Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu Měsíce

11. 3. 2019
Měsíc Voda ve vesmíru LRO

Ve studii publikované v magazínu Geophysical Research Letters vědci popsali změny v hydrataci na povrchu Měsíce v průběhu jednoho dne. Voda se na Měsíci nachází v permanentním stínu některých kráterů, ale její molekuly jsou také vázány k regolitu. Právě v druhém případě potom dochází k pohybu, díky kterému jsou molekuly vody neustále ukryté od sluneční radiace a zvýšených teplot. Alespoň takové výsledky ukazují měření přístrojů orbitální sondy LRO.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Ještě před deseti lety byl Měsíc považován za suché těleso, kde se voda vyskytuje maximálně v podobě ledu ve stínu kráterů, kam Slunce nikdy nesvítí. Teprve nedávno vědci zjistili, že se molekuly vody vyskytují také v regolitu, vázané k měsíčním horninám. Právě tyto molekuly se podle všeho pohybují, a to během jediného dne. Ukazují to měření přístroje LAMP (Lyman Alpha Mapping Project) na sondě LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), který analyzuje světlo odrážené od povrchu.

Vodní molekuly zůstávají pevně svázány s regolitem dokud se nezvednou teploty kolem poledne. To se molekuly uvolňují do extrémně řídké atmosféry, nebo se dostávají do oblasti s nižšími teplotami, kde se opět chemicky spojí s horninou.

Voda na Měsíci je důležitá pro budoucí kolonisty, pokud by ji mohli těžit přímo na místě, nemuseli by ji vozit s sebou. Při výstavbě budoucí základny lze vodu využít při stínění proti sluneční radiaci a před kosmickým zářením. Voda může také jednoduše sloužit k výrobě kyslíku i vodíku k dalšímu použití a v neposlední řadě také pro posádku jako pitná voda.

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americký rover VIPER bude zkoumat místo na Měsíci, kam dva roky nato poletí astronauti mise ArtemisÚkolem roveru VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) má být hledání vody v oblasti jižního pólu, kam má o dva roky později přiletět také lidská posádka. Během svojí mise VIPER urazí několik kilometrů po měsíčním povrchu a bude analyzovat složení regolitu. Design roveru vychází ze zrušené mise Resource Prospector.

29. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína zveřejnila detailní snímky podivného materiálu, který našel rover Yutu 2 na odvrácené straně MěsíceUž v červenci Čína oznámila, že rover Yutu 2, který je součástí mise Change 4, našel na povrchu Měsíce substanci, u níž není zřejmé, o co se jedná. Čínská vesmírná agentura nyní publikovala detailní snímky, které napovídají původu tohoto materiálu: jde zřejmě o sklo vytvořené při dopadu meteoritu. Podobný materiál našli i astronauti mise Apollo 17 v roce 1972 a vzorky dokonce dovezli zpět na Zemi.

22. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko se připojilo k programu Artemis, který má za cíl po dlouhé době dopravit člověka na MěsícJaponská vláda plánuje připojení k americkému lunárnímu programu Artemis, oznámil to premiér země Shinzo Abe na Twitteru. Zatím není zcela zřejmé, jakým způsobem bude Japonsko k programu přispívat - dá se očekávat, že to bude předmětem následných jednání. NASA dlouhodobě počítá s tím, že její nový lunární program chce rozvíjet s komerčními i mezinárodními partnery.

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící rover

14. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící roverBritská společnost SpaceBit v minulém týdnu oznámila plány na vyslání robotické sondy na Měsíc. Rover pojmenovaný Walking Rover má byt součástí první mise rakety Vulcan americké společnosti ULA a na Měsíci přistane s modulem Peregrine od Astrobotics, jehož vývoj financuje částečně NASA prostřednictvím programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Malé zařízení bude napájeno solárními panely a na rozdíl od všech ostatních robotických sond ve vesmíru bude pro svůj pohyb používat nohy.

Raketa Falcon 9 vynese v roce 2021 k Měsíci soukromou lunární sondu Nova-C

7. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ve spolupráci s NASA vyvíjí společnost a Intuitive Machines automatickou lunární sondu Nova-C. Tato společnost se nyní domluvila se SpaceX na vynesení svého zařízení na oběžnou dráhu a jeho vyslání k Měsíci. Mise, která by se po letošním neúspěchu izraelské sondy Beresheet mohla stát první soukromou misí k Měsíci, je plánována na červenec 2021.

24. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jižní Korea chce také na Měsíc, start její sondy však nabírá zpoždění, posunul se z 2020 na 2022Start jihokorejské orbitální lunární sondy KPLO (Korea Pathfinder Lunar Orbiter) byl odložen z prosince 2020 na červenec 2022. Důvodem má být příliš velká váha sondy, která vyžaduje přepracování jejího designu. Jihokorejská agentura KARI (Korea Aerospace Research Institute), která má misi na starosti, je domluvena s americkou společností SpaceX, jejíž raketa Falcon 9 má sondu vynést do vesmíru. Půjde o první korejskou misi za oběžnou dráhu Země.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický modul Vikram se zdá být v pořádku, komunikace však stále obnovena nebylaPodle vědce, který je součástí mise Chandrayaan-2 se zdá, že přistávací modul Vikram sedí netknutý, kousek od plánovaného místa přistání. Indická vesmírná agentura ISRO s ním ztratila kontakt při přistání, asi 2 km od povrchu v pátek a od té doby se pokouší o obnovení spojení. Sondu zachytila z oběžné dráhy orbitální sonda Chandrayaan-2, od které se několik dní předtím modul oddělil. Podle snímků nemá modul rozvinuté solární panely a je mírně nakloněný.