Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhu

9. 2. 2019
NEO Planetky (asteroidy)

Spatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Planetka  2019 AQ3, oběžná dráha

Planetka 2019 AQ3, oběžná dráha -

Astronomové považují planetky přicházející k Zemi od Slunce za potenciálně nebezpečné, a to právě proto, že jsou těžko pozorovatelné. A právě pátrání po potenciálně nebezpečných objektech je součástí mise instrumentu ZTF, který je v provozu od března loňského roku.

Z asi 800 tisíc známých planetek ve sluneční soustavě bylo objeveno pouze 20, které obíhají v blízkosti Slunce a nedostanou se za oběžnou dráhu Země. Tyto vnitřní planetky sluneční soustavy jsou označované jako Apohely (nebo také skupina planetek Atira), první taková byla objevena teprve v roce 1998.

Za dobu svého fungování už instrument ZTF objevil 60 nových planetek, z toho dvě (2018 NW a 2018 NX) těsně před jejich těsným přiblížením Zemi v loňském roce (proletěly ve vzdálenosti kolem 100 000 kilometrů od Země). Jeho hlavní funkcí přitom je pozorování velké části hvězdné oblohy a hledání krátkodobých jevů jako jsou například supernovy.

Vědci očekávají, že v okolí Slunce obíhá výrazně větší množství planetek, které zatím čekají na objevení. K tomu zřejmě dopomohou největším dílem teprve v budoucnu zprovozněné instrumenty. Aktuální objev prostřednictvím ZTF však dokazuje, že i se současnou technikou je možné nahlédnout k blízkosti Slunce a objevit dříve neviditelné objekty.

Další zprávy z kategorie NEO

10. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry Země

2. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry ZeměPlanetka zhruba o velikosti lednice byla minulou sobotu pozorována teleskopy na Havaji těsně předtím, než zamířila do zemské atmosféry, kde shořela. To se zatím podařilo pouze 4x v historii, jinak astronomové nemají žádná data o planetkách, které v naší atmosféře shoří, nebo dopadnou na povrch. Planetka byla pojmenována 2019 MO a při průletu atmosférou vytvořila jasný bolid.

8. 1. 2019

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 7. 2018

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti ZeměTři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

24. 6. 2018

NASA a FEMA mají aktualizovaný plán pro prevenci srážky Země s planetkou i pro její následkySrážka s planetkou je událost, která během našich životů vůbec nemusí nastat, nicméně pravděpodobnost, že nastane v delším časovém období, je téměř stoprocentní a její následky jsou hrozivé. NASA se tedy společně s FEMA (Federal Emergency Management Agency) pro jistotu připravují, aby mohly případně reagovat rychle a efektivně. V novém plánu je 5 bodů, kterým by se měly obě agentury věnovat, aby následky potenciální srážky minimalizovaly.

22. 6. 2018

Sonda Hayabusa2 poslala první snímky planetky Ryugu, bude ji teď rok a půl zkoumatJaponská vesmírná agentura ve středu zveřejnila první snímky planetky Ryugu. Pořídila je vesmírná sonda Hayabusa2, jejímž cílem je nejprve vstoupit na oběžnou dráhu planetky a důkladně zmapovat její povrch. Po výběru vhodných lokalit, dojde na přistání hned několika modulů a zkoumání planetky z blízka. Nakonec sonda Hayabusa2 posbírá vzorky hornin a odletí s nimi zpátky na Zemi. Vstup sondy Hayabusa2 na oběžnou dráhu Ryugu je plánován na příští týden.