GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018
Exoplanety Hubble Atmosféry planet

Astronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta GJ 3470b oběhne svou mateřskou hvězdu jednou za 3 dny a 8 hodin, nachází se totiž pouhých 0,03 AU od ní. I když je hvězda GJ 3470 červený trpaslík a je výrazně menší než Slunce, v takové blízkosti planeta velmi pociťuje silné sluneční větry, které od hvězdy vanou. Při kontaktu s atmosférou planety s sebou berou drobné částice, které odfoukávají hlouběji do vesmíru.

Vědci předpokládají, že planeta GJ 3470b by se mohla podobat například Neptunu, má hmotnost až 14 Zemí. Za několik miliard let by však mohlo z planety zůstat pouze malé skalnaté jádro bez atmosféry. Od Země je planeta vzdálená 96 světelných let.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

6. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféryExoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.