Nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dostávají do jeho řídké atmosféry vodní výpary

16. 4. 2019
Měsíc LADEE Voda ve vesmíru

Vědci zjistili, že s nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dochází k uvolnění vodních par do jeho velmi tenké atmosféry. Podobné výsledky měly také už dřívější počítačové simulace, chyběla však empirická data. Ta vědci našli u už neaktivní sondy LADEE, která v roce 2014 plánovaně narazila do odvrácené strany Měsíce, předtím však zkoumala měsíční atmosféru a prach. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geosciences.

LADEE

LADEE vesmírná sonda LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) zkoumala v letech 2013 a 2014 plyny a prach, které se vyskytují v lunární exosféře a prach v nejbližším okolí Měsíce.

V datech z mise LADEE se nacházelo několik desítek událostí, při kterých byla vodní pára detekována v atmosféře poblíž měsíčního povrchu. Většinu těchto detekcí vědci přisoudili známým meteorickým pásům a dokonce našli 4 doposud neznámé. Meteorické pásy jsou vlákna malých částic, které způsobí meteorický roj, pokud jimi naše planeta proletí. Při meteorickém roji se objevují tzv. padající hvězdy, úkazy spojené se shořením meteoru v atmosféře. Pokud tímto pásem nicméně proletí Měsíc, který nemá dostatečně hustou atmosféru, dochází ke zvýšení dopadů těchto malých těles na jeho povrch.

Podle nové studie je povrch Měsíce tvořen horní vrstvou suchého regolitu, pod kterou se nachází další vrstva, která obsahuje mimo jiné vodní molekuly. Pokud je meteoroid dostatečně velký a prorazí několik centimetrů tlustou horní vrstvu, může dojít k uvolnění vodních molekul zahřátím měsíčního regolitu při dopadu. Vodní výpary pak zůstanou po krátkou dobu v extrémně řídké měsíční atmosféře. Dvě třetiny těchto molekul následně přes exosféru Měsíce uniknou do vesmíru, třetina se vrací na povrch.

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?

29. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?Americká vesmírná agentura vyzvala veřejnost, aby jí pomohla navrhnout nový záchod pro astronauty, kteří poletí na Měsíc. S nápady můžete přicházet i vy, a to do letošního srpna. Svůj čas na záchodě, tak nyní můžete věnovat i něčemu přínosnému a přemýšlet nad tím, jaké to je, dělat potřebu v šestinové gravitaci.

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování Měsíce

15. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování MěsíceNový výzkum odhaluje, že dopady velkých těles na povrch Měsíce zřejmě hrály podstatnou roli při jeho formování. Skupina vědců vedená L. F. Whitem zkoumala horniny dovezené na Zemi při misi Apollo 17 a zjistila, že obsahovaly minerál, který vzniká za vysokých teplot. Takto vysokých teplot lze dosáhnout pouze při impaktu velkého tělesa.

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondy

7. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondyRusko navštívilo Měsíc naposledy v roce 1976, už však plánuje svůj návrat. V plánu jsou tři vesmírné mise do roku 2025 ve spolupráci s evropskou vesmírnou agenturou ESA. Tyto mise nesou označení Luna-25, Luna-26 a Luna-27. První z nich se už sestavuje a probíhá její testování, start je nyní plánován na říjen 2021.

17. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Společnost Intuitive Machines oznámila datum svého plánovaného přistání na Měsíci: příští rok v říjnuV rámci kontraktu s NASA připravuje společnost Intuitive Machines přistávací modul Nova-C, který ponese na palubě vědecká zařízení. Společnost nyní oznámila plánované datum přistání na Měsíci, a to v říjnu 2021. Místem přistání by mělo být místo v blízkosti hlubokého údolí Vallis Schröteri.

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumenty

24. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumentyPrvní modul lunární orbitální stanice Gateway bude mít na palubě dvě vědecká zařízení - jedno evropské a druhé americké. Evropský experiment bude zkoumat radiační prostředí v bezprostředním okolí Měsíce. Americké zařízení zase bude zkoumat vesmírné počasí. Oba výzkumy vědcům napoví o možných nebezpečích pro budoucí astronauty, kteří poletí k Měsíci v rámci programu Artemis.

20. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Lunární stanice Gateway už není nutnou podmínkou pro přistání astronautů na MěsíciNASA modifikovala plány návratu astronautů na povrch Měsíce v roce 2024, odstranila z nich nutnost zastavení u orbitální lunární stanice Gateway. Zpoždění výstavby lunární stanice tak neovlivní termín přistání na Měsíci určený americkou vládou. NASA společně s ostatními zeměmi a soukromými společnostmi dál pracuje na vývoji modulů lunární stanice, která bude sloužit jako podpora pro další posádky směřující na povrch Měsíce.

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Indická sonda Chandrayaan-2 dokáže mapovat povrch Měsíce v bezprecedentním detailuOrbitální sonda Chandrayaan-2 obíhá Měsíc od loňského roku. Přesto, že přistávací modul Vikram, který se od ní oddělil, byl při přistání ztracen, orbitální sonda je v pořádku a pokračuje ve svojí vlastní misi. Tou je mapování povrchu v dosud nevídaném detailu. Schopnosti její kamery jsou dokonce takové, že dokáže mapovat dno kráterů, kam nedopadá žádné přímé sluneční světlo.