Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozval

15. 03. 2019
Magnetar Neutronové hvězdy

Magnetary jsou neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem, doposud jich bylo objeveno 23. Rozklad magnetických polí v magnetaru vytváří emise vysokoenergetické elektromagnetické radiace ve formě gama nebo rentgenového záření nebo také rádiových vln. Magnetar s označením XTE J1810–197 byl objeven v roce 2004 a je jedním ze čtyř známých magnetarů s rádiovými emisemi. Tyto emise však v roce 2008 ustaly, objevily se znovu až v prosinci loňského roku.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda - Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

Magnetary jsou druh neutronových hvězd s extrémně silným magnetickým polem. Vznikají při zániku středně masivních hvězd v supernovách, při kterých nevzniknou černé díry, pro které musí být hvězda výrazně hmotnější. Materiál, ze kterého jsou neutronové hvězdy tvořeny je extrémně hustý, v objektu o průměru kolem 20 kilometrů se ukrývá hmota dvou až tří Sluncí.

Od prosince, kdy se obnovily rádiové emise hvězdy XTE J1810–197, ji astronomové pozorovali na denní bázi a zkoumali jak se nové rádiové emise liší od těch před deseti lety. Výsledky jejich bádání ukazují, že variace v detekovaných pulzech nejsou zdaleka tak divoké, jako při předchozích pozorováních.

XTE J1810–197 se nachází asi deset tisíc světelných let daleko v souhvězdí Střelce. Jde o malou neutronovou hvězdu, která se kolem svojí osy otočí jednou za 5,3 sekund. Vědci zatím neví, co přesně způsobilo opětovné emise v rádiovém spektru z tohoto magnetaru ani jejich ustání před deseti lety. Plánují objekt dál pozorovat, aby o něm zjistili více informací.