Nově objevený typ magnetů by mohl vylepšit datová úložiště

8. 2. 2019
Magnetismus Počítače

Tým vědců z několika amerických univerzit prokázal existenci nového typu magnetismu, který vytváří odlišná magnetická pole od těch, se kterými se setkáváme v běžném životě. Zatímco běžné magnety vytváří ve hmotě drobné magnetické momenty, které společně vytváří silné magnetické pole a jsou relativně stabilní, nový typ magnetismu vytváří izolované magnetické momenty s krátkou životností, prokazují však vyšší flexibilitu. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Communications.

Nový, tzv. singletový magnetismus může díky vyšší flexibilitě najít využití při ukládání dat v počítačích. Jejich výhodou totiž je rychlé přepínání mezi magnetickým a nemagnetickým stavem materiálu. To by mohlo pomoci při snižování energetické náročnosti a přepínání rychlostí v počítačích.

Rozdílná je také interakce s elektrickým proudem. Elektrony v materiálu totiž silně reagují s nestabilními magnetickými momenty, místo toho, aby jimi lehce procházely jako v běžných magnetech. To by mohlo pomoci k lepší kontrole magneticky uchovávaných informací.

Myšlenka tohoto druhu magnetických polí není nová, objevila se už v 60. letech. Během následující dekády se potom objevilo několik materiálů, které byly kandidáty pro materiály schopné generovat singletové magnetické pole, nebylo však snadné je studovat. S pomocí moderních přístupů se tento magnetismus podařilo prokázat v materiálu USb2, u kterého bylo už dříve pozorováno odlišné chování magnetismu a elektrického proudu.

Další zprávy z kategorie Magnetismus

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládalo

5. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládaloMars měl globální magnetické pole dřív, než se původně uvažovalo a vydrželo také déle. Vyplývá to ze závěrů nové studie, která pracovala s daty z orbitální sondy MAVEN. Podle této studie obklopovalo Mars globální magnetické pole nejméně v období mezi 4,5 a 3,7 miliardami let. Ztráta globálního magnetického pole zřejmě v minulosti vedla ke zmizení atmosféry Marsu.

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládalo

10. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládaloStacionární sonda InSight je na povrchu Marsu už zhruba rok a půl. Během této doby provádí pravidelná měření atmosféry a nitra planety. Jako první také měří magnetické pole přímo na povrchu a jeho intenzita je výrazně silnější než věci odhadovali z měření z oběžné dráhy.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud myslelo

3. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud mysleloPři zkoumání sluneční erupce ze září 2017 se podařilo Dr. Kuridzovi z Queens University Belfast a jeho týmu přesně změřit sílu jejího magnetického pole. Naměřili 350 gaussů, což je podstatně více, než se doposud u podobných událostí uvažovalo. Objev byl umožněn tak trochu díky štěstí - použitý teleskop totiž dokáže detailně pozorovat zhruba 1 % povrchu hvězdy a byl zaměřen zrovna na místo, kde k erupci došlo.

13. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy vstupují do poslední fáze svojí mise, na jejím konci shoří v atmosféřeDvojice vesmírných sond, které zkoumaly radiační pásy kolem Země, se připravují na konec svojí mise. Operátoři z JPL postupně sníží oběžnou dráhu u obou sond, aby je navedli na trajektorii, na jejímž konci shoří v atmosféře naší planety. Van Allenovy sondy zkoumaly posledních šest měsíců region radiace, který obklopuje Zemi a získaly také množství informací o provozu zařízení v tomto nehostinném prostředí.

30. 9. 2018

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 9. 2018

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.