Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhu

9. 2. 2019
NEO Planetky (asteroidy)

Spatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Planetka  2019 AQ3, oběžná dráha

Planetka 2019 AQ3, oběžná dráha

Astronomové považují planetky přicházející k Zemi od Slunce za potenciálně nebezpečné, a to právě proto, že jsou těžko pozorovatelné. A právě pátrání po potenciálně nebezpečných objektech je součástí mise instrumentu ZTF, který je v provozu od března loňského roku.

Z asi 800 tisíc známých planetek ve sluneční soustavě bylo objeveno pouze 20, které obíhají v blízkosti Slunce a nedostanou se za oběžnou dráhu Země. Tyto vnitřní planetky sluneční soustavy jsou označované jako Apohely (nebo také skupina planetek Atira), první taková byla objevena teprve v roce 1998.

Za dobu svého fungování už instrument ZTF objevil 60 nových planetek, z toho dvě (2018 NW a 2018 NX) těsně před jejich těsným přiblížením Zemi v loňském roce (proletěly ve vzdálenosti kolem 100 000 kilometrů od Země). Jeho hlavní funkcí přitom je pozorování velké části hvězdné oblohy a hledání krátkodobých jevů jako jsou například supernovy.

Vědci očekávají, že v okolí Slunce obíhá výrazně větší množství planetek, které zatím čekají na objevení. K tomu zřejmě dopomohou největším dílem teprve v budoucnu zprovozněné instrumenty. Aktuální objev prostřednictvím ZTF však dokazuje, že i se současnou technikou je možné nahlédnout k blízkosti Slunce a objevit dříve neviditelné objekty.

Další zprávy z kategorie NEO

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

10. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry Země

2. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry ZeměPlanetka zhruba o velikosti lednice byla minulou sobotu pozorována teleskopy na Havaji těsně předtím, než zamířila do zemské atmosféry, kde shořela. To se zatím podařilo pouze 4x v historii, jinak astronomové nemají žádná data o planetkách, které v naší atmosféře shoří, nebo dopadnou na povrch. Planetka byla pojmenována 2019 MO a při průletu atmosférou vytvořila jasný bolid.

8. 1. 2019

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.