Astronomové zachytili intenzivní erupci gama záření ze vzdáleného blazaru

6. 1. 2019
Fermi (teleskop) Galaxie Černé díry

Mezinárodní tým astronomů zachytil pomocí vesmírného teleskopu Fermi extrémně zářivou erupci gama záření z blazaru DA 193. Jde o výjimečnou událost, protože tento vzdálený objekt má vysoký červený posuv a u takových nejsou podobné události běžné. Blazary jsou obecně nejpočetnějším zdrojem gama záření mimo naši galaxii, to však neplatí pro takto energetickou událost, jaká byla detekována, ani pro objety s tak výrazným červeným posuvem.

Červený posuv indikuje s jakou rychlostí se od nás pozorovaný objekt vzdaluje. Díky rozpínání vesmíru platí, že čím vzdálenější objekt, tím výraznější červený posuv. Dosavadní výzkum ukazuje, že právě blazary s vysokým červeným posuvem jsou nejzářivější.

Blazar

Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivním jádrem. V jejich středu se nachází supermasivní černá díra, která produkuje relativistický proud hmoty namířený přímo k Zemi. Tím se objekt jeví jako extrémně jasný i na velkou vzdálenost. Vědcům tyto objekty umožňují studium fyziky černých děr, urychlování částic nebo relativistických proudů plazmy.

Další zprávy z kategorie Fermi (teleskop)

Nová metoda měří rozpínání vesmíru pomocí gama záření z hlubokého vesmíru

11. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová metoda měří rozpínání vesmíru pomocí gama záření z hlubokého vesmíruVědci z Clemson University přišli s novou metodou měření rozpínání vesmíru: porovnali útlum gama záření způsobený rozptýleným extragalaktickým světelným pozadím. Výsledkem je hodnota hubblovy konstanty 67,4 km/s/MPc, což je srovnatelné s hodnotami získanými pozorováním reliktního záření po velkém třesku. Přesná hodnota hubblovy konstanty zatím není známá, různými metodami totiž vychází jinak a vědci si tento nesoulad zatím nedokáží vysvětlit.

U milisekundového pulzaru PSR J0952−0607 byly detekovány pulzy gama záření

6. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

U milisekundového pulzaru PSR J0952−0607 byly detekovány pulzy gama zářeníMezinárodní tým astronomů oznámil detekci pulzů gama zření u milisekundového pulzaru PSR J0952−0607. Jedná se o neutronovou hvězdu, která se kolem svojí osy otočí za kratší dobu než 30 milisekund. Podle vědců by tyto objekty mohly vznikat v binárních systémech, kdy neutronová hvězda konzumuje materiál z druhé hvězdy, což ji roztáčí do stále vyšších rychlostí. Nové informace by mohly vnést světlo do charakteristik neutronových hvězd obecně.

8. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali nový zdroj vysokoenergetického záření z blízkosti supernovyPozůstatek supernovy G24.7+0.6 se nachází ve vzdálenosti 16 300 světelných let. Za pomoci teleskopů MAGIC a Fermi se nyní vědcům podařilo identifikovat nový zdroj vysokoenergetického gama záření v její bezprostřední blízkosti. Nové informace Astronomům prozrazují více o supernově, která nastala před více než 9 tisíci lety (plus oněch 16 tisíc let, po které k nám světlo z tohoto objektu putuje).

Teleskopy Swift a Fermi zachytily extrémně silný záblesk gamma záření

5. 5. 2013

Teleskopy Swift a Fermi zachytily extrémně silný záblesk gamma záření27. dubna zachytil vesmírný teleskop Fermi rekordně silný záblesk gamma záření v souhvězdí Lva. Záblesky gamma záření (Gamma-ray Burst, GRB) jsou nejjasnějšími explozemi ve vesmíru a dochází k nim třeba při kolapsu masivní hvězdy, který vede k obří supernově a zrodu černé díry. Událost označená jako GRB 130427A trvala několik hodin, během kterých se na ni zaměřilo hned několik teleskopů jak ve vesmíru tak na Zemi.

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernov

19. 2. 2013

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernovNová studie pracující s daty z vesmírného teleskopu Fermi přináší první důkaz o původu kosmického záření. Mají jím být supernovy, gigantické exploze hvězd na konci jejich života, které produkují nesmírné množství energie, jejich světlo dokonce na krátkou dobu přesvítí všechny ostatní hvězdy galaxie.

Devět astrofyzikálních misí NASA bylo prodlouženo a bude nadále pokračovat ve výzkumu vesmíru

12. 4. 2012

Americká vesmírná agentura rozhodla 3. dubna o prodloužení devíti ze 14 misí poté, co dostala doporučení panelu odborníků, který zasedal v únoru. Vesmírné mise mají většinou několik fází, nejdůležitější je ta primární, na kterou je plánován hlavní výzkum, pak ale často následuje sekundární fáze, která v omezeném provozu ve výzkumu pokračuje. O tom, jak dlouho bude která mise trvat rozhoduje jednak technický stav vesmírného plavidla a také ochota utrácet za jeho provoz peníze.

30. 11. 2011

Fyzikové určili spodní hranici pro masu temné hmoty, popřeli tak výsledky hned několika experimentůPodle fyziků z Brown University a jejich reportu v Physical Review Letters musí mít částice temné hmoty masu nejméně 40 GeV (gigaelektronvoltů). Tento objev popírá hned několik nedávných experimentů (DAMA/LIBRA, CoGeNT a CRESST), které údajně temnou hmotu detekovaly, avšak ne tak masivní jako nově stanovený limit.