V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018
Exoplanety Geologie ve vesmíru

Výzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Doposud objevené skalnaté exoplanety se podle svojí velikosti většinou řadily mezi ty podobné Zemi a tzv. superzemě, což jsou planety několikrát větší než naše planeta. I planety vzniklé v těsné blízkosti hvězd jsou několikrát větší než Země, mají však jiné složení. Pravděpodobně jim chybí masivní železné jádro a tedy i magnetické pole, které je jím generováno. Jsou zato bohaté na hliník a vápník a sloučeniny, které tyto prvky obsahují.

Mezi kandidáty na členy nové třídy planet patří dvě už dříve objevené planety 55 Cancri e a WASP-47 e a nově objevená HD219134 b.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.

Nově potvrzená exoplaneta činí z hvězdy Groombridge 34 jeden z nejbližších multiplanetárních systémů

18. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zařadila 10. října do svého archivu exoplanet 16 nových světů, aktuálně se v něm nachází 4 073 planet obíhajících jiné hvězdy v Mléčné dráze. Patří mezi ně také už dříve objevená a poté za chybu považovaná planeta Groombridge 34 A b a také nově objevená sesterská planeta Groombridge 34 A c. Tato dvojhvězda červených trpaslíků se nachází pouhých 11 světelných let daleko a jde o nejbližší známý multiplanetární systém.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.