Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 1. 2019
Kuiperův pás Planetky (asteroidy) Oortův oblak

Japonským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

Sedna

Sedna Ilustrace znázorňující planetku Sedna s vysoce eliptickou dráhou na okraji sluneční soustavy.

K objevu bylo využito podobného principu jako je využíváno při hledání vzdálených exoplanet - okultace. Dva teleskopy pozorovaly na 2 tisíce vzdálených hvězd asi 60 hodin a čekaly až před nějakou přejde těleso, které částečně zastíní její světlo. To se nakonec podařilo a podle toho, jak moc bylo světlo z hvězdy blokováno, vědci odhadli velikost, která nepřekračuje 1,5 kilometrů v poloměru.

Podobně malé objekty doposud v takové vzdálenosti od Slunce pozorovány nebyly, i když se jejich existence dlouho předpokládala. Vědci považují Kuiperův pás za oblast, kde se vyskytují tělesa nezměněná od počátků sluneční soustavy, která by mohla vypovídat o podmínkách, jež panovaly při jejím zrodu. To neplatí u bližších a lépe prozkoumaných objektů pásu asteroidů nebo v okolí Země, které jsou vystaveny sluneční radiaci, která mění složení jejich povrchu.

Japonští vědci mají v úmyslu ve svých pozorováních pokračovat, a ve větším měřítku než doposud. Můžeme tedy očekávat nálezy dalších drobných těles v Kuiperově pásu a možná i Oortově oblaku, který se nachází v ještě větší vzdálenosti od Slunce.

Kuiperův pás aktuálně zkoumá zblízka vesmírná sonda New Horizons, která 1. ledna proletěla kolem planetky Ultima Thule. Ta má v nejdelší ose asi 30 kilometrů a je tvořena dvěma spojenými tělesy, jde o tzv. kontaktní binární těleso.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

28. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavě

17. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavěVíce než 10 let po objevení se může planetka se zatím oficiálním označením (225088) 2007 OR10 dočkat skutečného jména. Vyzvali k tomu tři astronomové, kteří se v roce 2007 zasloužili o její objevení: Meg Schwamb, Mike Brown a David Rabinowitz. Vybrané jméno následně astronomové předají Mezinárodní astronomické unii k oficiálnímu pojmenování. Planetka 2007 OR10 se nachází v Kuiperově pásu a má zhruba polovinu velikosti Pluta.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.