Přes 20 tisíc kulových hvězdokup v galaktické kupě Coma pomůže astronomům zmapovat temnou hmotu

02. 12. 2018
Hvězdokupy Hubble Temná hmota

Astronomové použili vesmírný teleskop Hubble pro zmapování tisíců kulových hvězdokup ve skupině galaxií zvané Coma. S pomocí podrobné mapy těchto subgalaktických útvarů budou moci určit rozložení běžné hmoty a také temné hmoty v této oblasti. Výsledky výzkumu, který použil data z mnoha pozorování teleskopu, byly publikovány začátkem listopadu v magazínu The Astrophysical Journal.

Galaktická kupa Coma

Galaktická kupa Coma - Na snímku je část galaktické kupy Coma. Menší útvary jsou kulové kupy, které se typicky skládají z několika statisíců až milionů hvězd.

Kupa galaxií Coma (Abell 1656) se nachází asi 321 milionu světelných let od Země a obsahuje na 1 000 identifikovaných galaxií. Spolu s nimi se zde nachází také menší objekty, tzv kulové hvězdokupy, což jsou menší formace hvězd. Na rozdíl od galaxií, jsou kulové hvězdokupy mnohem menší a četnější- jen v galaktické kupě Coma se jich nachází víc než 22 tisíc.

Díky jejich množství jsou kulové hvězdokupy vhodným nástrojem pro pozorování rozložení hmoty. A právě Coma je místem, kde pozorované gravitační anomálie naznačují přítomnost neviditelné temné hmoty.

O temné hmotě toho dnešní věda příliš neví, není totiž pozorovatelná běžnými metodami. Ovlivňuje však svou gravitací chování masivních objektů jako jsou galaxie nebo hvězdokupy. Právě svým vlivem na rotaci galaxií byla poprvé identifikována a od té doby se vědci pokouší odhalit, z čeho je vlastně složena.

Další zprávy z kategorie Hvězdokupy

23. 01. 2018

Pomocí gravitačního vlivu na sousední hvězdu byla objevena první neaktivní černá díra v kulové hvězdokupěAstronomům se pomocí teleskopu VLT v Čile podařilo objevit hvězdu, která obíhá neviditelný objekt o hmotnosti alespoň čtyř Sluncí. Pravděpodobně obíhá neaktivní černou díru hvězdného typu - první, která byla objevena v kulové hvězdokupě a navíc pouze za pomoci jejího gravitačního vlivu na sousední objekt. Nový objev byl prezentován ve studii, která vyšla ve vědeckém magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

04. 10. 2012

Astronomové objevili první exoplanety obíhající hvězdy podobné Slunci ve hvězdokupěTýmu astronomů pracujícímu s teleskopem Tillinghast v Arizoně se podařilo najít planety kroužící kolem hvězd, které se nachází v hustě osídlené hvězdokupě. Tento objev dokazuje, že prostředí pro existenci planet, nemusí nutně být v klidné části galaxie, kde se nachází naše Země.

22. 11. 2011

Vesmírný teleskop Fermi našel zatím nejmladší milisekundový pulzar na noční oblozeVědci představili deset nových pulzarů, které objevili s vesmírným teleskopem NASA Fermi, tento přístroj už stál za odhalením celé stovky nových objektů tohoto typu. Pulzar je rotující neutronová hvězda, která emituje extrémně silnou elektromagnetickou energii v pravidelných intervalech ve formě dvou paprsků vycházejících z pólů hvězdy. Mezi novými objekty je také PSR J1823−3021A, milisekundový pulzar, který je, jak se zdá, výrazně mladší než ostatní podobné hvězdy.

04. 11. 2011

Astronomové z americké univerzity přišli na to, jak vznikají tajemné modré hvězdyModří opozdilci (blue stragglers) jsou staré hvězdy, které se zdají být mladší než ve skutečnosti jsou. Astronomové je pozorují ve hvězdokupách, ve kterých vznikají všechny hvězdy najednou, modří opozdilci ale září jasným namodralým světlem, což naopak indikuje, že jsou mladší než hvězdy v jejich okolí. Astronomové z Chicagské Northwestern University přišli podle studie publikované v časopise Nature s důkazem objasňující vznik této kategorie hvězd, jsou to kanibalové, kteří pomalu konzumují svého souputníka.