Orbital Reflektor bude umění na oběžné dráze, vytvoří umělou hvězdu

23. 11. 2018
Oběžná dráha Falcon

Ze základny Vandanberg v Kalifornii v příštích dnech odletí raketa Falcon 9 s celkem 64 malými družicemi. Mezi nimi je také družice Orbital Reflektor, která má na oběžné dráze unikátní cíl: umění. Orbital Reflektor po vypouštění nafoukne balón s reflexním povrchem, který bude z pohledu ze Země zářit. Vytvoří tak novou hvězdu na noční obloze nad celou planetou.

Orbital Reflektor

Orbital Reflektor Ilustrace reflektivního balónu, který bude vypuštěn na oběžné dráze při misi Orbital Reflektor.

Falcon 9 potřetí

Při misi SSO-A smallsat express bude vypuštěno celkem 64 malých satelitů. Jde o největší počet satelitů vypuštěných při jednom startu rakety Falcon 9 a také z americké půdy. Rekord nicméně i nadále drží indická raketa PSLV z roku 2017, kdy vypustila 104 satelitů. Tento start Falcon 9 je unikátní něčím jiným: jde o třetí let této konkrétní rakety do vesmíru.

Orbital Reflektor

Malá družice Orbital Reflektor krátce po oddělení od posledního stupně rakety rozloží balón o rozměrech 30 x 1,4 metry připomínající tvarem diamant. Balón z odrazivého materiálu bude na oběžné dráze asi 3 měsíce a bude viditelný z povrchu po celé planetě. Umělcovým cílem je změnit způsob, jakým se lidé dívají na hvězdnou oblohu, přiblížit jim, co se na oběžné dráze děje. I když je blízké okolí Země dnes velmi rušným místem, satelity nejsou běžně viditelné, to by měla mise Orbital Reflektor změnit. Orbital Reflektor se ukrývá v malém cubesatu, družici o rozměrech 10x10x30 centimetrů, která bude zemi obíhat ve vzdálenosti kolem 575 kilometrů. Po rozložení balónu by se měla družice na povrchu Země jevit jako nová hvězda, zářivá podobně jako hvězdy v souhvězdí Velkého vozu. Autorem projektu je Trevor Paglen, který spolupracuje s Muzeem umění v Nevadě. Jakmile bude družice na oběžné dráze, bude možné její pozici sledovat pomocí aplikace Star Walk 2 nebo na webu projektu.

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

3. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Organizace Gateway Foundation zveřejnila své plány na výstavbu orbitální stanice s umělou gravitacíOrganizace Gateway Foundation představila veřejnosti své plány na výstavbu komerční orbitální stanice. Von Braun Space Station se má skládat z 24 segmentů poskládaných do rotujícího kruhu, z nichž některé budou sloužit jako hotel a jiné mohou být pronajímány k výzkumu. Rotací celé stanice potom bude zajištěna gravitace podobná jako na povrchu Měsíce. Podle aktuálních plánů by mohla stanice přijmout první návštěvníky už v roce 2025.

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tisku

16. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tiskuNASA v minulém týdnu udělila kontrakt na 73,7 milionů dolarů kalifornské společnosti Made in Space. Společnost peníze využije na přípravu prototypu družice Archinaut, která na oběžné dráze vyrobí zcela nové zařízení pomocí 3D tisku. První test by mohl proběhnout v roce 2022, kdy by mohla zařízení vynést na oběžnou dráhu raketa Electron.

NASA s United Lunch Alliance vyzkouší nafukovací tepelný štít

12. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA hodlá v letech 2021, nebo 2022 vyzkoušet novou technologii pro vstup do zemské atmosféry - nafukovací tepelný štít pro vesmírné lodě. Mohl by nahradit doposud používané tepelné štíty, které jsou těžké a zabírají více místa. Společně s NASA se bude na misi podílet také United Lunch Alliance (ULA), která by pomocí štítu chtěla dopravovat zpět na Zemi rakety vynášející náklad na oběžnou dráhu.

Jak to vypadá z ISS, když startuje raketa s nákladem? Úžasné časosběrné video

25. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

16. listopadu vyletěla z kazašského kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz s nákladní lodí Progress MS-10. Tento start zachytil německý astronaut Alexander Gerst z ISS na fotografiích, které byly poskládány do videa, které pokrývá rozmezí asi 15 minut. Nákladní loď Progress dovezla 2 dny poté na ISS náklad o hmotnosti 2,5 tuny.

19. 4. 2018

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

27. 8. 2014

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

23. 7. 2014

Evropské experimentální návratové plavidlo IXV je připraveno na svou cestu do vesmíru a zpátkyNa listopad tohoto roku je plánována evropská mise IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), která otestuje evropské technologie pro cestu z vesmíru zpátky na Zemi. Nepilotované experimentální plavidlo vynese do vesmíru evropská raketa Vega z jihoamerického kosmodromu Kourou. Mise je součástí snahy evropské agentury vyvinout technologie, které by umožnily bezpečný transport materiálu z oběžné dráhy na Zemi.