Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

04. 01. 2019
OSIRIS-REx Bennu Planetky (asteroidy)

Vesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

Bennu, rotace

Bennu, rotace - Série snímků planetky Bennu pořízené vesmírnou sondou OSIRIS-REx ze vzdálenosti 80 km. Sekvence zabírá rotaci planetky v rozmezí 4 hodin a 18 minut.

Bennu má v rovníku průměr 550 metrů a sonda OSIRIS-REx ji obíhá 1,75 kilometru od středu. Dosavadní rekord držela sonda Rosetta, která obíhala čtyřkilometrovou kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko asi 7 kilometrů od jejího středu.

Tak malé těleso jako je Bennu má velmi slabou gravitaci a vesmírná sonda jej musí obíhat velmi blízko povrchu. V takové situaci má podstatný vliv i relativně slabý sluneční vítr a bylo tak nutné přesně změřit gravitaci, kterou bude planetka na sondu působit. Po několika průletech kolem planetky vědci určili, že její gravitace má pouhých 5 milióntin gravitace Země, což vyžaduje oběžnou dráhu, na které sonda planetku obletí jednou za 62 hodin.

Mise OSIRIS-REx

Vesmírná sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) má za úkol sběr vzorků hornin z planetky Bennu (101955 Bennu, 1999 RQ36).

Mise OSIRIS-REx

• 2016, 8. září: Start mise
  • 2017, 22. září: Gravitační asistence Země
  • 2018, 3. prosince: přílet k planetce
  • 2018, 31. prosince: vstup na stabilní oběžnou dráhu planetky
  • 2020, červenec: Sběr vzorků
  • 2023, září: přistání kontejneru se vzorky na Zemi

Planetka Bennu

• Rok objevení: 1999
  • Vzdálenost od Slunce: 0,9 - 1,3 AU (Země je vzdálena 1 AU)
  • Průměr: 550 metrů v rovníku
  • Doba oběhu kolem vlastní osy: 4,3 hodiny
  • Teploty na povrchu: -37 - +6 °C

Další zprávy z kategorie OSIRIS-REx

20. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

11. 12. 2018

Sonda OSIRIS-REx objevila na planetce Bennu horniny, které vznikly za přítomnosti vodyData z vesmírné sondy OSIRIS-REx naznačují, že se na planetce Bennu vyskytují jílovité horniny, které obsahují hydroxyly. Jde o molekuly vodíku a kyslíku, které byly detekovány spektrometry sondy už ve fázi jejího přibližování k planetce na podzim tohoto roku. Podle NASA je nález evidencí, že horniny na planetce v minulosti interagovaly nějakým způsobem s kapalnou vodou.

06. 12. 2018

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince dorazila do blízkosti planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a získává více informací o planetce. Během následujících týdnů bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

03. 12. 2018

Vesmírná sonda OSIRIS-Rex dorazila k planetce Bennu, doveze z ní vzorky ke zkoumáníV 18:15 našeho času NASA oznámila úspěšně dokončený manévr, kterým sonda OSIRIS-REx dorazila k malé planetce Bennu. Cílem mise je sběr vzorků hornin, které budou v roce 2023 dopraveny na Zemi ke studiu. Vesmírná sonda zatím nevstoupila na stabilní oběžnou dráhu malé planetky, protože není zřejmé jakou má hmotnost. Zážehem svých trysek nyní sonda upravila svou trajektorii, aby mohla být zachycena gravitací tělesa, které nyní bude měsíc zkoumat, aby zjistila potřebné informace pro vstup na stabilní oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx vyzkoušela své robotické rameno pro odběr vzorků z planetky

18. 11. 2018

Sonda OSIRIS-REx vyzkoušela své robotické rameno pro odběr vzorků z planetkyVesmírná sonda OSIRIS-REx se nyní nachází uprostřed své finální přibližovací fáze k planetce Bennu, ze které by měla odebrat vzorky a dovézt je zpátky na Zemi. Po více než dvou letech cesty nyní operátoři zkouší její zařízení, aby ověřili jejich funkčnost. Jedním z takových testů bylo 14. listopadu prověření robotické ramene TAGSAM, které by mělo vzorky hornin z planetky odebrat.

03. 11. 2018

Sonda OSIRIS-REx vyfotila svůj cíl, planetku Bennu, ze vzdálenosti 330 kilometrůVesmírná sonda OSIRIS-REx se blíží ke svému cíli - malé planetce Bennu, na jejíž oběžnou dráhu by měla vstoupit v prosinci. Aktuálně se sonda nachází zhruba 330 kilometrů daleko a z této vzdálenosti vyfotila svůj cíl. Snímek je složen s pomocí speciálního algoritmu z celkem osmi fotografií zachycených přístrojem PolyCam. Sonda se nyní nachází uprostřed přibližovacích manévrů, které začaly 1. října a měly by být dokončeny 12. listopadu.

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce Bennu

23. 08. 2018

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce BennuVesmírná sonda OSIRIS-REx vyletěla do vesmíru před dvěma roky a míří k planetce Bennu, ze které má na Zemi dovést vzorky hornin. Na své cestě před rokem proletěla kolem Země při gravitační asistenci a nyní se dostává do poslední fáze svojí cesty, samotné přiblížení k planetce. Zároveň také začíná vědecká část mise, která má za cíl planetku o šířce asi půl kilometru důkladně prozkoumat. Přílet k Bennu je naplánován na letošní prosinec, aktuálně se nachází ještě asi 2 miliony kilometrů daleko.