Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 01. 2019
Kuiperův pás Planetky (asteroidy) Oortův oblak

Japonským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

Sedna

Sedna - Ilustrace znázorňující planetku Sedna s vysoce eliptickou dráhou na okraji sluneční soustavy.

K objevu bylo využito podobného principu jako je využíváno při hledání vzdálených exoplanet - okultace. Dva teleskopy pozorovaly na 2 tisíce vzdálených hvězd asi 60 hodin a čekaly až před nějakou přejde těleso, které částečně zastíní její světlo. To se nakonec podařilo a podle toho, jak moc bylo světlo z hvězdy blokováno, vědci odhadli velikost, která nepřekračuje 1,5 kilometrů v poloměru.

Podobně malé objekty doposud v takové vzdálenosti od Slunce pozorovány nebyly, i když se jejich existence dlouho předpokládala. Vědci považují Kuiperův pás za oblast, kde se vyskytují tělesa nezměněná od počátků sluneční soustavy, která by mohla vypovídat o podmínkách, jež panovaly při jejím zrodu. To neplatí u bližších a lépe prozkoumaných objektů pásu asteroidů nebo v okolí Země, které jsou vystaveny sluneční radiaci, která mění složení jejich povrchu.

Japonští vědci mají v úmyslu ve svých pozorováních pokračovat, a ve větším měřítku než doposud. Můžeme tedy očekávat nálezy dalších drobných těles v Kuiperově pásu a možná i Oortově oblaku, který se nachází v ještě větší vzdálenosti od Slunce.

Kuiperův pás aktuálně zkoumá zblízka vesmírná sonda New Horizons, která 1. ledna proletěla kolem planetky Ultima Thule. Ta má v nejdelší ose asi 30 kilometrů a je tvořena dvěma spojenými tělesy, jde o tzv. kontaktní binární těleso.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objektMezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18, která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

09. 11. 2018

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planetyTrpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

10. 10. 2018

Sonda New Horizons zažehla trysky, aby upravila svůj směr na cestě k cíli v Kuiperově pásuVesmírná sonda New Horizons provedla 3. října krátký zážeh, který upravil její trajektorii směrem k planetce 2014 MU69, která dostala přezdívku Ultima Thule. Zážeh trysek trval 3,5 minuty a zrychlil sondu o 2,1 metru za sekundu. Šlo o první zážeh, při kterém byly použity snímky přímo ze sondy New Horizons k určení správného směru pro průlet kolem planetky, který je plánován na 1. ledna 2019.