Povrch trpasličí planety Ceres obsahuje nezvykle velké množství organických sloučenin

20. 12. 2018
Ceres Dawn

Data z mise orbitální sondy Dawn naznačují, že se na povrchu Ceres nachází několikrát více organických sloučenin než v meteoritech bohatých na uhlík nalezených na Zemi. Ceres má unikátní složení: až 20 % hmotnosti materiálu na povrchu a těsně pod ním tvoří uhlík, který je jedním ze základních stavebních atomů organických sloučenin. Sonda Dawn v předchozích letech nalezla na Ceres také například vodu a amoniak, což vědce vede k závěru, že na trpasličí planeta Ceres by mohly probíhat geologické procesy.

Ceres, Bílá hora

Ceres, Bílá hora Snímek pořízený vesmírnou sondou Dawn 6. června 2015. V pravé horní části se nachází osamělá hora tyčící se do pětikilometrové výšky nad povrch.

Nový nález publikovaný ve vědeckém časopise Nature Astronomy podporuje teorii o existenci chemických procesů pod povrchem Ceres. Sonda Dawn identifikovala na povrchu také světlé soli, které jsou ve výrazném kontrastu s jinak tmavým prostředím.

Dalším z nálezů jsou potom jílovité horniny, které vznikají za přítomnosti vody. Ta by mohla být přítomna v kombinaci s dalšími sloučeninami pod povrchem Ceres. Přítomnost zmíněných látek vede vědce k závěru, že trpasličí planeta Ceres mohla vzniknout v chladném prostředí za oběžnou drahou planety Jupiter a na své současné místo v pásu asteroidů se posunula díky gravitační interakci s větším tělesem.

Mise vesmírné sondy Dawn byla ukončena 1. listopadu poté, co sondě došlo palivo. V poslední fázi obíhání kolem Ceres se sonda přiblížila až na 35 kilometrů povrchu a snímala jej v bezprecedentním detailu. I díky této blízkosti se podařilo objevit první detekovaný pohyb na povrchu Ceres, jde zřejmě o sesuv hornin na okraji jednoho z kráterů.

Další zprávy z kategorie Ceres

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Trpasličí planeta Ceres se smršťuje a vytváří vrásky

8. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planeta Ceres se smršťuje a vytváří vráskyTým španělských vědců publikoval novou studii ve vědeckém magazínu Nature Astronomy, ve které odhaluje evidenci, že se trpasličí planeta v pásu asteroidů smršťuje. Vyplývá to z geologických útvarů nalezených na povrchu orbitální sondou Dawn. Vědci nalezli 15 zlomů, většinou v polárních oblastech, což však může být způsobeno pouze tím, že jsou díky jinému nasvícení lépe pozorovatelné.

20. 9. 2018

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

4. 7. 2018

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

20. 6. 2018

Trpasličí planeta Ceres by mohla obsahovat ještě více organických sloučenin než se doposud uvažovaloV loňském roce vědci informovali o nálezu organických sloučenin na povrchu Ceres vesmírnou sondou Dawn. Podle nové studie publikované v magazínu Geophysical Research Letters by jich však mohlo být až 5x více než se původně uvažovalo. Vědci nově vztahovali naměřená data k meteritům místo k horninám ze Země.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

4. 6. 2018

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 3. 2018

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.