Měsíc Saturnu Phoebe zřejmě pochází z okraje sluneční soustavy, má příliš mnoho izotopů deuteria

05. 12. 2018
Saturn Voda ve vesmíru

S pomocí nové metody, která určuje podíl izotopů jednotlivých chemických prvků na povrchu vzdálených těles, se vědcům podařilo potvrdit výjimečnost měsíce Phoebe v systému měsíců planety Saturn. Voda nacházející se na povrchu tohoto malého měsíce se liší od té, kterou lze nalézt jinde v okolí planety Saturn. Podle nálezu vědců jde o potvrzení teorie, že měsíc Phoebe nevznikl u planety ale daleko od Slunce v chladných oblastech Kuiperova pásu a možná ještě dál.

Phoebe, měsíc Saturnu

Phoebe, měsíc Saturnu -

Měsíc Phoebe se od většiny ostatních měsíců nejen u planety Saturn liší svou oběžnou drahou - obíhá totiž proti směru, ve kterém rotuje planeta kolem svojí osy. Tato tzv. retrográdní oběžná dráha může indikovat, že měsíc nevznikl ze stejného oblaku plynů a prachu jako jeho mateřská planeta. Astronomové předpokládají, že retrográdní měsíce mohou být planetky, které byly zachyceny gravitací planet, které dnes obíhají.

Kromě Phoebe je dalším zajímavým retrográdním měsícem například Triton, který obíhá planetu Neptun. Jde o jeden z největších měsíců sluneční soustavy, který však ve skutečnosti mohl vzniknout jako trpasličí planeta v Kuiperově pásu.

Astronomové nyní pomocí nové metody prozkoumali měsíce planety Saturn a pokousili se určit množství izotopů vodíku a uhlíku, které jim o jejich původu může říci víc. Podíl izotopů deuteria vůči běžným molekulám vodíku se totiž liší u objektů z nitra sluneční soustavy a z jejího okraje. U těles, která vznikla blíže Slunci, je molekul deuteria výrazně méně, než u těch vzdálenějších, které se nacházejí v chladnějších oblastech sluneční soustavy.

Podle nových závěrů je poměr deuteria (izotop vodíku) a běžného vodíku u vody detekované v systému planety Saturn podobný jako u vody na Zemi. S výjimkou měsíce Phoebe, který má výrazně větší podíl izotopu. Podíl deuteria u Phoebe je doposud nejvyšší naměřený, nicméně jde o jedno z nejvzdálenějších zkoumaných těles.

Tato pozorování jsou podobná i pro izotopy uhlíku C13 a C12. Vědci proto dochází k závěru, že Phoebe je původně planetka pocházející z okraje sluneční soustavy, která byla zachycena gravitací planety Saturn.

Pro tento výzkum byla zpracována data ze sondy Cassini, která obíhala Saturn a přitom zkoumala také jeho četné měsíce.

Další zprávy z kategorie Saturn

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

05. 09. 2018

Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféryUž v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Až v novém století jej prozkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.

29. 06. 2018

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

23. 11. 2017

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

10. 11. 2017

Koloběh vody na Enceladu vyžaduje cirkulaci přes jádro a umožňuje existenci životaVědci už od roku 2005, kdy byly objeveny gejzíry na jižním pólu měsíce Enceladus, uvažují nad tím, co způsobuje zahřívání vody pod jeho ledovou slupkou. Většina vážných úvah pracuje s tím, že při oběhu kolem mateřské planety Saturn vzniká tření, které zahřívá nitro měsíce, které rozpouští vodu a vyvolává tlaky, za jejichž pomoci voda tryská ven. Podle nové studie ale tento mechanismus nestačí, nevydržel by víc než pár desítek milionů let. Aby mohly tyto procesy probíhat po delší dobu, Enceladus by mohl mít pórovité jádro obklopené podpovrchovým oceánem, teprve tehdy je možné tyto procesy udržet po miliardy let a umožnit rozvoj živých organismů.

15. 08. 2017

Nová měření naznačují, že v chemických reakcích na oběžné dráze Saturnu vzniká metanolSaturnův měsíc Enceladus má podpovrchový oceán plný vody a organických sloučenin, vyplývá to z měření sondy Cassini, která kolem Saturnu obíhá už přes deset let. Složení je nám známé díky gejzírům na jižním pólu, jejichž obsah sonda analyzovala. Nová, doplňující měření ze Země teď ukazují, že organické sloučeniny chrlené gejzíry do vesmíru dále chemicky reagují, což vede ke vzniku metanolu. Pozorování byla provedena pomocí teleskopu IRAM ve Španělsku, která ukazují v okolí Enceladu vyšší koncentraci metanolu než jakou naměřila sonda Cassini nad samotnými gejzíry.

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců Saturnu

01. 04. 2015

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců SaturnuV polovině března se vesmírná sonda Cassini vrátila na rovníkovou oběžnou dráhu kolem planety Saturn, která ji zavede do blízkosti jejích měsíců. Poslední dva roky přelétávala sonda Cassini nad póly Saturnu, takže se do roviny, kde obíhají měsíce dostávala jen zřídka. Přiblížila se tedy jen několikrát k největšímu měsíci Titan, u kterého vědci pozorují proměny povrchu se změnami ročních období. Po zbytek roku 2015 zůstane Cassini v rovině měsíců a hned několikrát se přiblíží k Titanu, Enceladu a Dione.