První přímé pozorování exoplanety optickou interferometrií odhalilo její dynamickou atmosféru

2. 4. 2019
Exoplanety VLT

Teleskop VLT poprvé pozoroval exoplanetu pomocí optické interferometrie, kdy je světlo z více velkých teleskopů zpracováno jedním instrumentem. Tato nová metoda vědcům umožnila pozorovat komplexní atmosféru vzdálené planety s oblaky ze železa a otevírá dveře pro získání více informací o objevených exoplanetách.

Hvězda HR8799

Hvězda HR8799 - Uprostřed snímku se nachází hvězda HR8799. Snímek byl pořízen pro Digitized Sky Survey 2.

Instrument GRAVITY zpracovává data ze 4 teleskopů VLT (Very Large Telescope) v Čile a vytváří z nich jeden obří teleskop (VLTI). Díky této metodě mohou astronomové oddělit velmi silné světlo od hvězdy od slabšího světlo, které se odráží od její planety. Analýzou světla od exoplanety potom mohou zjistit více o jejích charakteristikách.

Touto metodou astronomové pozorovali masivní exoplanetu HR8799e, která se nachází asi 129 světelných let daleko v souhvězdí Pegase. Pro přímá pozorování jde o vhodný objekt, tato planeta je totiž 5-10x masivnější než Jupiter a obíhá svou hvězdu relativně daleko, takže světlo, které se od ní odráží, je snáze pozorovatelné. HR8799e se nachází 14,5 AU od svojí hvězdy, tedy zhruba mezi vzdáleností Saturnu a Uranu od Slunce.

Hvězda HR8799 a planety, které kolem ní obíhají, jsou velmi mladé, podle vědců mají pouze asi 30 milionů let. Jejich studiem chtějí získat více informací o zrodu planetárních systémů a jejich následném vývoji.

V atmosféře planety HR8799e se nachází mnohem více oxidu uhelnatého než metanu, což vědce překvapilo, protože neočekávali, že by takové kombinace mohla být stabilní. Mohlo by to být způsobeno silnými vertikálními větry, které by bránili oxidu uhelnatému reagovat s vodíkem a vytvářet metan. Dále se v atmosféře HR8799e nachází množství oblaků obsahujících železo a prach z křemičitanů. V kombinaci s oxidem uhelnatým by mohla vznikat silná bouře ve velmi dynamické atmosféře.

Nová pozorování také odhalují, že planeta generuje ve svém nitru vlastní světlo, které proniká na povrch skrz její hustou atmosféru. Jde o energii pozůstalou z nedávného vzniku planety. I přes relativní velkou vzdálenost na ní panují teploty kolem 1000 °C.

Ačkoli jde o přímá pozorování, jejich výsledkem není konkrétní obrázek planety, ale data, která byla byla vědci zpracována do grafů. Výsledky pozorování lze najít ve studii (odkaz uveden níže).

Na tomto videu lze vidět pohyb planet kolem hvězdy zachycený teleskopem Keck v průběhu 7 let. Planeta HR 8799e je ta neblíže hvězdě.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

6. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféryExoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.

5. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli hvězdu s nepravidelným pohasínáním, které si zatím neumí vysvětlitZpravidla, když hvězda změní svou zářivost, znamená to, že se s ní něco děje, může jít o skvrny na jejím povrchu, nebo například erupce. Pokud její zářivost klesá, může to také znamenat, že ji obíhá exoplaneta, která právě zablokovala část světla hvězdy. Vědci však nyní identifikovali hvězdu HD 139139, která pohasíná vždy stejně, ale ve velmi nepravidelných intervalech. A nedokáží zatím vysvětlit, co toto chování může znamenat.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

28. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

U blízké mladé hvězdy byl nalezen objekt, ze kterého by mohla vzniknout nová planetaAstronomové pracující s observatoří ALMA našli drobnou koncentraci prachu v disku kolem blízké mladé hvězdy TW Hydrae. Je pravděpodobné, že jde o zárodek budoucí exoplanety, šlo by tak o první podobný snímek. Planety podle astronomů vznikají právě v discích prachu kolem mladých hvězd. Zatím však není jisté, zda z detekovaného shluku hmoty nakonec vznikne planeta, nebo půjde pouze o dočasnou koncentraci prachu.

U blízké Teegardenovy hvězdy byly objeveny dvě nové exoplanety podobně velké jako Země

19. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teegardenova hvězda se nachází ve vzdálenosti zhruba 12,6 světelných let a doposud se o žádných planetách v její blízkosti nevědělo. Změnila to snaha mezinárodního týmu astronomů pracujících s teleskopem Calar Alto Observatory ve Španělsku. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics obíhají hvězdu hned dvě planety, které jsou jen o něco větší než Země. Obě se nachází v obyvatelné zóně hvězdy, kde by se mohla držet voda v kapalném stavu.