Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiálu

31. 3. 2019
Planetky (asteroidy) Hubble

Snímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Planetka Gault

Planetka Gault - Snímek pořízený teleskopem Hubble

Planetka Gault byla objevena už v roce 1988, podobný úkaz se u ní však objevil až nyní. Na šířku má zhruba 4 kilometry a nachází se asi 2,3 AU od Slunce, tedy v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Je odhadováno, že z 800 tisíc známých planetek v této oblasti prochází podobným procesem rozpadu v průměru jedna ročně.

Tento proces je označovaný jako YORP (Yarkovsky-O´Keefe-Radzievskii–Paddack podle jmen vědců, kteří proces popsali). Nastává, když infračervená radiace z povrchu planetky s sebou nese kromě tepla také moment hybnosti, který může vést ke kontinuálnímu zrychlování její rotace. Rychlost otáčení planetky kolem svojí osy potom může dosáhnout takových hodnot, že odstředivé síly začnou převažovat nad gravitací a povrch se tak stává nestabilní. Může potom docházet k sesuvům, které dostávají do vesmíru materiál pozorovatelný na dálku. Detailní pozorování ukázala, že planetka rotuje jednou za dvě hodiny, což je blízko rychlosti, při které se některé planetky mohou začít rozpadat.

Na snímcích z teleskopu Hubble je pozorovatelné, že menší zrnka prachu (zhruba velikosti zrnka mouky) se nacházejí dál od planetky a větší (velikosti zrnka písku) jsou jí blíže. Je to dáno tím, že lehčí zrnka jsou snadněji odfouknutelná slunečním větrem.

První známky tohoto úkazu byly pozorovány 5. ledna tohoto roku teleskopem ATLAS na Havaji. Později byly nalezeny známky ocasu také na snímcích z prosince 2018 z teleskopů ATLAS a Pan-STARRS. V polovině února se potom na snímcích začal objevovat také druhý proud materiálu. Události na povrchu planetky, které vedly ke vzniku těchto ocasů, podle vědců nastaly koncem října a koncem prosince loňského roku.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

8. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia mapuje hvězdy v Mléčné dráze, objevil však už také několik nových blízkých planetekTři nové planetky se podařilo detekovat orbitálnímu teleskopu Gaia, jehož hlavním úkolem je pozorování hvězd, jejich pozice a rychlosti. Gaia pozoruje planetky ve sluneční soustavě relativně pravidelně, většinou jde o už známé objekty z pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Nově objevené objekty patří také do skupiny hlavního pásu asteroidů, přesto mají odlišnou oběžnou dráhu od ostatních - obíhají Slunce nad a pod rovinou ekliptiky.

7. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

S misí Hera poletí k planetce Didymos také dvě malé družice, jedna z nich vznikne v České republiceDva malé cubesaty budou součástí evropské mise Hera k planetce Didymos v roce 2023. Jeden z nich bude pomocí radaru zkoumat vnitřní strukturu planetky a jejího měsíce a druhý, s významnou českou účastí, bude zjišťovat jejich složení. Primární mise však není vědecká, ale defenzivní: evropská sonda Hera má totiž pozorovat následky kolize americké sondy DART s malým měsícem planetky. Vědci očekávají změnu jeho oběžné dráhy a vyzkoušení principu odklonu potenciálně nebezpečných planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

4. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzorky z planetky Itokawa dovezené sondou Hayabusa v roce 2010 překvapivě obsahují voduJaponská vesmírná sonda Hayabusa přivezla jako první v roce 2010 na Zemi vzorky hornin z blízké planetky Itokawa. V kapsli, která na Zemi přistála, bylo identifikováno na 1500 malých zrnek, která měla podle analýzy složení podobné meteoritům. Obsahovala minerály olivín, pyroxen, nebo sírany. Nicméně nikoho nenapadlo se dívat po vodě, dokud se část vzorků nedostala do rukou vědců na Arizona State University.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 3. 2019

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.

20. 3. 2019

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.