Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavě

26. 2. 2019
Kuiperův pás Planetky (asteroidy)

Dosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

FarFarOut

FarFarOut -

Far out znamená v angličtině velmi daleko, což planetka skutečně je. Je tak daleko, že zatím nebylo možné ani zjistit, jak velká by mohla být, nebo jak vypadá její oběžná dráha. Podle astronomů to bude ještě vyžadovat další pozorování, aby mohly být její fyzikální i orbitální charakteristiky upřesněny.

Kromě těchto planetek už byla objevena také tělesa, která se sice aktuálně nacházejí blíže, jejich oběžné dráhy je však zavedou ještě výrazně dál od Slunce (například planetka 2015 TG387 se dostává až 2 300 AU od Slunce).

Vědci zkoumáním oběžných drah vzdálených těles v Kuiperově pásu zjišťují, zda nejsou ovlivněny doposud neznámým masivním tělesem. Mohlo by jít o devátou planetu obíhající Slunce, která se doposud ukrývala v chladné oblasti na okraji sluneční soustavy. Doposud však nacházejí spíše menší tělesa o velikosti do 1 000 km v průměru.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

28. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavě

17. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavěVíce než 10 let po objevení se může planetka se zatím oficiálním označením (225088) 2007 OR10 dočkat skutečného jména. Vyzvali k tomu tři astronomové, kteří se v roce 2007 zasloužili o její objevení: Meg Schwamb, Mike Brown a David Rabinowitz. Vybrané jméno následně astronomové předají Mezinárodní astronomické unii k oficiálnímu pojmenování. Planetka 2007 OR10 se nachází v Kuiperově pásu a má zhruba polovinu velikosti Pluta.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

9. 2. 2019

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 1. 2019

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

2. 1. 2019

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.