První přímé pozorování exoplanety optickou interferometrií odhalilo její dynamickou atmosféru

2. 4. 2019
Exoplanety VLT

Teleskop VLT poprvé pozoroval exoplanetu pomocí optické interferometrie, kdy je světlo z více velkých teleskopů zpracováno jedním instrumentem. Tato nová metoda vědcům umožnila pozorovat komplexní atmosféru vzdálené planety s oblaky ze železa a otevírá dveře pro získání více informací o objevených exoplanetách.

Hvězda HR8799

Hvězda HR8799 Uprostřed snímku se nachází hvězda HR8799. Snímek byl pořízen pro Digitized Sky Survey 2.

Instrument GRAVITY zpracovává data ze 4 teleskopů VLT (Very Large Telescope) v Čile a vytváří z nich jeden obří teleskop (VLTI). Díky této metodě mohou astronomové oddělit velmi silné světlo od hvězdy od slabšího světlo, které se odráží od její planety. Analýzou světla od exoplanety potom mohou zjistit více o jejích charakteristikách.

Touto metodou astronomové pozorovali masivní exoplanetu HR8799e, která se nachází asi 129 světelných let daleko v souhvězdí Pegase. Pro přímá pozorování jde o vhodný objekt, tato planeta je totiž 5-10x masivnější než Jupiter a obíhá svou hvězdu relativně daleko, takže světlo, které se od ní odráží, je snáze pozorovatelné. HR8799e se nachází 14,5 AU od svojí hvězdy, tedy zhruba mezi vzdáleností Saturnu a Uranu od Slunce.

Hvězda HR8799 a planety, které kolem ní obíhají, jsou velmi mladé, podle vědců mají pouze asi 30 milionů let. Jejich studiem chtějí získat více informací o zrodu planetárních systémů a jejich následném vývoji.

V atmosféře planety HR8799e se nachází mnohem více oxidu uhelnatého než metanu, což vědce překvapilo, protože neočekávali, že by takové kombinace mohla být stabilní. Mohlo by to být způsobeno silnými vertikálními větry, které by bránili oxidu uhelnatému reagovat s vodíkem a vytvářet metan. Dále se v atmosféře HR8799e nachází množství oblaků obsahujících železo a prach z křemičitanů. V kombinaci s oxidem uhelnatým by mohla vznikat silná bouře ve velmi dynamické atmosféře.

Nová pozorování také odhalují, že planeta generuje ve svém nitru vlastní světlo, které proniká na povrch skrz její hustou atmosféru. Jde o energii pozůstalou z nedávného vzniku planety. I přes relativní velkou vzdálenost na ní panují teploty kolem 1000 °C.

Ačkoli jde o přímá pozorování, jejich výsledkem není konkrétní obrázek planety, ale data, která byla byla vědci zpracována do grafů. Výsledky pozorování lze najít ve studii (odkaz uveden níže).

Na tomto videu lze vidět pohyb planet kolem hvězdy zachycený teleskopem Keck v průběhu 7 let. Planeta HR 8799e je ta neblíže hvězdě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

21. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové se pokusili vyfotit exoplanetu u nejbližší hvězdy, mohla by mít velké prstenceKolem hvězdy Proxima Centauri, která se nachází Slunci nejblíže, pravděpodobně obíhají alespoň dvě exoplanety. K planetě Proxima Centauri b, která byla objevena v roce 2016, přibyla na začátku letošního roku ještě zatím nepotvrzená exoplaneta c, obě byly objeveny prostřednictvím pozorování pohybu hvězdy. Exoplanetu Proxima c se nyní astronomové pokusili pozorovat přímo, výsledky však nebyly zcela jednoznačné.