Přelet nad severním pólem planetky Bennu

26. 12. 2018
Bennu

Vesmírná sonda OSIRIS-REx při prvním průletu kolem severního pólu planetky Bennu pořídila sekvenci několika snímků, které následně NASA poskládala do krátkého videa. Sonda dorazila k planetce začátkem prosince a provádí od té doby předběžnou průzkumnou fázi jejího povrchu. Finální vstup na oběžnou dráhu planetky je naplánován na 31. prosince. Z planetky Bennu sonda v roce 2020 odebere vzorky hornin a dopraví je na Zemi.

Bennu, přelet nad severním pólem

Bennu, přelet nad severním pólem - Série snímků pořízených při průletu sondy OSIRIS-REx nad severním pólem planetky Bennu v průběhu 4 hodin 19 minut.

Mise OSIRIS-REx

Vesmírná sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) má za úkol sběr vzorků hornin z planetky Bennu (101955 Bennu, 1999 RQ36).

Mise OSIRIS-REx

• 2016, 8. září: Start mise
  • 2017, 22. září: Gravitační asistence Země
  • 2018, 3. prosince: přílet k planetce
  • 2018, 31. prosince: vstup na stabilní oběžnou dráhu planetky
  • 2020, červenec: Sběr vzorků
  • 2023, září: přistání kontejneru se vzorky na Zemi

Planetka Bennu

• Rok objevení: 1999
  • Vzdálenost od Slunce: 0,9 - 1,3 AU (Země je vzdálena 1 AU)
  • Průměr: 550 metrů v rovníku
  • Doba oběhu kolem vlastní osy: 4,3 hodiny
  • Teploty na povrchu: -37 - +6 °C

Další zprávy z kategorie Bennu

20. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

4. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

11. 12. 2018

Sonda OSIRIS-REx objevila na planetce Bennu horniny, které vznikly za přítomnosti vodyData z vesmírné sondy OSIRIS-REx naznačují, že se na planetce Bennu vyskytují jílovité horniny, které obsahují hydroxyly. Jde o molekuly vodíku a kyslíku, které byly detekovány spektrometry sondy už ve fázi jejího přibližování k planetce na podzim tohoto roku. Podle NASA je nález evidencí, že horniny na planetce v minulosti interagovaly nějakým způsobem s kapalnou vodou.

6. 12. 2018

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince dorazila do blízkosti planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a získává více informací o planetce. Během následujících týdnů bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

3. 11. 2018

Sonda OSIRIS-REx vyfotila svůj cíl, planetku Bennu, ze vzdálenosti 330 kilometrůVesmírná sonda OSIRIS-REx se blíží ke svému cíli - malé planetce Bennu, na jejíž oběžnou dráhu by měla vstoupit v prosinci. Aktuálně se sonda nachází zhruba 330 kilometrů daleko a z této vzdálenosti vyfotila svůj cíl. Snímek je složen s pomocí speciálního algoritmu z celkem osmi fotografií zachycených přístrojem PolyCam. Sonda se nyní nachází uprostřed přibližovacích manévrů, které začaly 1. října a měly by být dokončeny 12. listopadu.