Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiálu

31. 3. 2019
Planetky (asteroidy) Hubble

Snímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Planetka Gault

Planetka Gault - Snímek pořízený teleskopem Hubble

Planetka Gault byla objevena už v roce 1988, podobný úkaz se u ní však objevil až nyní. Na šířku má zhruba 4 kilometry a nachází se asi 2,3 AU od Slunce, tedy v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Je odhadováno, že z 800 tisíc známých planetek v této oblasti prochází podobným procesem rozpadu v průměru jedna ročně.

Tento proces je označovaný jako YORP (Yarkovsky-O´Keefe-Radzievskii–Paddack podle jmen vědců, kteří proces popsali). Nastává, když infračervená radiace z povrchu planetky s sebou nese kromě tepla také moment hybnosti, který může vést ke kontinuálnímu zrychlování její rotace. Rychlost otáčení planetky kolem svojí osy potom může dosáhnout takových hodnot, že odstředivé síly začnou převažovat nad gravitací a povrch se tak stává nestabilní. Může potom docházet k sesuvům, které dostávají do vesmíru materiál pozorovatelný na dálku. Detailní pozorování ukázala, že planetka rotuje jednou za dvě hodiny, což je blízko rychlosti, při které se některé planetky mohou začít rozpadat.

Na snímcích z teleskopu Hubble je pozorovatelné, že menší zrnka prachu (zhruba velikosti zrnka mouky) se nacházejí dál od planetky a větší (velikosti zrnka písku) jsou jí blíže. Je to dáno tím, že lehčí zrnka jsou snadněji odfouknutelná slunečním větrem.

První známky tohoto úkazu byly pozorovány 5. ledna tohoto roku teleskopem ATLAS na Havaji. Později byly nalezeny známky ocasu také na snímcích z prosince 2018 z teleskopů ATLAS a Pan-STARRS. V polovině února se potom na snímcích začal objevovat také druhý proud materiálu. Události na povrchu planetky, které vedly ke vzniku těchto ocasů, podle vědců nastaly koncem října a koncem prosince loňského roku.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

20. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

19. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

Podivné chování podivné planetky - materiál, který z ní uniká, změnil barvu

2. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podivné chování podivné planetky - materiál, který z ní uniká, změnil barvuV loňském roce astronomové zjistili, že jedna z planetek mezi Marsem a Jupiterem vykazuje nezvyklé chování - zanechává za sebou ocas podobně jako kometa. Nová pozorování této planetky s označením 6478 Gault nyní odhalila změnu barvy těchto ocasů - jev, který zatím vědci ještě nepozorovali. Zatím není zřejmé ani to, jak se materiál dostává z povrchu planetky do volného vesmíru ani, co vede ke změně jeho barvy.

14. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Geologické útvary na povrchu planetky Bennu budou pojmenovány po mýtických ptácíchMezinárodní astronomická unie schválila návrh týmu vědců pracujících na misi OSIRIS-REx, aby byly geologické útvary na planetce Bennu pojmenovány po mýtických ptácích. Sonda OSIRIS-REx mapuje povrch planetky od svého příletu v prosinci loňského roku a hledá vhodné místo pro odběr vzorků, které budou dopraveny k prozkoumání na Zemi. Proces pojmenování útvarů začne ještě letos v létě.

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objekt

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objektAmatérský astronom Ethan Chappel zachytil svým teleskopem ve středu 7. srpna záblesk v atmosféře planety Jupiter. Pravděpodobně šlo o malou planetku, která byla zachycena gravitací plynného obra a shořela v jeho atmosféře. Vědci nyní doufají, že střet zachytil i jiný astronom, aby mohli zjistit více informací o objektu, který se s planetou srazil.

10. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.