Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019
Meteority Měsíc

Během úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Měsíc, záblesk

Měsíc, záblesk - Záblesk způsobený dopadem meteoritu na povrch Měsíce během úplného zatmění v lednu 2019.

Tyto události pozoruje observatoř MIDAS (Moon Impacts Detection and Analysis System) ve Španělsku se sítí osmi teleskopů. Díky pozorování povrchu Měsíce v různých vlnových délkách potom mohou vědci zjistit více o objektu, který se s Měsícem srazí.

Objekt letěl při nárazu rychlostí 61 tisíc km/h a vytvořil kráter o 10-15 metrech v průměru. Vážit měl kolem 45 kilogramů mohl mít asi půl metrů v průměru. Materiál vymrštěný nárazem nad povrch měl teploty až 5 400 °C.

Měsíc zažívá podobné nárazy částí často, nemá totiž atmosféru jako Země, ve které by tyto malé objekty shořely. Kdyby stejný objekt letěl k Zemi, v atmosféře by zcela shořel.

Další zprávy z kategorie Meteority

5. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit nalezený v Austrálii obsahoval první známý přírodní výskyt vzácného mineráluPoblíž australského města Wedderburn byl v roce 1951 nalezen podivný balvan. Šlo o meteorit, který se nepodobal žádnému jinému. Od té doby jej vědci studují a snaží se o podivném kameni zjistit více. A poslední průzkum přinesl překvapení: meteorit obsahuje první známý přírodní výskyt minerálu edscottit.

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteoritu

7. 4. 2018

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteorituVědci zjistili, že v minerálu olivín, který se vyskytuje v meteoritech, lze nalézt záznam magnetického pole přítomného při vzniku sluneční soustavy. Informace o magnetických polích z tohoto období mohou vědcům pomoci lépe pochopit, jak se sluneční soustava formovala v období, kdy kolem Slunce obíhal protoplanetární disk, ze kterého teprve později vznikly planety. Výzkumníci z Velké Británie, Německa a Norska prezentovali výsledky svého výzkumu v magazínu Nature Communicaations.

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vody

6. 1. 2013

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vodyVědecký tým vedený Carlem Ageem analyzuje meteorit, který podle nich obsahuje až 10x větší množství vody než je u těchto kamenů obvyklé. Meteorit NWA 7034 byl nalezen v roce 2011 v západní části Sahary a podle vědců je starý něco přes dvě miliardy let. Kámen má pocházet z Marsu, který v té době nacházel na počátku svého posledního geologického období, amazonian.

4. 1. 2012

Obří hora na povrchu Vesty je zřejmě zdrojem mnoha meteoritů dopadajících na ZemiMnohé z meteoritů, které dopadly na Zemi, zřejmě pochází z Vesty a vesmírná sonda Dawn na povrchu planetky našla horu, ze které meteority možná pochází. Na povrchu Vesty totiž dřímá více než 20 kilometrová hora (nazývaná South Polar Mountain), několikrát větší než Mount Everest, která zřejmě vznikla při srážce Vesty s dalším tělesem. Při této události byly do vesmíru vymrštěny horniny a prach, které od té doby bloudí sluneční soustavou.

Zítra brzy ráno můžete na obloze vidět první meteorický roj letošního roku - Quadrantidy

3. 1. 2012

Quadrantidy poskytují sice krátkou, zato intenzivní podívanou. Své jméno nesou po souhvězdí Quadrans Muralis, které se dnes už ale neuznává a nepoužívá. Hlavní podívaná je letos naplánovaná na středeční osmou hodinu ranní, což už bude u nás bohužel den, nicméně i několik hodin před rozbřeskem by mělo jít meteorickou spršku z našeho území pozorovat.

V pátek nás čeká vrchol meteorického deště Orionidů, pozůstatků Halleyovy komety

21. 10. 2011

Planeta Země prolétá zbytky materiálu zanechaného Halleyovou kometou, který když hoří v atmosféře, přináší lidem na povrchu známou jako meteorický déšť. Tento je známý jako Orionidy a objevuje se každý rok na přelomu října a listopadu. Už od druhého října můžete pozorovat noční oblohu a hledat padající hvězdy zdánlivě vylétající ze souhvězdí Orion. Orionidy by měly být aktivní až do 7. listopadu, nejčetnější by ale měly být tento pátek.

V sobotu večer rozzářily noční oblohu padající hvězdy, drakonidy

9. 10. 2011

V sobotu kolem desáté hodiny večer středoevropského času se na obloze podle odhadů některých astronomů mohlo objevit množství meteorů padajících na Zemi, odhady se šplhaly až k tisícovce meteorů za hodinu. Meteorická bouře se nakonec nekonala, několik drakoidů ale k vidění přece jen bylo. Jak vidno předvídatelnost meteorických dešťů je spolehlivá zhruba stejně jako předpověď těch běžných.