Ne všechny sopečné erupce generují teplo, na měsíci Io je astronomové zachytili pomocí sodíku

3. 2. 2019
Io Jupiter

Významná sopečná aktivita byla na měsíci Io detekována prostřednictvím měření zářivosti sodíkových oblaků v magnetosféře planety Jupiter. Tyto erupce se nicméně neobjevily při pozorování infračerveného záření v okolí planety, což naznačuje, že šlo o jiný druh sopečné činnosti, než takový, který produkuje lávu. Podobné erupce se objevují také na Zemi, většinou je při nich vypuštěno do atmosféry velké množství plynů a prachu.

Io, měsíc planety Jupiter

Io, měsíc planety Jupiter Měsíc Io je sopečně nejaktivnější těleso ve sluneční soustavě. Jeho povrch je pokryt sopkami a materiálem, který z nich pochází.

Sopečná aktivita popsaná ve studii publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters proběhla na přelomu roků 2017 a 2018. Plyny z ní se dostaly z nitra měsíce Io až na oběžnou dráhu planety Jupiter, na které byly detekovatelné až do června 2018. Zároveň však nebyla detekována související tepelná aktivita prostřednictvím infračerveného záření, což naznačuje, že zřejmě nedošlo k produkci lávy.

Měsíc Io je velmi aktivní, na jeho povrchu se vyskytuje nejméně 400 aktivních sopek. Část materiálu z jejich erupcí vyplňuje řídkou atmosféru měsíce a část se dostává až do okolí planety Jupiter, kde je zachycena silnou magnetosférou.

Další zprávy z kategorie Io

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci Io

2. 1. 2019

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci IoVesmírná sonda Juno zachytila z oběžné dráhy planety Jupiter erupci na měsíci Io. Zaznamenaná erupce byla tak velká, že oblak hmoty, který byl vymrštěn nad povrch měsíce, byl osvětlený, i když povrch pod ním už byl ve stínu. Mise sondy Juno má za úkol zkoumat samotnou planetu, při přiblížení k některému z měsíců však její přístroje studují i je. Už při předchozích pozorováních měsíce Io kamerami sondy Juno byla objevena nová sopka, která se na předchozích snímcích měsíce neobjevovala.

Sonda Juno zřejmě objevila na Měsíci Io novou sopku

17. 7. 2018

Sonda Juno zřejmě objevila na Měsíci Io novou sopkuI když má orbitální sonda Juno za hlavní úkol studium planety Jupiter, občas její instrumenty zachytí něco zajímavého na některém z jeho měsíců. Naposledy si například vědci všimli nového útvaru na povrchu sopečného měsíce Io na snímcích z infračervené kamery JIRAM. Mohlo by jít o doposud neznámou nebo nově vzniklou sopku. Vědci nevylučují ani možnost, že by šlo o sopky, která změnila svou polohu, je však otázkou nakolik by ji v takovém případě šlo považovat za stejný útvar.

29. 3. 2015

Dříve avizované gejzíry na Europě možná vůbec neexistují, mohlo jít o dopad meteorituV roce 2012 zachytil Hubblův teleskop množství molekul vody v oblasti jižního pólu jupiterova měsíce Europa. Tento jev se podobal tomu, který pozoruje sonda Cassini u saturnova měsíce Enceladus, jehož jižní pól je posetý gejzíry chrlící vodu do okolí měsíce. Začalo se tedy spekulovat o existenci gejzírů také na Europě. Následná pozorování ale tuto hypotézu nepotvrzují, a tak vědci uvažují nad dalšími vysvětleními hubblových pozorování z roku 2012, jednou z teorií je, že se molekuly vody dostaly na oběžnou dráhu Europy po dopadu meteoritu, který do vesmíru vymrštil led z povrchu měsíce.

28. 8. 2013

Na Io, měsíci Jupitera, právě zuří jedna z největších pozorovaných sopečných erupcíNedávná pozorování planety Jupiter odhalila nezvykle velkou erupci na jednom z jejích větších měsíců - Io. Io je nejaktivnější těleso ve sluneční soustavě, povrch toho to měsíce je neustále přetvářen lávou, která vytéká z jícnů nespočtu sopek. 15. srpna však astronomka Imke de Pater zachytila novou vulkanickou aktivitu, a navíc v regionu, kde dříve pozorována nebyla.