Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozval

15. 3. 2019
Magnetary Neutronové hvězdy

Magnetary jsou neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem, doposud jich bylo objeveno 23. Rozklad magnetických polí v magnetaru vytváří emise vysokoenergetické elektromagnetické radiace ve formě gama nebo rentgenového záření nebo také rádiových vln. Magnetar s označením XTE J1810–197 byl objeven v roce 2004 a je jedním ze čtyř známých magnetarů s rádiovými emisemi. Tyto emise však v roce 2008 ustaly, objevily se znovu až v prosinci loňského roku.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

Magnetary jsou druh neutronových hvězd s extrémně silným magnetickým polem. Vznikají při zániku středně masivních hvězd v supernovách, při kterých nevzniknou černé díry, pro které musí být hvězda výrazně hmotnější. Materiál, ze kterého jsou neutronové hvězdy tvořeny je extrémně hustý, v objektu o průměru kolem 20 kilometrů se ukrývá hmota dvou až tří Sluncí.

Od prosince, kdy se obnovily rádiové emise hvězdy XTE J1810–197, ji astronomové pozorovali na denní bázi a zkoumali jak se nové rádiové emise liší od těch před deseti lety. Výsledky jejich bádání ukazují, že variace v detekovaných pulzech nejsou zdaleka tak divoké, jako při předchozích pozorováních.

XTE J1810–197 se nachází asi deset tisíc světelných let daleko v souhvězdí Střelce. Jde o malou neutronovou hvězdu, která se kolem svojí osy otočí jednou za 5,3 sekund. Vědci zatím neví, co přesně způsobilo opětovné emise v rádiovém spektru z tohoto magnetaru ani jejich ustání před deseti lety. Plánují objekt dál pozorovat, aby o něm zjistili více informací.

Další zprávy z kategorie Magnetary

23. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo teprve podruhé najít zdroj tajemného rychlého radiového pulzu FRBRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRB) byly objeveny teprve v roce 2007 a doposud není jisté, co je způsobuje. Až v posledních měsících se jako pravděpodobné začaly jevit supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem. Klíčem k rozpoznání zdroje signálu je poznání jeho zdroje, to se všák zatím podařilo u jediného z několika desítek signálů. Nyní vědci přišli s druhým případem, kdy poznali odkud k nám FRB signál přišel.

13. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tajemné rádiové pulzy z hlubokého vesmíru by mohly pocházet z magnetarů vzniklých v zářivých supernováchRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou intenzivní záblesky elektromagnetické radiace v rádiovém spektru, které k nám přicházejí ze vzdáleného vesmíru. Poprvé byly detekovány teprve v roce 2007 a doposud není zřejmé, co je způsobuje. Podle nové studie publikované v magazínu The Astrophysical Journal Letters, by to mohly být extrémně zářivé supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s velmi silným magnetickým polem.

14. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorovali vznik magnetaru v kolizi neutronových hvězd. Tentokrát bez gravitačních vlnVědcům se podařilo prostřednictvím vesmírného teleskopu Chandra detekovat záblesk rentgenového záření, který indikuje kolizi dvou neutronových hvězd. V této kolizi zřejmě vznikla nová neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem - magnetar. Tato nově pozorovaná událost má podobné znaky jako kolize neutronových hvězd detekovaná v roce 2017 prostřednictvím gravitačních vln.

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovy

27. 2. 2018

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovyZ nejvzdálenější hvězdné exploze, zářivé supernovy DES16C2nm, k nám letělo světlo dlouhých 10,5 miliard let. Potvrzuje to studie publikovaná v magazínu Astrophysical Journal, která prezentuje výsledky spektroskopické analýzy tohoto vzdáleného objektu. Jedná se o nejstarší detekované světlo ze supernovy, exploze při které pravděpodobně vznikl objekt označovaný jako magnetar.

Astronomové objevili teprve druhý magnetar s nízkým vnějším magnetickým polem

18. 7. 2012

Astronomům se s pomocí celého zástupu vesmírných i pozemních teleskopů loni podařilo objevit nový magnetar Swift J1822.3-1606. Doposud je známých pouze 23 exemplářů toho magnetického monstra, které vzniká při zániku extrémně masivní hvězdy. Swift J1822.3-1606 je však ještě výjimečnější, je totiž jedním z dvojice známých magnetarů s nízkým vnějším magnetickým polem.