Nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dostávají do jeho řídké atmosféry vodní výpary

16. 4. 2019
Měsíc LADEE Voda ve vesmíru

Vědci zjistili, že s nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dochází k uvolnění vodních par do jeho velmi tenké atmosféry. Podobné výsledky měly také už dřívější počítačové simulace, chyběla však empirická data. Ta vědci našli u už neaktivní sondy LADEE, která v roce 2014 plánovaně narazila do odvrácené strany Měsíce, předtím však zkoumala měsíční atmosféru a prach. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geosciences.

LADEE

LADEE vesmírná sonda LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) zkoumala v letech 2013 a 2014 plyny a prach, které se vyskytují v lunární exosféře a prach v nejbližším okolí Měsíce.

V datech z mise LADEE se nacházelo několik desítek událostí, při kterých byla vodní pára detekována v atmosféře poblíž měsíčního povrchu. Většinu těchto detekcí vědci přisoudili známým meteorickým pásům a dokonce našli 4 doposud neznámé. Meteorické pásy jsou vlákna malých částic, které způsobí meteorický roj, pokud jimi naše planeta proletí. Při meteorickém roji se objevují tzv. padající hvězdy, úkazy spojené se shořením meteoru v atmosféře. Pokud tímto pásem nicméně proletí Měsíc, který nemá dostatečně hustou atmosféru, dochází ke zvýšení dopadů těchto malých těles na jeho povrch.

Podle nové studie je povrch Měsíce tvořen horní vrstvou suchého regolitu, pod kterou se nachází další vrstva, která obsahuje mimo jiné vodní molekuly. Pokud je meteoroid dostatečně velký a prorazí několik centimetrů tlustou horní vrstvu, může dojít k uvolnění vodních molekul zahřátím měsíčního regolitu při dopadu. Vodní výpary pak zůstanou po krátkou dobu v extrémně řídké měsíční atmosféře. Dvě třetiny těchto molekul následně přes exosféru Měsíce uniknou do vesmíru, třetina se vrací na povrch.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo identifikovat teprve druhý miniměsíc při průletu atmosférou ZeměMiniměsíce jsou malé objekty, které rotují kolem Země, někdy pouze dočasně. Není však známo, kolik jich ve skutečnosti je. Silná gravitace Země je někdy přitáhne k sobě a shoří v atmosféře, jindy jsou vymrštěny do hlubokého vesmíru. Australským vědcům se nyní podařilo zachytit zatím druhý miniměsíc při průletu atmosférou naší planety, první byl identifikován v roce 2014.

3. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americká orbitální sonda LRO našla na povrchu Měsíce zbytky indického přistávacího modulu VikramVesmírná sonda LRO zachytila z oběžné dráhy Měsíce místo, kam dopadl indický přistávací modul Vikram, který byl součástí mise Chandrayaan-2. Na snímku ze sondy lze pozorovat zbytky sondy i místa na povrchu, která vykazují známky kontaktu.

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch Měsíce

20. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch MěsíceV pondělí NASA prohlásila, že Starship by mělo být možné využít při dopravě nákladu na Měsíc. SpaceX je jedna z 5 společností, se kterými NASA v současnosti spolupracuje na přípravě misí, které předcházejí misi Artemis 3 plánované na rok 2022, kdy na Měsíc poletí lidská posádka. První let Starship na Měsíc by mohl proběhnout v roce 2022.

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americký rover VIPER bude zkoumat místo na Měsíci, kam dva roky nato poletí astronauti mise ArtemisÚkolem roveru VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) má být hledání vody v oblasti jižního pólu, kam má o dva roky později přiletět také lidská posádka. Během svojí mise VIPER urazí několik kilometrů po měsíčním povrchu a bude analyzovat složení regolitu. Design roveru vychází ze zrušené mise Resource Prospector.

29. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína zveřejnila detailní snímky podivného materiálu, který našel rover Yutu 2 na odvrácené straně MěsíceUž v červenci Čína oznámila, že rover Yutu 2, který je součástí mise Change 4, našel na povrchu Měsíce substanci, u níž není zřejmé, o co se jedná. Čínská vesmírná agentura nyní publikovala detailní snímky, které napovídají původu tohoto materiálu: jde zřejmě o sklo vytvořené při dopadu meteoritu. Podobný materiál našli i astronauti mise Apollo 17 v roce 1972 a vzorky dokonce dovezli zpět na Zemi.

22. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko se připojilo k programu Artemis, který má za cíl po dlouhé době dopravit člověka na MěsícJaponská vláda plánuje připojení k americkému lunárnímu programu Artemis, oznámil to premiér země Shinzo Abe na Twitteru. Zatím není zcela zřejmé, jakým způsobem bude Japonsko k programu přispívat - dá se očekávat, že to bude předmětem následných jednání. NASA dlouhodobě počítá s tím, že její nový lunární program chce rozvíjet s komerčními i mezinárodními partnery.

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící rover

14. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící roverBritská společnost SpaceBit v minulém týdnu oznámila plány na vyslání robotické sondy na Měsíc. Rover pojmenovaný Walking Rover má byt součástí první mise rakety Vulcan americké společnosti ULA a na Měsíci přistane s modulem Peregrine od Astrobotics, jehož vývoj financuje částečně NASA prostřednictvím programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Malé zařízení bude napájeno solárními panely a na rozdíl od všech ostatních robotických sond ve vesmíru bude pro svůj pohyb používat nohy.