Orbitální sonda vyfotila na Marsu skupinu kráterů, které vznikly rozpadem meteoru v atmosféře

03. 03. 2019
Mars Geologie ve vesmíru MRO

I když má planeta Mars výrazně řidší atmosféru než Země, i v ní může docházet k rozbití planetky ještě před tím, než narazí do povrchu. Právě v takové situaci vznikla skupina kráterů v oblasti Noachis Terra zachycená orbitální sondou MRO. Podobné případy jsou ze Země dobře známy, například v roce 2013 explodoval meteorit v atmosféře nedaleko ruského města Čeljabinsk a následnou tlakovou vlnou způsobil velké škody v okruhu 100 kilometrů.

Mars, čerstvý kráter

Mars, čerstvý kráter - Na snímku je vidět několik kráterů způsobených dopadem tělesa, které se nad povrchem Marsu rozpadlo na menší kousky. Snímky stejného regionu z roku 2009 nicméně tyto krátery neukazují, jejich stáří tedy nepřesahuje 10 let.

Zobrazené krátery se nachází uprostřed většího, asi šedesátikilometrového kráteru v oblasti Noachis Terra na jižní polokouli Marsu. Na snímcích ze sondy MRO lze napočítat 21 samostatných kráterů, které odkrývají světlejší horniny ukryté pod vrstvou tmavého materiálu. Tyto krátery se objevují poprvé na snímcích z roku 2016, v roce 2009 však v této oblasti ještě nebyly. Jejich stáří se tak pohybuje mezi 3 a 10 roky.

Nalezených mladých kráterů na Marsu už je už několik, svědčí o tom, že do atmosféry planety vstupuje množství drobných těles, která neshoří a dopadnou na povrch. Atmosféra Země je hustější a drobné planetky v ní při sestupu shoří, nebo dojde k jejich rozpadu ještě před dopadem. Jak je vidět, k takovým situacím dochází také na Marsu, lze však předpokládat, že výraznější podíl objektů atmosférou prolétnou a vytvoří jediný kráter.

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zasekla

06. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zaseklaSoučástí robotické sondy InSight je mimo jiné zařízení na vrtání do země a měření teplot až do hloubky 5 metrů. Instrument HP3 přezdívaný Krtek se do povrchu Marsu zaryl ve čtvrtek, nicméně po necelém půl metru přestal a zřejmě se zasekl. Doposud se nepodařilo hloubení obnovit, operátoři mise se domnívají, že sonda mohla narazit na větší kámen a je částečně nakloněná. Nyní probíhá analýza stavu sondy a další pokus o vrtání je v plánu do dvou týdnů.

Čína se příští rok chystá přistát na Marsu

05. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína se příští rok chystá přistát na MarsuPo úspěšném prosincovém přistání na odvrácené straně Měsíce by mohla Čína vyslat příští rok podobnou sondu na povrch planety Mars. Zmínil to Wu Weiren, hlavní designér čínského lunárního programu Change, na Čínském lidovém politickém poradním shromáždění (CPPCC). Zatím není známo více informací kromě toho, že sonda má "kroužit kolem rudé planety, přistát na ní a zkoumat ji". Čína má v příštím roce v plánu také další lunární sondu, která by tentokrát měla přivézt vzorky hornin na Zemi.

23. 02. 2019

Aktuální počasí na Marsu: NASA díky sondě InSight zprovoznila meteorologickou staniciRobotická sonda InSight sedí nehybně na povrchu Marsu a postupně zprovozňuje různá zařízení, která s sebou ze Země přivezla. NASA nyní spustila webovou stránku, kde můžete pozorovat kontinuální a aktuální informace o počasí v místě přistání, Elysium Planitia. Z naměřených hodnot je krásně vidět, jak teploty kolísají mezi dnem a nocí, je mezi nimi rozdíl až 80 °C. Kromě teplot vzduchu měří sonda InSight také aktuální atmosférický tlak a sílu větru.

12. 02. 2019

Sonda MAVEN zkracuje svou oběžnou dráhu, aby mohla přenášet data od roveru Mars 2020Orbitální sonda MAVEN přiletěla k Marsu před čtyřmi roky a jejím hlavním úkolem je zkoumání řídké atmosféry planety. Podobně jako další sondy na oběžné dráze planety však má také funkci komunikační družice: přeposílá signál od robotických sond na povrchu směrem k Zemi. 11 února proto začala sonda snižovat svou oběžnou dráhu, v nejvzdálenějším bodě se tak bude nacházet 4 500 kilometrů od povrchu namísto původních 6 200 kilometrů.

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind Franklin

07. 02. 2019

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind FranklinEvropský rover ExoMars, který poletí na rudou planetu v příštím roce, dostal nové jméno. Ponese jméno anglické chemičky Rosalindy Franklinové, která výrazným způsobem přispěla ke zkoumání DNA. Zkoumání základů života bude mít rover s Franklinovou společné, cílem mise je totiž hledání známek života na sousední planetě, a to nejen na jejím povrchu, ale také hluboko pod ním. Mise ExoMars je společným projektem evropské a ruské vesmírné agentury.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

06. 02. 2019

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na Marsu

03. 02. 2019

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na MarsuTento obrázek ukazuje impaktní kráter, který vznikl mezi červencem a zářím 2018. Nachází se v oblasti jižního pólu pokryté ledovou čepičkou, pod kterou je načervenalá hornina. Při nárazu tělesa do povrchu Marsu došlo k vyhození několika tun materiálu do ovzduší, který se následně v okolí dopadu usadil na bílou vrstvu ledu.