Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019
Pluto Voda ve vesmíru New Horizons Geologie ve vesmíru

Trpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

Pluto, Sputnik Planum

Pluto, Sputnik Planum Na snímku se setkává planina Sputnik Planum s hornatým terénem.

Mise New Horizons

Mise NASA New Horizons jako první poslala v roce 2015 snímky trpasličí planety Pluto, která byla do té doby známá jen z rozmazaných fotografií z teleskopu Hubble, případně dalších výkonných observatoří na Zemi. Po průletu kolem bývalé planety zamířila sonda New Horizons do Kuiperova pásu, kde 1. ledna 2019 proletěla kolem planetky 2014 MU69 (která dostala neoficiální označení Ultima Thule), jde o první průlet kolem takto vzdáleného objektu. Po průletu Kuiperovým pásem bude sonda New Horizons podobně jako sondy Voyager zkoumat okraj sluneční soustavy.

Časová osa mise New Horizons

• 2006, leden: Start ze Země na raketě Atlas V
  • 2007, únor: Průlet kolem planety Jupiter
  • 2015, červenec: Průlet kolem trpasličí planety Pluto
  • 2015-2016: Posílání dat z průletu kolem Pluta na Zemi
  • 2019, leden: Průlet kolem Ultima Thule
  • 2019: Posílání dat z průletu kolem Ultima Thule na Zemi
  • 2020-2030: Možný průlet kolem dalšího objektu v Kuiperově pásu
  • 2030 a dále: Zkoumání okraje sluneční soustavy

Další zprávy z kategorie Pluto

20. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hustota atmosféry Pluta je proměnlivá, ale nesouvisí jen se vzdáleností od SlunceTrpasličí planeta Pluto má velmi řídkou atmosféru. Její existenci potvrdila v roce 2015 vesmírná sonda New Horizons, když kolem Pluta proletěla a zamířila hlouběji do Kuiperova pásu. Pozorování ze Země nyní ukazují, že atmosféra neřídne se vzdalováním od Slunce, jak se doposud předpokládalo.

9. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Region ve tvaru srdce má na Plutu významný vliv na větry, které vanou opačným směremKdyž v roce 2015 proletela vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, ukázala poprvé rozmanitost jeho povrchu. Mezi útvary, které se na snímcích ze sondy objevily, byl také region Tombaugh (Tombaugh Regio), který svým tvarem připomíná srdce. Podle nové studie by tento region mohl významně ovlivňovat atmosférickou cirkulaci podobně jako ji na Zemi ovlivňují oceány.

8. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zařízení na sondě New Horizons potvrzuje zpomalování slunečních větrů za oběžnou drahou PlutaMěření pořízená instrumentem SWAP (Solar Wind Around Pluto) na palubě vesmírné sondy New Horizons potvrzují zpomalování slunečních větrů na okraji sluneční soustavy. Předchozí data ze sond Voyager ukazovaly podobné výsledky, New Horizons má však na palubě výrazně modernější technologie. Nová měření byla publikována v magazínu Astrophysical Journal.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizet

30. 4. 2019

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizetTrpasličí planeta Pluto má řídkou atmosféru tvořenou hlavně dusíkem, která byla potvrzena už v roce 1985. Silně eliptická oběžná dráha Pluta však způsobuje výrazné výkyvy v teplotách na povrchu tohoto vzdáleného objektu, což má vliv také na jeho atmosféru. Během zimy dojde ke zmrznutí plynů a jejich usazení na povrchu, čímž atmosféra na dlouhá léta zmizí. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics by k tomu mohlo dojít už za deset let.

20. 9. 2018

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

20. 2. 2018

Co se ukrývá pod povrchem Pluta? Mohlo by jít o vrstvu materiálu podobného asfaltuTrpasličí planeta Pluto vznikla podle všeho v Kuiperově pásu, hluboko za oběžnou dráhou planety Neptun. Pochází tedy ze stejného místa jako některé komety, jejichž složení bylo podrobně prozkoumáno a které obsahují množství organického materiálu. Na základě těchto faktů přichází Bill McKinnon z týmu New Horizons se spekulací, že pod povrchem Pluta by mohla existovat vrstva organického materiálu podobného asfaltu. Jde však o pouhou spekulaci, která nevychází z žádných konkrétních pozorování Pluta samotného.