NASA vybrala nový vesmírný teleskop k realizaci, kromě galaxií a hvězd bude zkoumat také období krátce po velkém třesku

14. 2. 2019
Teleskopy Raný vesmír

13. února vybrala americká vesmírná agentura novou misi k realizaci. Je jí vesmírný teleskop SPHEREx (Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization, and Ices Explorer), který bude pozorovat téměř celou hvězdnou oblohu ve viditelném a infračerveném spektru. Mise byla navržena jako jedna z 9 konceptů už v roce 2016, rok na to byli vybráni dva finalisté a nyní byla vybrána mise SPHEREx, která by měla začít v roce 2023.

SPHEREx

SPHEREx -

Úkolem teleskopu SPHEREx bude během 25 měsíců plánovaných operací čtyřikrát proskenovat celou oblohu. Bude zkoumat 450 milionů vzdálených i blízkých galaxií a asi 100 milionů hvězd v Mléčné dráze. U těchto objektů bude pozorovat jejich červený posuv, což astronomům pomůže určit rychlost jakou se od nás vzdalují. Dále bude teleskop také hledat známky molekul vody a organických sloučenin.

Specificky se teleskop zaměří na zkoumání signálu z raného vesmíru z období tzv. reionizace. S novými daty věci doufají, že budou moci lépe pochopit, co vedlo vesmír k inflaci a jak vznikly první galaxie.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

21. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Radikálně odlišný design rentgenových teleskopů umožní vidět hlouběji do vesmíruNový přístup ke stavbě vesmírných rentgenových teleskopů vyvinuli vědci na KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Na rozdíl od dnešních observatoří nevyužívá nový design k soustředění světla zrcadel, ale plastických hranolů. Tento přístup umožňuje vyvinout zařízení, které bude moci pozorovat slabší a vzdálenější rentgenové signály a nebude přitom nutné zvětšovat samotný teleskop. Výsledky práce švédských vědců byly prezentovány ve studii v magazínu Nature Astronomy.

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu Spitzer

31. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu SpitzerPoté, co se nepřihlásil žádný zájemce o financování provozu vesmírného teleskopu Spitzer, rozhodla NASA o jeho vyřazení z provozu začátkem příštího roku. V loňském roce stál provoz 11 milionů dolarů, které už NASA v novém rozpočtu nemá k dispozici. Spitzerův vesmírný teleskop je jednou ze čtveřice velkých vesmírných observatoří společně s teleskopy Hubble, Chandra (rentgen) a Compton (gama záření).

5. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna z kamer teleskopu Hubble má problémy, pozorování vesmíru nicméně nadále pokračujíJeden ze čtyř instrumentů na palubě vesmírného teleskopu Hubble má od pátku problémy. Jedná se o přehlídkovou kameru ACS (Advanced Camera for Surveys). Podle vyjádření NASA nedošlo v minulém týdnu ke správnému načtení softwaru kamery. Fungování dalších zařízení ani operace samotného teleskopu nicméně nejsou ohroženy. Hubble je ve vesmíru už od roku 1990 a funguje výrazně déle než se původně plánovalo. Poslední chyba se objevila před pár měsíci, bylo to však na jiném zařízení.

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovat

9. 1. 2019

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovatBěhem úterka přestala pracovat jedna ze 4 kamer vesmírného teleskopu Hubble. Podle NASA jde o hardwarovou chybu na širokoúhlé kameře, která by však mohla být opravena záložní elektronikou. Ostatní tři snímací přístroje pracují v pořádku a provoz teleskopu tak není ohrožen. NASA očekává pokračování pozorování hvězdné oblohy zatímco bude zkoumat příčinu problému a možnosti jeho nápravy.

14. 12. 2018

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

28. 11. 2018

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.