První přímé pozorování exoplanety optickou interferometrií odhalilo její dynamickou atmosféru

2. 4. 2019
Exoplanety VLT

Teleskop VLT poprvé pozoroval exoplanetu pomocí optické interferometrie, kdy je světlo z více velkých teleskopů zpracováno jedním instrumentem. Tato nová metoda vědcům umožnila pozorovat komplexní atmosféru vzdálené planety s oblaky ze železa a otevírá dveře pro získání více informací o objevených exoplanetách.

Hvězda HR8799

Hvězda HR8799 - Uprostřed snímku se nachází hvězda HR8799. Snímek byl pořízen pro Digitized Sky Survey 2.

Instrument GRAVITY zpracovává data ze 4 teleskopů VLT (Very Large Telescope) v Čile a vytváří z nich jeden obří teleskop (VLTI). Díky této metodě mohou astronomové oddělit velmi silné světlo od hvězdy od slabšího světlo, které se odráží od její planety. Analýzou světla od exoplanety potom mohou zjistit více o jejích charakteristikách.

Touto metodou astronomové pozorovali masivní exoplanetu HR8799e, která se nachází asi 129 světelných let daleko v souhvězdí Pegase. Pro přímá pozorování jde o vhodný objekt, tato planeta je totiž 5-10x masivnější než Jupiter a obíhá svou hvězdu relativně daleko, takže světlo, které se od ní odráží, je snáze pozorovatelné. HR8799e se nachází 14,5 AU od svojí hvězdy, tedy zhruba mezi vzdáleností Saturnu a Uranu od Slunce.

Hvězda HR8799 a planety, které kolem ní obíhají, jsou velmi mladé, podle vědců mají pouze asi 30 milionů let. Jejich studiem chtějí získat více informací o zrodu planetárních systémů a jejich následném vývoji.

V atmosféře planety HR8799e se nachází mnohem více oxidu uhelnatého než metanu, což vědce překvapilo, protože neočekávali, že by takové kombinace mohla být stabilní. Mohlo by to být způsobeno silnými vertikálními větry, které by bránili oxidu uhelnatému reagovat s vodíkem a vytvářet metan. Dále se v atmosféře HR8799e nachází množství oblaků obsahujících železo a prach z křemičitanů. V kombinaci s oxidem uhelnatým by mohla vznikat silná bouře ve velmi dynamické atmosféře.

Nová pozorování také odhalují, že planeta generuje ve svém nitru vlastní světlo, které proniká na povrch skrz její hustou atmosféru. Jde o energii pozůstalou z nedávného vzniku planety. I přes relativní velkou vzdálenost na ní panují teploty kolem 1000 °C.

Ačkoli jde o přímá pozorování, jejich výsledkem není konkrétní obrázek planety, ale data, která byla byla vědci zpracována do grafů. Výsledky pozorování lze najít ve studii (odkaz uveden níže).

Na tomto videu lze vidět pohyb planet kolem hvězdy zachycený teleskopem Keck v průběhu 7 let. Planeta HR 8799e je ta neblíže hvězdě.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.