Planeta Jupiter se zřejmě zrodila dál od Slunce, ukazuje na to rozmístění planetek v jejím okolí

26. 3. 2019
Jupiter Lucy

Kde a jak vznikla planeta Jupiter? To je otázka kterou si položili autoři nové studie, která vyjde v magazínu Astronomy and Astrophysics. Její závěry naznačují, že největší planeta sluneční soustavy mohla vzniknout na jejím okraji jako skalnatý objekt podobný Zemi a postupně se potom posunula blíže Slunci a získala svou atmosféru. Naznačují to malé planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako Jupiter, ale nacházejí se před a za ní.

Jupiter

Jupiter - Největší planeta sluneční soustavy má poloměr zhruba 70 tisíc kilometrů (Země má 6 378 km). Slunce obíhá ve vzdálenosti 4,95 - 5,46 AU (Země má 1 AU).

Jupiter svou velikostí a pozicí ve sluneční soustavě příliš nezapadá do aktuální teorie o formování planet. Ta říká, že masivní plynné planety by měly vznikat dál od hvězdy a následně se postupně posouvat blíž. Potvrzují to pozorování jiných hvězdných systémů s exoplanetami, kde jsou právě obří planety velmi blízko svojí hvězdě. Jupiter však není ani blízko, ani daleko.

Zelenou barvou jsou vyznačeny trojany planety Jupiter. Credit: NASA
Více světla do problematiky pozice Jupiteru vnesly malé planetky, které planetu doprovázejí na její cestě kolem Slunce - trojany. Ve skupině před Jupiterem se jich nachází zhruba dvakrát tolik co za ním - zvláštní jev, který vědci doposud nedokázali přesvědčivě vysvětlit. Až nové počítačové simulace ukázaly, že pozorovaný stav nastává pouze za situace, kdy Jupiter vznikl dál od Slunce. Podle těchto simulací vznikl Jupiter ve vzdálenosti 18 AU jako menší skalnatá planeta společně se zbytkem soustavy před 4,5 miliardami let. Brzy po vzniku pak planeta začala migrovat do středu sluneční soustavy. Na svou současnou pozici se dostala v průběhu asi 700 tisíc let. Během této doby se při simulaci planetky akumulovaly víc právě před planetou. To vše proběhlo ještě před tím, než měl Jupiter svou hustou atmosféru. Některé z planetek se navíc staly součástí budoucí planety a je tak tedy možné, že dnešní trojany mohou obsahovat stejný materiál, ze kterého pochází také jádro planety. Existují i jiné teorie o vzniku planety Jupiter, některé počítají s tím, že vznikla v blízkosti Slunce a na svou současnou pozici se dostala později. Tyto teorie ovšem nedokáží přesvědčivě vysvětlit nesymetrické rozložení trojanů. Trojany planety Jupiter bude zkoumat americká sonda Lucy, která by měla odstartovat v říjnu 2021 a během svojí cesty navštívit hned 7 těles sluneční soustavy z toho 6 trojanů planety Jupiter.

Další zprávy z kategorie Jupiter

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objekt

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objektAmatérský astronom Ethan Chappel zachytil svým teleskopem ve středu 7. srpna záblesk v atmosféře planety Jupiter. Pravděpodobně šlo o malou planetku, která byla zachycena gravitací plynného obra a shořela v jeho atmosféře. Vědci nyní doufají, že střet zachytil i jiný astronom, aby mohli zjistit více informací o objektu, který se s planetou srazil.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

11. 2. 2019

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

4. 2. 2019

Sondu Lucy, která bude zkoumat trojanské planetky Jupiteru, vynese do vesmíru raketa Atlas VNASA vybrala raketu Atlas V pro vynesení vesmírné sondy Lucy do vesmíru v říjnu 2021. Cílem mise je historicky první průzkum trojanů planety Jupiter - jedná se o planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako planeta, nacházejí se však před ní a za ní. Sonda proletí kolem celkem 7 těles, které jako první z blízka prozkoumá. Vědci si od nich slibují více informací o formování sluneční soustavy a třeba i role, kterou v ní hrála planeta Jupiter.

3. 2. 2019

Ne všechny sopečné erupce generují teplo, na měsíci Io je astronomové zachytili pomocí sodíkuVýznamná sopečná aktivita byla na měsíci Io detekována prostřednictvím měření zářivosti sodíkových oblaků v magnetosféře planety Jupiter. Tyto erupce se nicméně neobjevily při pozorování infračerveného záření v okolí planety, což naznačuje, že šlo o jiný druh sopečné činnosti, než takový, který produkuje lávu. Podobné erupce se objevují také na Zemi, většinou je při nich vypuštěno do atmosféry velké množství plynů a prachu.

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci Io

2. 1. 2019

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci IoVesmírná sonda Juno zachytila z oběžné dráhy planety Jupiter erupci na měsíci Io. Zaznamenaná erupce byla tak velká, že oblak hmoty, který byl vymrštěn nad povrch měsíce, byl osvětlený, i když povrch pod ním už byl ve stínu. Mise sondy Juno má za úkol zkoumat samotnou planetu, při přiblížení k některému z měsíců však její přístroje studují i je. Už při předchozích pozorováních měsíce Io kamerami sondy Juno byla objevena nová sopka, která se na předchozích snímcích měsíce neobjevovala.