Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotu

9. 1. 2019
TESS Exoplanety

Vesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) je nástupcem teleskopu Kepler, který hledal exoplanety stejnou metodou avšak ve svojí primární části pouze v souhvězdí Labutě (v prodloužené fázi mise zkoumal teleskop i jiná místa hvězdné oblohy). TESS by během dvou let měl prozkoumat celou oblohu, nejprve její jižní část a potom severní.

Nově objevená planeta HD 21749b podle vědců zřejmě není skalnatá, nepodobá se tak žádné z planet ve sluneční soustavě, i když by se svou velikostí mohla blížit planetám Uran nebo Neptun. Velké planety ve sluneční soustavě však z velké části tvoří vodík a jsou tedy lehké. Vysoká hmotnost a hustota HD 21749b je tak zřejmě dána velkým obsahem vody, nebo má velmi hustou atmosféru.

Kolem stejné hvězdy by mohla obíhat ještě druhá planeta. V datech z teleskopu se totiž objevují náznaky dalšího tělesa, konkrétně jde o jediné pohasnutí hvězdy, které však nezpůsobila už potvrzená planeta b. Pro potvrzení existence planety je nicméně třeba několik takových tranzitů planety před hvězdou, aby byly vyloučeny ostatní příčiny. Způsob práce teleskopu TESS však neumožňuje dlouhodobě pozorování jedné hvězdy, a tak je třeba požít jiných přístrojů.

Kromě exoplanet v systému hvědy HD 21749 objevil TESS už dříve planety Pi Mensae b (skalnatá planeta několikrát větší než Země) a LHS 3844b (také skalnatá planeta, která oběhne svou hvězdu za pouhých 11 hodin).

Další zprávy z kategorie TESS

23. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové objevená supernova typu Ia se liší od ostatních stejného typu, zatím není zřejmé, jak k explozi došloAstronomům se podařilo s pomocí tří teleskopů získat informace o unikátní supernově ASASSN-18tb. Tato supernova je typu Ia, které vznikají z bílých trpaslíků konzumujících hmotu ze sousední hvězdy. Nové údaje naznačují, že tentokrát je druhou hvězdou také bílý trpaslík. Vědci tak zatím neví, odkud se vzala dodatečná hmota, která supernovu způsobila.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako Země

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako ZeměVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanets Survey Satellite) našel svou první exoplanetu, která se svou velikostí blíží Zemi. Nachází se v hvězdném systému HD21749 ve vzdálenosti 53 světelných let spolu s další exoplanetou, která se velikostí blíží Neptunu. Nový objev byl publikován ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

30. 7. 2018

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

19. 4. 2018

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.