetce. Zároveň také začíná vědecká část mise, která má za cíl planetku o šířce asi půl kilometru důkladně prozkoumat. Přílet k Bennu je naplánován na letošní prosinec, aktuálně se nachází ještě asi 2 miliony kilometrů daleko.

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 09. 2017

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce BennuRok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.

Japonsko vyslalo do vesmíru novou sondu, má za úkol přinést na Zemi vzorek planetky

03. 12. 2014

V úterý se z japonského ostrovního kosmodromu Tanegashima vznesla raketa H-2A s vesmírnou sondou Hayabusa2. Jejím úkolem je doletět v roce 2018 k planetce 1999 JU3 (Ryugu), posbírat vzorky hornin z jejího povrchu a doručit je v roce 2020 zpátky na Zemi k důkladnému prozkoumání. Hayabusa2 s sebou veze hned čtyři oddělitelné moduly, které budou zkoumat cílovou planetku různými způsoby. U svého cíle stráví japonská sonda rok a půl, poté se vrátí zpátky k Zemi.