Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019
Měsíc Geologie ve vesmíru LRO Apollo

Pomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

Měsíc, zlom v povrchu

Měsíc, zlom v povrchu -

Instrumenty umístěné na povrchu Měsíce detekovaly 28 různých otřesů mezi roky 1969 a 1977. Některé z nich byly poměrně silné a dosahovaly až pátého stupně richterovy stupnice. Doposud se však nevědělo přílišo jejich epicentrech. To si vzali za úkol vědci vedení Thomasem Wattersem a zjistili, že u nejméně 8 otřesů se jejich epicentrum nacházelo v blízkosti povrchu a do vzdálenosti 30 kilometrů od některého ze zlomů. Většina z těchto otřesů také nastala v blízkosti apogea, tedy bodu největší vzdálenosti Měsíce od Země, kde je tektonická aktivita nejpravděpodobnější.

Tato osmice otřesů tak zřejmě byla způsobena skutečnou tektonickou aktivitou, tedy pohyby ve slupce Měsíce. Ostatní otřesy mohly být způsobeny stejnou příčinou, ale také například dopady meteoritů nebo by mohly pocházet z hloubi Měsíce. Měsíc je tak podle závěrů studie stále aktivní těleso.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický modul Vikram se zdá být v pořádku, komunikace však stále obnovena nebylaPodle vědce, který je součástí mise Chandrayaan-2 se zdá, že přistávací modul Vikram sedí netknutý, kousek od plánovaného místa přistání. Indická vesmírná agentura ISRO s ním ztratila kontakt při přistání, asi 2 km od povrchu v pátek a od té doby se pokouší o obnovení spojení. Sondu zachytila z oběžné dráhy orbitální sonda Chandrayaan-2, od které se několik dní předtím modul oddělil. Podle snímků nemá modul rozvinuté solární panely a je mírně nakloněný.

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indická sonda Chandrayaan-2 našla z oběžné dráhy přistávací modul, probíhají pokusy o obnovení spojeníPo ztrátě spojení v průběhu pátečních přistávacích manévrů se podařilo nalézt lokaci indického přistávacího modulu Vikram na povrchu Měsíce. Modul se objevil na snímcích z orbitální sondy Chandrayaan-2, od které se předtím v pondělí oddělil. Indická vesmírná agentura ISRO zatím snímky nezveřejnila, pokouší se však o opětovné navázání spojení.

Indická lunární mise zřejmě skončila neúspěchem, přistávací modul se při přistáním odmlčel

7. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický přistávací modul Vikram se v průběhu přibližování měsíčnímu povrchu odmlčel a je zřejmě ztracený. Oznámila to indická vesmírná agentura ISRO v pátek ve 22:48. Poslední komunikace proběhla ve výšce 2,1 kilometru od povrchu, v tu chvíli už ale byla sonda asi kilometr odchýlená od svojí plánované trajetorie. Indický neúspěch přichází jen několik měsíců po neúspěchu izraelské sondy Beresheet, která také nezvládla přistání.

Indický lunární rover se oddělil od mateřské orbitální sondy

2. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indický lunární rover se oddělil od mateřské orbitální sondyIndická vesmírná agentura ISRO v pondělí oznámila úspěšné oddělení přistávacího modulu s roverem od orbitální sondy Chandrayaan-2. Rover nazvaný Pragyan by měl dosednout na povrch Měsíce během tohoto víkendu. Podle ISRO jsou všechny systémy na palubě mateřské sondy i přistávacího modulu v pořádku. V následujících dnech bude přistávací modul podroben dalšímu ověření fungování jeho systémů a postupným úpravám jeho oběžné dráhy, která jej navede k přistání v blízkosti jižního pólu.

Jak svítí Měsíc v gama záření? V určité jeho části září více než Slunce

19. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak svítí Měsíc v gama záření? V určité jeho části září více než SlunceKdybychom mohli pozorovat hvězdnou oblohu v méně energetické gama části spektra elektromagnetického záření, Měsíc by se nám jevil jasnější než Slunce. Navíc by ani neprocházel jednotlivými fázemi, tak jak to vidíme v běžném světle.

18. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádkuJaponská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

20. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaciNa odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.