Van Allenovy sondy vstupují do poslední fáze svojí mise, na jejím konci shoří v atmosféře

13. 2. 2019
Van Allenovy Sondy Země Magnetismus

Dvojice vesmírných sond, které zkoumaly radiační pásy kolem Země, se připravují na konec svojí mise. Operátoři z JPL postupně sníží oběžnou dráhu u obou sond, aby je navedli na trajektorii, na jejímž konci shoří v atmosféře naší planety. Van Allenovy sondy zkoumaly posledních šest měsíců region radiace, který obklopuje Zemi a získaly také množství informací o provozu zařízení v tomto nehostinném prostředí.

Van Allenovy sondy, trajektorie

Původní mise Van Allenových sond měla trvat dva roky, vědci ani nepředpokládali, že v prostředí plném radiace vydrží zařízení o mnoho déle. To se však nepotvrdilo a sondy jsou stále funkční a sbírají nová data o Van Allenových pásech radiace, které jsou plné energetických subatomárních částic zachycených magnetickým polem Země.

Během mise se dvojici sond podařilo mimo jiné potvrdit existenci třetího, dočasného radiačního pásu. Oba pásy mohou mít vliv na sondy na oběžné dráze Země i na astronauty, kteří začínají svou meziplanetární cestu.

Další zprávy z kategorie Van Allenovy Sondy

24. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy ukončily svou misi, při které studovaly pásy radiace obklopující ZemiPlaneta Země je obklopena dvěma pásy energetických částic známými jako Van Allenovy pásy. Od roku 2012 je studovala dvojice sond, které původně nesly označení Radiation Belt Storm Probes a teprve v průběhu mise dostaly jméno po objeviteli těchto pásů. I když byla jejich mise původně plánována na dva roky, sondy nakonec vydržely víc než třikrát déle. Jejich palivo však v posledních měsících došlo a jejich práce tak končí, v následujících letech shoří v atmosféře Země.

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující Zemi

28. 2. 2013

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující ZemiOd jejich objevení před 50 lety se vědělo o existenci dvou radiačních pásů v okolí Země, ve kterých se shromažďují energeticky nabité částice pocházející vetšinou ze slunečních větrů. Nová pozorování dvojice Van Allenových sond, které loni NASA vypustila na oběžnou dráhu, teď ale ukazují existenci třetího pásu, o kterém se doposud nevědělo.

NASA přejmenovala dvojici sond na oběžné dráze na počest Jamese Van Allena

10. 11. 2012

NASA přejmenovala dvojici sond na oběžné dráze na počest Jamese Van AllenaNASA přejmenovala dvě aktivní identické sondy doposud označované jako RBSP (Radiation Belt Storm Probes) na Van Allen Probes. Úkolem Van Allenových sond je zkoumání radiačních pásů obepínajících Zemi, které vznikají díky magnetickému poli naší planety. Tyto pásy objevil James Van Allen, a jsou také označovány jako Van Allenovy pásy.

Dvojice vesmírných sond RBSP je na cestě do Van Allenových radiačních pásů

31. 8. 2012

Dvojice vesmírných sond RBSP je na cestě do Van Allenových radiačních pásů Po čtvrtečním úspěšném startu je dvojice sond na oběžné dráze Země a je na své cestě na vyšší oběžnou dráhu, kde se radiační pásy nacházejí. Do vesmíru vynesla sondy RBSP raketa Atlas V z mysu Canaveral na Floridě.

NASA posouvá start mise RBSP, která má zkoumat Van Allenovy pásy, na pátek

20. 8. 2012

Start rakety Atlas V s dvojicí vesmírných sond RBSP byl v neděli odložen z původního termínu ve čtvrtek 23. srpna na pátek. Příčinou je preventivní kontrola motorů RD-180, které pohánějí raketu Atlas. Za všechno může anomálie, která byla nalezena u motoru jiné rakety Atlas, a den navíc má sloužit k tomu, aby bylo s jistotou jasné, že se anomálie nevyskytuje i u právě připravované rakety.