První vědecké závěry z mise Trace Gas Orbiter: v atmosféře Marsu je metan i voda

15. 4. 2019
Trace Gas Orbiter Mars Atmosféry planet

Evropská vesmírná agentura ESA prezentovala nejnovější výsledky mise orbitální sondy Trace Gas Orbiter (TGO), která od roku 2016 obíhá kolem planety Mars. Mezi výsledky jsou dopady loňské globální prachové bouře nebo také překvapivě nízké množství metanu v atmosféře. K tématu byly publikovány hned dvě studie v magazínu Nature a jedna v Proceedings of the Russian Academy of Science a výsledky zkoumání byly prezentovány na generálním shromáždění European Geosciences Union ve Vídni.

Trace Gas Orbiter (TGO)

Trace Gas Orbiter (TGO) - orbitální sonda, která je součástí vesmírného programu ExoMars, na kterém spolupracují evropská a americká vesmírná agentura. K Marsu odstartovala v březnu 2016 a dorazila v říjnu téhož roku.

Sonda TGO je společným projektem evropské a ruské vesmírné agentury a je součástí programu ExoMars. V rámci první fáze programu dorazila sonda TGO k Marsu už v říjnu 2016 a kromě vlastních vědeckých úkolů bude sloužit také jako komunikační družice pro druhou fázi programu, při které dorazí na povrch Marsu rover Rosalindy Franklinové.

Prachová bouře 2018

Během této globální události, kdy byl téměř celý povrch Marsu zahalen hustými oblaky prachu, měřila sonda TGO složení atmosféry planety. Data ukazují na relativné rychlé navýšení množství vody v atmosféře při této bouři. Zároveň také sonda v atmosféře detekovala deuterium, tedy tzv. těžkou vodu.

Metan

Jak už název sondy napovídá, její přístroje zkoumají také množství stopových plynů v atmosféře Marsu, tedy těch, které tvoří méně než jedno procentu objemu atmosféry. Jedním z těchto plynů je také metan, který vědce zajímá, protože vzniká v geologických nebo biologických procesech a celkem rychle se samovolně rozpadá. Jeho přítomnost na Marsu tedy indikuje nedávnou geologickou nebo dokonce biologickou aktivitu. Doposud byly naměřené různé hodnoty metanu na Marsu různými zařízeními. Měří se v jednotkách ppbv (parts per billion by volume - částic na miliardu v daném objemu)
  • Na Zemi bývá naměřeno kolem 1800 ppbv
  • Orbitální sonda Mars Express už v roce 2004 naměřila 10 ppbv v atmosféře Marsu
  • Pozorování teleskopy ze Země následně ukázala hodnoty dosahující až 45 ppbv
  • Rover Curiosity se zaměřil na hodnoty metanu mimo výkyvy. Naměřil běžné hodnoty kolem 0,2 - 0,7 ppbv s nepravidelnými nárůsty nad tyto hodnoty.
Sonda TGO poskytuje doposud nejdetailnější globální analýzu metanu v atmosféře Marsu. Podle těchto měření nepřesahuje množství metanu hodnotu 0,05 ppbv, což je výrazně méně než dosavadní naměřené hodnoty jinými sondami. Vědci si to vysvětlují tím, že k destrukci metanu by mohlo docházet u povrchu a z oběžné dráhy se tak jeví, že je ho méně.

Voda pod povrchem planety

TGO také měří přítomnost vodíku do hloubky jeden metr pod povrchem Marsu. Přítomnost vodíku indikuje přítomnost molekul vody ve formě ledu nebo vázaných v minerálech. TGO už nyní vyprodukovala zatím nejdetailnější mapu rozložení vody těsně pod povrchem a její přesnost se bude nadále zvyšovat.