Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019
Měsíc Geologie ve vesmíru LRO Apollo

Pomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

Měsíc, zlom v povrchu

Instrumenty umístěné na povrchu Měsíce detekovaly 28 různých otřesů mezi roky 1969 a 1977. Některé z nich byly poměrně silné a dosahovaly až pátého stupně richterovy stupnice. Doposud se však nevědělo přílišo jejich epicentrech. To si vzali za úkol vědci vedení Thomasem Wattersem a zjistili, že u nejméně 8 otřesů se jejich epicentrum nacházelo v blízkosti povrchu a do vzdálenosti 30 kilometrů od některého ze zlomů. Většina z těchto otřesů také nastala v blízkosti apogea, tedy bodu největší vzdálenosti Měsíce od Země, kde je tektonická aktivita nejpravděpodobnější.

Tato osmice otřesů tak zřejmě byla způsobena skutečnou tektonickou aktivitou, tedy pohyby ve slupce Měsíce. Ostatní otřesy mohly být způsobeny stejnou příčinou, ale také například dopady meteoritů nebo by mohly pocházet z hloubi Měsíce. Měsíc je tak podle závěrů studie stále aktivní těleso.

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?

29. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?Americká vesmírná agentura vyzvala veřejnost, aby jí pomohla navrhnout nový záchod pro astronauty, kteří poletí na Měsíc. S nápady můžete přicházet i vy, a to do letošního srpna. Svůj čas na záchodě, tak nyní můžete věnovat i něčemu přínosnému a přemýšlet nad tím, jaké to je, dělat potřebu v šestinové gravitaci.

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování Měsíce

15. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování MěsíceNový výzkum odhaluje, že dopady velkých těles na povrch Měsíce zřejmě hrály podstatnou roli při jeho formování. Skupina vědců vedená L. F. Whitem zkoumala horniny dovezené na Zemi při misi Apollo 17 a zjistila, že obsahovaly minerál, který vzniká za vysokých teplot. Takto vysokých teplot lze dosáhnout pouze při impaktu velkého tělesa.

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondy

7. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondyRusko navštívilo Měsíc naposledy v roce 1976, už však plánuje svůj návrat. V plánu jsou tři vesmírné mise do roku 2025 ve spolupráci s evropskou vesmírnou agenturou ESA. Tyto mise nesou označení Luna-25, Luna-26 a Luna-27. První z nich se už sestavuje a probíhá její testování, start je nyní plánován na říjen 2021.

17. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Společnost Intuitive Machines oznámila datum svého plánovaného přistání na Měsíci: příští rok v říjnuV rámci kontraktu s NASA připravuje společnost Intuitive Machines přistávací modul Nova-C, který ponese na palubě vědecká zařízení. Společnost nyní oznámila plánované datum přistání na Měsíci, a to v říjnu 2021. Místem přistání by mělo být místo v blízkosti hlubokého údolí Vallis Schröteri.

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumenty

24. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumentyPrvní modul lunární orbitální stanice Gateway bude mít na palubě dvě vědecká zařízení - jedno evropské a druhé americké. Evropský experiment bude zkoumat radiační prostředí v bezprostředním okolí Měsíce. Americké zařízení zase bude zkoumat vesmírné počasí. Oba výzkumy vědcům napoví o možných nebezpečích pro budoucí astronauty, kteří poletí k Měsíci v rámci programu Artemis.

20. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Lunární stanice Gateway už není nutnou podmínkou pro přistání astronautů na MěsíciNASA modifikovala plány návratu astronautů na povrch Měsíce v roce 2024, odstranila z nich nutnost zastavení u orbitální lunární stanice Gateway. Zpoždění výstavby lunární stanice tak neovlivní termín přistání na Měsíci určený americkou vládou. NASA společně s ostatními zeměmi a soukromými společnostmi dál pracuje na vývoji modulů lunární stanice, která bude sloužit jako podpora pro další posádky směřující na povrch Měsíce.

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Indická sonda Chandrayaan-2 dokáže mapovat povrch Měsíce v bezprecedentním detailuOrbitální sonda Chandrayaan-2 obíhá Měsíc od loňského roku. Přesto, že přistávací modul Vikram, který se od ní oddělil, byl při přistání ztracen, orbitální sonda je v pořádku a pokračuje ve svojí vlastní misi. Tou je mapování povrchu v dosud nevídaném detailu. Schopnosti její kamery jsou dokonce takové, že dokáže mapovat dno kráterů, kam nedopadá žádné přímé sluneční světlo.