Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu Měsíce

11. 3. 2019
Měsíc Voda ve vesmíru LRO

Ve studii publikované v magazínu Geophysical Research Letters vědci popsali změny v hydrataci na povrchu Měsíce v průběhu jednoho dne. Voda se na Měsíci nachází v permanentním stínu některých kráterů, ale její molekuly jsou také vázány k regolitu. Právě v druhém případě potom dochází k pohybu, díky kterému jsou molekuly vody neustále ukryté od sluneční radiace a zvýšených teplot. Alespoň takové výsledky ukazují měření přístrojů orbitální sondy LRO.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól - Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Ještě před deseti lety byl Měsíc považován za suché těleso, kde se voda vyskytuje maximálně v podobě ledu ve stínu kráterů, kam Slunce nikdy nesvítí. Teprve nedávno vědci zjistili, že se molekuly vody vyskytují také v regolitu, vázané k měsíčním horninám. Právě tyto molekuly se podle všeho pohybují, a to během jediného dne. Ukazují to měření přístroje LAMP (Lyman Alpha Mapping Project) na sondě LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), který analyzuje světlo odrážené od povrchu.

Vodní molekuly zůstávají pevně svázány s regolitem dokud se nezvednou teploty kolem poledne. To se molekuly uvolňují do extrémně řídké atmosféry, nebo se dostávají do oblasti s nižšími teplotami, kde se opět chemicky spojí s horninou.

Voda na Měsíci je důležitá pro budoucí kolonisty, pokud by ji mohli těžit přímo na místě, nemuseli by ji vozit s sebou. Při výstavbě budoucí základny lze vodu využít při stínění proti sluneční radiaci a před kosmickým zářením. Voda může také jednoduše sloužit k výrobě kyslíku i vodíku k dalšímu použití a v neposlední řadě také pro posádku jako pitná voda.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický modul Vikram se zdá být v pořádku, komunikace však stále obnovena nebylaPodle vědce, který je součástí mise Chandrayaan-2 se zdá, že přistávací modul Vikram sedí netknutý, kousek od plánovaného místa přistání. Indická vesmírná agentura ISRO s ním ztratila kontakt při přistání, asi 2 km od povrchu v pátek a od té doby se pokouší o obnovení spojení. Sondu zachytila z oběžné dráhy orbitální sonda Chandrayaan-2, od které se několik dní předtím modul oddělil. Podle snímků nemá modul rozvinuté solární panely a je mírně nakloněný.

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indická sonda Chandrayaan-2 našla z oběžné dráhy přistávací modul, probíhají pokusy o obnovení spojeníPo ztrátě spojení v průběhu pátečních přistávacích manévrů se podařilo nalézt lokaci indického přistávacího modulu Vikram na povrchu Měsíce. Modul se objevil na snímcích z orbitální sondy Chandrayaan-2, od které se předtím v pondělí oddělil. Indická vesmírná agentura ISRO zatím snímky nezveřejnila, pokouší se však o opětovné navázání spojení.

Indická lunární mise zřejmě skončila neúspěchem, přistávací modul se při přistáním odmlčel

7. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický přistávací modul Vikram se v průběhu přibližování měsíčnímu povrchu odmlčel a je zřejmě ztracený. Oznámila to indická vesmírná agentura ISRO v pátek ve 22:48. Poslední komunikace proběhla ve výšce 2,1 kilometru od povrchu, v tu chvíli už ale byla sonda asi kilometr odchýlená od svojí plánované trajetorie. Indický neúspěch přichází jen několik měsíců po neúspěchu izraelské sondy Beresheet, která také nezvládla přistání.

Indický lunární rover se oddělil od mateřské orbitální sondy

2. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický lunární rover se oddělil od mateřské orbitální sondyIndická vesmírná agentura ISRO v pondělí oznámila úspěšné oddělení přistávacího modulu s roverem od orbitální sondy Chandrayaan-2. Rover nazvaný Pragyan by měl dosednout na povrch Měsíce během tohoto víkendu. Podle ISRO jsou všechny systémy na palubě mateřské sondy i přistávacího modulu v pořádku. V následujících dnech bude přistávací modul podroben dalšímu ověření fungování jeho systémů a postupným úpravám jeho oběžné dráhy, která jej navede k přistání v blízkosti jižního pólu.

Jak svítí Měsíc v gama záření? V určité jeho části září více než Slunce

19. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak svítí Měsíc v gama záření? V určité jeho části září více než SlunceKdybychom mohli pozorovat hvězdnou oblohu v méně energetické gama části spektra elektromagnetického záření, Měsíc by se nám jevil jasnější než Slunce. Navíc by ani neprocházel jednotlivými fázemi, tak jak to vidíme v běžném světle.

18. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádkuJaponská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

20. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaciNa odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.