Chyba na sondě MRO způsobila chybnou detekci chemické sloučeniny na Marsu

09. 12. 2018
Mars MRO Voda ve vesmíru

Vědci zjistili, že jeden z přístrojů sondy MRO měřil chybně detekci určitých molekul na povrchu planety Mars. Konkrétně jde o detekci perchlorátu, který se podle naměřených výsledků zobrazoval v nějakém množství téměř všude. Při bližším pohledu však byl i na místech, která nedávala smysl, vědci tedy prověřili procesy zpracování dat a zjistili, že dochází k chybné interpretaci některých pixelů.

Mars, dávný oceán

Mars, dávný oceán -

Perchloráty na Marsu objevila povrchová sonda Phoenix v roce 2008, jejich existence na planetě tedy není nálezem chyby zpochybňována. Sonda MRO nicméně našla další výskyty z oběžné dráhy pomocí analýzy odráženého světla od povrchu planety. A Právě tyto výsledky bude nutné zrevidovat.

Perchloráty jsou sloučeniny chlóru, kyslíku a magnesia nebo vápníku. Při smíchání s vodou vytváří slaný roztok, který má relativně nízký bod mrazu a umožňuje tak existenci tekutin na chladném povrchu Marsu. Jiné tekutiny jako voda na povrchu kvůli nízkým teplotám a nízkému atmosférickému tlaku kapalné nevydrží.

Ostatní sloučeniny byly na povrchu Marsu sondou MRO naštěstí detekovány správně a i u perchlorátů jde pouze o některá data. Dosavadní výzkum tak není znehodnocen celý, bude však nutné prověřit studie, které z těchto dat vycházely.

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zasekla

06. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zaseklaSoučástí robotické sondy InSight je mimo jiné zařízení na vrtání do země a měření teplot až do hloubky 5 metrů. Instrument HP3 přezdívaný Krtek se do povrchu Marsu zaryl ve čtvrtek, nicméně po necelém půl metru přestal a zřejmě se zasekl. Doposud se nepodařilo hloubení obnovit, operátoři mise se domnívají, že sonda mohla narazit na větší kámen a je částečně nakloněná. Nyní probíhá analýza stavu sondy a další pokus o vrtání je v plánu do dvou týdnů.

Čína se příští rok chystá přistát na Marsu

05. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína se příští rok chystá přistát na MarsuPo úspěšném prosincovém přistání na odvrácené straně Měsíce by mohla Čína vyslat příští rok podobnou sondu na povrch planety Mars. Zmínil to Wu Weiren, hlavní designér čínského lunárního programu Change, na Čínském lidovém politickém poradním shromáždění (CPPCC). Zatím není známo více informací kromě toho, že sonda má "kroužit kolem rudé planety, přistát na ní a zkoumat ji". Čína má v příštím roce v plánu také další lunární sondu, která by tentokrát měla přivézt vzorky hornin na Zemi.

03. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda vyfotila na Marsu skupinu kráterů, které vznikly rozpadem meteoru v atmosféřeI když má planeta Mars výrazně řidší atmosféru než Země, i v ní může docházet k rozbití planetky ještě před tím, než narazí do povrchu. Právě v takové situaci vznikla skupina kráterů v oblasti Noachis Terra zachycená orbitální sondou MRO. Podobné případy jsou ze Země dobře známy, například v roce 2013 explodoval meteorit v atmosféře nedaleko ruského města Čeljabinsk a následnou tlakovou vlnou způsobil velké škody v okruhu 100 kilometrů.

23. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Aktuální počasí na Marsu: NASA díky sondě InSight zprovoznila meteorologickou staniciRobotická sonda InSight sedí nehybně na povrchu Marsu a postupně zprovozňuje různá zařízení, která s sebou ze Země přivezla. NASA nyní spustila webovou stránku, kde můžete pozorovat kontinuální a aktuální informace o počasí v místě přistání, Elysium Planitia. Z naměřených hodnot je krásně vidět, jak teploty kolísají mezi dnem a nocí, je mezi nimi rozdíl až 80 °C. Kromě teplot vzduchu měří sonda InSight také aktuální atmosférický tlak a sílu větru.

12. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MAVEN zkracuje svou oběžnou dráhu, aby mohla přenášet data od roveru Mars 2020Orbitální sonda MAVEN přiletěla k Marsu před čtyřmi roky a jejím hlavním úkolem je zkoumání řídké atmosféry planety. Podobně jako další sondy na oběžné dráze planety však má také funkci komunikační družice: přeposílá signál od robotických sond na povrchu směrem k Zemi. 11 února proto začala sonda snižovat svou oběžnou dráhu, v nejvzdálenějším bodě se tak bude nacházet 4 500 kilometrů od povrchu namísto původních 6 200 kilometrů.

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind Franklin

07. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind FranklinEvropský rover ExoMars, který poletí na rudou planetu v příštím roce, dostal nové jméno. Ponese jméno anglické chemičky Rosalindy Franklinové, která výrazným způsobem přispěla ke zkoumání DNA. Zkoumání základů života bude mít rover s Franklinovou společné, cílem mise je totiž hledání známek života na sousední planetě, a to nejen na jejím povrchu, ale také hluboko pod ním. Mise ExoMars je společným projektem evropské a ruské vesmírné agentury.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

06. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.