Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu Měsíce

11. 03. 2019
Měsíc Voda ve vesmíru LRO

Ve studii publikované v magazínu Geophysical Research Letters vědci popsali změny v hydrataci na povrchu Měsíce v průběhu jednoho dne. Voda se na Měsíci nachází v permanentním stínu některých kráterů, ale její molekuly jsou také vázány k regolitu. Právě v druhém případě potom dochází k pohybu, díky kterému jsou molekuly vody neustále ukryté od sluneční radiace a zvýšených teplot. Alespoň takové výsledky ukazují měření přístrojů orbitální sondy LRO.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól - Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Ještě před deseti lety byl Měsíc považován za suché těleso, kde se voda vyskytuje maximálně v podobě ledu ve stínu kráterů, kam Slunce nikdy nesvítí. Teprve nedávno vědci zjistili, že se molekuly vody vyskytují také v regolitu, vázané k měsíčním horninám. Právě tyto molekuly se podle všeho pohybují, a to během jediného dne. Ukazují to měření přístroje LAMP (Lyman Alpha Mapping Project) na sondě LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), který analyzuje světlo odrážené od povrchu.

Vodní molekuly zůstávají pevně svázány s regolitem dokud se nezvednou teploty kolem poledne. To se molekuly uvolňují do extrémně řídké atmosféry, nebo se dostávají do oblasti s nižšími teplotami, kde se opět chemicky spojí s horninou.

Voda na Měsíci je důležitá pro budoucí kolonisty, pokud by ji mohli těžit přímo na místě, nemuseli by ji vozit s sebou. Při výstavbě budoucí základny lze vodu využít při stínění proti sluneční radiaci a před kosmickým zářením. Voda může také jednoduše sloužit k výrobě kyslíku i vodíku k dalšímu použití a v neposlední řadě také pro posádku jako pitná voda.

16. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rakety Delta nebo Falcon by mohly vynést Orion na oběžnou dráhu, ale pouze jednouNASA zvažuje zapojení některé z komerčních raket do mise EM-1, během které má vesmírná loď Orion příští rok poprvé obletět Měsíc. Původní plány počítaly s tím, že už bude k dispozici raketa SLS, kterou pro NASA vyvíjí Boeing, její vývoj se ale neustále zpožďuje. Rozhodnutí zjistit, zda je vůbec možné vynést Orion na oběžnou dráhu a následně jej vyslat k Měsíci pomocí komerčních raket, přichází v době, kdy NASA nemá v rozpočtu dostatek prostředků pro vývoj pokročilé verze rakety SLS a naopak má za úkol, co nejrychleji dopravit astronauty na povrch Měsíce.

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho Toyota

12. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho ToyotaJaponská vesmírná agentura JAXA dnes oznámila, že se domluvila se společností Toyota na vývoji nového lunárního roveru pro astronauty. Nepůjde tedy o malé automatické rovery, které známe z Marsu ale řiditelné vozidlo s prostorem pro posádku. Rover má na Měsíci přistát za deset let a umožnit cestování dvojici astronautů až do vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Posádka běžce mít k dispozici až 13 metrů krychlových prostoru a bude se ve vozidle moci pohybovat bez skafandru.

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na Měsíc

11. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na MěsícVe finančních požadavcích NASA pro příští fiskální rok (začíná v říjnu 2019) se podle předběžných zpráv objevují vyšší částky pro průzkum Měsíce na úkor jiných programů. Podle nových plánů by mohli první astronauti přistát na povrchu Měsíce už v 2024. Zároveň však dojde k omezení financí pro cesty do hlubokého vesmíru (například cesta na Mars, která byla doposud plánována na polovinu třicátých let). Ukazuje se tak posun ke krátkodobějším cílům od těch dlouhodobých.

Sonda Beresheet nakonec provedla zážeh svého motoru na cestě k Měsíci

04. 03. 2019

Sonda Beresheet nakonec provedla zážeh svého motoru na cestě k MěsíciIzraelská sonda Beresheet po prvotních problémech s palubním počítačem provedla manévr na zvýšení své oběžné dráhy na cestě k Měsíci. Ten se v minulém týdnu nezdařil, protože došlo k nečekanému restartu palubního počítače. Aktuálně tak vše vypadá v pořádku a sonda se bude podle plánu postupně přibližovat k Měsíci, na jehož povrchu má přistát 11. dubna.

Nepravidelná magnetická pole na Měsíci způsobují odlišné zbarvení jeho povrchu

04. 03. 2019

Nepravidelná magnetická pole na Měsíci způsobují odlišné zbarvení jeho povrchuZa pomoci dat ze dvojice sond ARTEMIS (Acceleration, Reconnection, Turbulence and Electrodynamics of the Moon’s Interaction with the Sun) se vědcům podařilo určit, jak sluneční radiace ovlivňuje zabarvení povrchu Měsíce. I když Měsíc nemá silné globální magnetické pole jako Země, které by jej chránilo od slunečního větru, na jeho povrchu se vyskytují drobná nesourodá magnetická pole, která přece jen s energetickými částicemi pocházejícími ze Slunce interagují.

27. 02. 2019

Izraelská lunární sonda se nečekaně restartovala, mohlo by to zpozdit její přílet na MěsícPrvní izraelská a zároveň první nevládní sonda k Měsíci Beresheet se v noci z pondělí na úterý nečekaně restartovala. Díky tomu došlo ke zrušení plánovaného manévru, který ji měl posunout na vyšší oběžnou dráhu a přiblížit k Měsíci. Podle operátorů mise nejde zatím o nijak vážný problém a kromě možného zpožděného příletu k Měsíci by to nemělo misi nijak ohrozit. Přesto teď věnují maximální úsilí tomu, aby zjistili, co za vypnutím sondy stálo, aby tomu mohli příště předejít.

Izraelská lunární sonda Beresheet se vydala na cestu k Měsíci

22. 02. 2019

Izraelská lunární sonda Beresheet se vydala na cestu k MěsíciRaketa Falcon 9 dnes v noci úspěšně vynesla na oběžnou dráhu první izraelskou sondu k Měsíci. Přistávací modul Beresheet se nyní vydá na sedmitýdenni cestu k Měsíci, během které využije gravitace Země. Pokud se přistání podaří, stane se Izrael čtvrtou zemí, které se na Měsíci povedlo přistát.