V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019
Exoplanety Kepler (teleskop)

Vesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

09. 01. 2019

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině Serpens

05. 11. 2018

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině SerpensVesmírný teleskop Hubble zaměřil své zrcadlo směrem do souhvězdí Hada, k mlhovině Serpens (Serpens Nebula). Část mlhoviny ozařuje hvězda HBC 672, která zároveň vrhá obří stín na jiné části mlhoviny. Stín z mladé hvězdy, který se táhne světelné roky daleko je zřejmě tvořen protoplanetárním diskem, který se nachází v těsné blízkosti hvězdy a jinak není pozorovatelný.