Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu Měsíce

11. 3. 2019
Měsíc Voda ve vesmíru LRO

Ve studii publikované v magazínu Geophysical Research Letters vědci popsali změny v hydrataci na povrchu Měsíce v průběhu jednoho dne. Voda se na Měsíci nachází v permanentním stínu některých kráterů, ale její molekuly jsou také vázány k regolitu. Právě v druhém případě potom dochází k pohybu, díky kterému jsou molekuly vody neustále ukryté od sluneční radiace a zvýšených teplot. Alespoň takové výsledky ukazují měření přístrojů orbitální sondy LRO.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól - Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Ještě před deseti lety byl Měsíc považován za suché těleso, kde se voda vyskytuje maximálně v podobě ledu ve stínu kráterů, kam Slunce nikdy nesvítí. Teprve nedávno vědci zjistili, že se molekuly vody vyskytují také v regolitu, vázané k měsíčním horninám. Právě tyto molekuly se podle všeho pohybují, a to během jediného dne. Ukazují to měření přístroje LAMP (Lyman Alpha Mapping Project) na sondě LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), který analyzuje světlo odrážené od povrchu.

Vodní molekuly zůstávají pevně svázány s regolitem dokud se nezvednou teploty kolem poledne. To se molekuly uvolňují do extrémně řídké atmosféry, nebo se dostávají do oblasti s nižšími teplotami, kde se opět chemicky spojí s horninou.

Voda na Měsíci je důležitá pro budoucí kolonisty, pokud by ji mohli těžit přímo na místě, nemuseli by ji vozit s sebou. Při výstavbě budoucí základny lze vodu využít při stínění proti sluneční radiaci a před kosmickým zářením. Voda může také jednoduše sloužit k výrobě kyslíku i vodíku k dalšímu použití a v neposlední řadě také pro posádku jako pitná voda.

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesůmPomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

10. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Společnost Blue Origin se chystá na Měsíc. Vyvine nový motor a přistávací modul Blue MoonCEO Jeff Bezos v noci slavnostně představil plány svojí společnosti Blue Origin pro cesty na Měsíc. Tento program se jmenuje Blue Moon a jeho cílem je dovézt náklad i posádku k Měsíci a zpět. Pomoci tomu má zcela nový raketový motor BE-7, který už společnost vyvíjí a mohl by být poprvé zažehnutý už letos v létě. Tento motor bude součástí nového přistávacího modulu Blue Moon, který by mohl k Měsíci letět s posádkou už v roce 2024.

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním pólu

6. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním póluIndická lunární mise Chandrayaan-2 by měla podle plánu odstartovat na raketě GSLV-MK III mezi 9. a 16. červencem. Jejím cílem bude podle ředitele indické vesmírné agentury ISRO (Indian Space Research Organisation) Kailasavadivoo Sivana jižní pól Měsíce, podobně jako u nedávné čínské mise Chang´e 4. Na rozdíl od čínské mise, však přistávací modul s indickým roverem přistane na přivrácené straně Měsíce a podle všeho také blíž samotnému jižnímu pólu.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Čína plánuje postavit kromě orbitální stanice CSS také lunární vědeckou základnu

28. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský vesmírný program nabírá na obrátkách. Koncem loňského roku se stala Čína první zemí, která přistála na odvrácené straně Měsíce a její sebevědomí dál roste. Ještě letos by měla k Měsíci odstartovat sonda Chang´e 5, která doveze vzorky na Zemi. Nově nyní představitelé čínského vesmírného programu oznámili další cíl: do deseti let postavit výzkumnou stanici na jižním pólu Měsíce, ke které budou létat astronauti.

Izraelská společnost SpaceIL se po nezdaru lunární sondy Beresheet nevzdává - postaví novou

16. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

V uplynulém týdnu se první soukromá lunární sonda Beresheet pokusila o přistání na Měsíci - bohužel neúspěšně. To však neziskovou organizaci SpaceIL neodradilo, hodlá totiž postavit sondu znovu a poučit se z předchozích. Zprávu o výrobě druhého přistávacího modulu zveřejnil Morris Kahn, miliardář a filantropista, který je prezidentem SpaceIL a financoval zhruba 40 % nákladů na výrobu a vývoj první sondy.

16. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dostávají do jeho řídké atmosféry vodní výparyVědci zjistili, že s nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dochází k uvolnění vodních par do jeho velmi tenké atmosféry. Podobné výsledky měly také už dřívější počítačové simulace, chyběla však empirická data. Ta vědci našli u už neaktivní sondy LADEE, která v roce 2014 plánovaně narazila do odvrácené strany Měsíce, předtím však zkoumala měsíční atmosféru a prach. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geosciences.