První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavy

17. 5. 2019
2014 MU69 / Arrokoth New Horizons Planetky (asteroidy) Kuiperův pás

Tým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

Arrokoth, první detailní snímek

Arrokoth, první detailní snímek Snímek Arrokoth pořízený sondou New Horizons těsně před maximálním přiblížením k planetce 1. ledna 2019.

Ultima Thule má mnohá prvenství v průzkumu vesmíru lidstvem. Kromě toho, že jde o nejvzdálenější z blízka prozkoumaný objekt, jde také o první zachovalý objekt, který podle vědců pochází z počátků sluneční soustavy. Jeho studium by mělo vědcům napovědět více o podmínkách při zrodu planet sluneční soustavy před více než 4 miliardami let.

Výjimečný je také tvar planetky, jde totiž o kontaktní binární planetku tvořenou dvěma původně samostatnými objekty, které se postupně spojily v jediné těleso. Podle vědců došlo k tomuto spojení pomalu a následovalo po období, kdy kolem sebe obě tělesa vzájemně rotovala. Vzájemné propojení těchto dvou částí planetky naznačuje, že před spojením si vzájemně vždy ukazovala stejnou stranu.

Planetka Ultima Thule je výjimečná také svojí barvou - jde o nejčervenější doposud prozkoumané těleso. Tento odstín dostávají objekty v Kuiperově pásu relativně často, je to dáno chemickými reakcemi organických sloučenin. Na povrchu planetky byl detekován metanol, vodní led a právě organické sloučeniny.

Další zprávy z kategorie 2014 MU69 / Arrokoth

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

19. 3. 2019

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

9. 2. 2019

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetky

28. 1. 2019

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetkyData ze sondy New Horizons postupně proudí na Zemi a my tak dostáváme stále přesnější informace o tomto vzdáleném objektu na okraji sluneční soustavy. Krátce po průletu sondy kolem planetky Ultima Thule obdržela NASA několik snímků s nízkým rozlišením, nyní už přichází na řadu snímky detailnější. Zatím poslední přijatá fotografie pochází ze vzdálenosti 6 700 kilometrů, asi 7 minut před maximálním přiblížení. Na snímku už je možné pozorovat detaily různých barevných odstínů tělesa a také geologické útvary jako jsou krátery nebo možná propadliny, které by mohly být způsobené dopadem drobných těles.

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima Thule

16. 1. 2019

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima ThulePo několikadenní odmlce zveřejnila NASA nové snímky planetky Ultima Thule, jak je zachytila sonda New Horizons při jejím průletu 1. ledna. Na snímcích poskládaných do krátké animace lze pozorovat, jak se Planetka jevila kameře Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) a ukazuje rotaci tohoto tzv. dvojitého kontaktního tělesa.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

2. 1. 2019

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

1. 1. 2019

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.