Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiálu

31. 3. 2019
Planetky (asteroidy) Hubble

Snímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Planetka Gault

Planetka Gault - Snímek pořízený teleskopem Hubble

Planetka Gault byla objevena už v roce 1988, podobný úkaz se u ní však objevil až nyní. Na šířku má zhruba 4 kilometry a nachází se asi 2,3 AU od Slunce, tedy v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Je odhadováno, že z 800 tisíc známých planetek v této oblasti prochází podobným procesem rozpadu v průměru jedna ročně.

Tento proces je označovaný jako YORP (Yarkovsky-O´Keefe-Radzievskii–Paddack podle jmen vědců, kteří proces popsali). Nastává, když infračervená radiace z povrchu planetky s sebou nese kromě tepla také moment hybnosti, který může vést ke kontinuálnímu zrychlování její rotace. Rychlost otáčení planetky kolem svojí osy potom může dosáhnout takových hodnot, že odstředivé síly začnou převažovat nad gravitací a povrch se tak stává nestabilní. Může potom docházet k sesuvům, které dostávají do vesmíru materiál pozorovatelný na dálku. Detailní pozorování ukázala, že planetka rotuje jednou za dvě hodiny, což je blízko rychlosti, při které se některé planetky mohou začít rozpadat.

Na snímcích z teleskopu Hubble je pozorovatelné, že menší zrnka prachu (zhruba velikosti zrnka mouky) se nacházejí dál od planetky a větší (velikosti zrnka písku) jsou jí blíže. Je to dáno tím, že lehčí zrnka jsou snadněji odfouknutelná slunečním větrem.

První známky tohoto úkazu byly pozorovány 5. ledna tohoto roku teleskopem ATLAS na Havaji. Později byly nalezeny známky ocasu také na snímcích z prosince 2018 z teleskopů ATLAS a Pan-STARRS. V polovině února se potom na snímcích začal objevovat také druhý proud materiálu. Události na povrchu planetky, které vedly ke vzniku těchto ocasů, podle vědců nastaly koncem října a koncem prosince loňského roku.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 3. 2019

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.

20. 3. 2019

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

1. 3. 2019

Evropská sonda Hera by na svojí cestě k planetce Didymos mohla prolétnout kolem dalšího tělesaEvropská vesmírná agentura zvažuje několik kandidátů, kolem kterých by mohla proletět vesmírná sonda Hera na svojí cestě k planetce Didymos. Vědci doufají, že by průlet kolem další planetky v blízkosti Země, nebo v pásu asteroidů zvýšil vědecký přínos mise, ale také umožnil vyzkoušet přístroje na palubě sondy ještě před jejím příletem k cíli. Hlavním úkolem mise Hera je zkoumání následků impaktu americké sondy DART do malého měsíce planetky Didymos.

26. 2. 2019

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

9. 2. 2019

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

9. 2. 2019

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.