Nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dostávají do jeho řídké atmosféry vodní výpary

16. 4. 2019
Měsíc LADEE Voda ve vesmíru

Vědci zjistili, že s nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dochází k uvolnění vodních par do jeho velmi tenké atmosféry. Podobné výsledky měly také už dřívější počítačové simulace, chyběla však empirická data. Ta vědci našli u už neaktivní sondy LADEE, která v roce 2014 plánovaně narazila do odvrácené strany Měsíce, předtím však zkoumala měsíční atmosféru a prach. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geosciences.

LADEE

LADEE - vesmírná sonda LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) zkoumala v letech 2013 a 2014 plyny a prach, které se vyskytují v lunární exosféře a prach v nejbližším okolí Měsíce.

V datech z mise LADEE se nacházelo několik desítek událostí, při kterých byla vodní pára detekována v atmosféře poblíž měsíčního povrchu. Většinu těchto detekcí vědci přisoudili známým meteorickým pásům a dokonce našli 4 doposud neznámé. Meteorické pásy jsou vlákna malých částic, které způsobí meteorický roj, pokud jimi naše planeta proletí. Při meteorickém roji se objevují tzv. padající hvězdy, úkazy spojené se shořením meteoru v atmosféře. Pokud tímto pásem nicméně proletí Měsíc, který nemá dostatečně hustou atmosféru, dochází ke zvýšení dopadů těchto malých těles na jeho povrch.

Podle nové studie je povrch Měsíce tvořen horní vrstvou suchého regolitu, pod kterou se nachází další vrstva, která obsahuje mimo jiné vodní molekuly. Pokud je meteoroid dostatečně velký a prorazí několik centimetrů tlustou horní vrstvu, může dojít k uvolnění vodních molekul zahřátím měsíčního regolitu při dopadu. Vodní výpary pak zůstanou po krátkou dobu v extrémně řídké měsíční atmosféře. Dvě třetiny těchto molekul následně přes exosféru Měsíce uniknou do vesmíru, třetina se vrací na povrch.

20. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaciNa odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na MěsíciNěmecká společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesůmPomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

10. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Společnost Blue Origin se chystá na Měsíc. Vyvine nový motor a přistávací modul Blue MoonCEO Jeff Bezos v noci slavnostně představil plány svojí společnosti Blue Origin pro cesty na Měsíc. Tento program se jmenuje Blue Moon a jeho cílem je dovézt náklad i posádku k Měsíci a zpět. Pomoci tomu má zcela nový raketový motor BE-7, který už společnost vyvíjí a mohl by být poprvé zažehnutý už letos v létě. Tento motor bude součástí nového přistávacího modulu Blue Moon, který by mohl k Měsíci letět s posádkou už v roce 2024.

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním pólu

6. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním póluIndická lunární mise Chandrayaan-2 by měla podle plánu odstartovat na raketě GSLV-MK III mezi 9. a 16. červencem. Jejím cílem bude podle ředitele indické vesmírné agentury ISRO (Indian Space Research Organisation) Kailasavadivoo Sivana jižní pól Měsíce, podobně jako u nedávné čínské mise Chang´e 4. Na rozdíl od čínské mise, však přistávací modul s indickým roverem přistane na přivrácené straně Měsíce a podle všeho také blíž samotnému jižnímu pólu.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Čína plánuje postavit kromě orbitální stanice CSS také lunární vědeckou základnu

28. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský vesmírný program nabírá na obrátkách. Koncem loňského roku se stala Čína první zemí, která přistála na odvrácené straně Měsíce a její sebevědomí dál roste. Ještě letos by měla k Měsíci odstartovat sonda Chang´e 5, která doveze vzorky na Zemi. Nově nyní představitelé čínského vesmírného programu oznámili další cíl: do deseti let postavit výzkumnou stanici na jižním pólu Měsíce, ke které budou létat astronauti.