Poprvé na videu: bakterie vysává část DNA z jiné, aby obohatila své vlastní geny

5. 1. 2019
Biologie Život

Bakterie jsou známé svým urychleným vývojem, proto jsou také často předmětem vědeckých experimentů, které sledují vývoj organismů napříč generacemi. Vědcům se při jednom z takových experimentů podařilo poprvé zachytit jak jedna z bakterií vysává DNA z jiné. Prostřednictvím tohoto procesu dochází k tzv. horizontálnímu přenosu genů, který například umožňuje přenášení odolnosti bakterií vůči antibiotikům.

Bakterie, mikroskop

Bakterie, mikroskop Na videu lze vidět jak jedna z bakterií Vibrio cholerae (která způsobuje choleru) vymrští chapadlo, kterým si přisvojí část DNA z blízkého jedince.

Chapadlo, které z bakterie vystřelí, se odborně nazývá pili a slouží k přenosu DNA mezi organismy. Tento mechanismus byl předpovězen před několika dekádami, ale teprve teď se jej podařilo pozorovat přímo prostřednictvím mikroskopu. Pochopení tohoto procesu je důležité pro nalezení způsobu jak zabránit bakteriím v přenosu imunity vůči antibiotikům, která přestávají působit ve stálé více případech.

Další zprávy z kategorie Biologie

Orangutan je nejbližší žijící příbuzný obřího třímetrového primáta

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Primát nazvaný Gigantopithecus blacki žil před 1,9 miliony let v jižní Číně. Dosahoval váhy až 600 kilogramů a výšky 3 metry. Analýza genů nyní prokázala, že jeho nejbližším žijícím příbuzným jsou orangutani. Jde o první případ, kdy se podařilo získat genetický materiál z teplého a vlhkého prostředí.

Více než milion různých sloučenin by mohlo fungovat jako zdroj biologické informace podobně jako DNA

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci odhalili prostřednictvím počítačových simulací více než milion chemických sloučenin, které by mohly v živých organismech zastávat podobnou funkci jako DNA nebo RNA.

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na Měsíci

17. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na MěsíciZačátkem týdne oznámila čínská vesmírná agentura, že se začátkem ledna podařilo vyklíčit semínka bavlny, která ve speciálním uzavřeném kontejneru dopravila na povrch Měsíce sonda Change 4. Dnes bylo oznámeno, že experiment byl po devíti dnech vědci ukončen pro nekontrolovatelnou teplotu v uzavřené biosféře. Mladé rostlinky bavlny jsou tedy zřejmě již mrtvé po tom, co uhynuly zimou, přesto je experiment považován čínskými vědci za úspěch.

Vědci vypěstovali rostliny s vylepšenou fotosyntézou, rostou rychleji a vytváří o 40 % víc biomasy

7. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rostliny přeměňují sluneční světlo na energii prostřednictvím chemické reakce známé jako fotosyntéza. Nicméně tento proces probíhá v rostlinách neefektivně díky podprocesu označovanému jako fotorespirace, kdy rostlina zamění atomy kyslíku a oxidu uhličitého. Vědcům z University of Illinois a U.S. Department of Agriculture Agricultural Research Service se však nyní podařilo vypěstovat rostliny, které tuto neefektivní metodu obcházejí a díky tomu mohou věnovat ušetřenou energii do svého vlastního růstu. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science.

Kanadští vědci vyvinuli první přenosné zařízení, které dokáže pomocí 3D tisku hojit hluboké rány

7. 5. 2018

Vědcům z University of Toronto se podařilo sestrojit první zařízení na hojení těžkých ran přímo v terénu. Zařízení dokáže během několika minut vygenerovat tkáň, kterou nanese v několika vrstvách na hlubokou ránu, čímž zahájí její hojení. Jde o první rychlé, levné a dostatečně kvalitní mobilní zařízení na hojení vážných zranění.

6. 3. 2018

Vědci našli bubliny po kyslíku vytvořeném bakteriemi zakonzervované po více než miliardu letV centrální Indii se geologům podařilo objevit fosilizované bubliny po kyslíku, které jsou pozůstatkem mikrobiálního života před 1,6 miliardami let. Některé z dávných forem života na Zemi byly cyanobakterie, které žily na dně mělkých moří a vyráběly kyslík fotosyntézou. V některých případech došlo k fosilizaci těchto bublinek pokrytých usazeninami a dnes slouží ke zkoumání tehdejšího života a jeho vlivu na vývoj biosféry naší planety.

21. 2. 2018

Rostliny se na souši objevily zřejmě o 100 milionů let dříve, než se doposud uvažovaloNová studie v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences USA přichází se závěrem, že první rostliny se na souši objevily už před 500 miliony lety, tedy o téměř 100 milionů let dříve, než předpokládaly dosavadní výzkumy. Celé dlouhé čtyři miliardy let, které tomuto momentu předcházely, byly na Zemi kontinenty bez života, který se soustředil pouze pod vodní hladinou.