Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaci

20. 6. 2019
Měsíc GRAIL LRO

Na odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Dnes se v kráteru SPA nachází čínská sonda Change 4, data pro novou studii však pochází z americké mise GRAIL z let 2011 a 2012. Ta studovala prostřednictvím dvou orbitálních sond gravitaci Měsíce. V oblasti SPA se gravitační síla působící na sondy zvyšovala oproti jiným místům na Měsíci. V nové studii pracovali vědci kromě dat z mise GRAIL také s daty z mise LRO. Orbitální sonda LRO kolem Měsíce stále ještě obíhá, a to už desátým rokem.

Pozorovaná masa kovů se zřejmě nachází stovky kilometrů pod povrchem. Není však příliš blízko jádru, jinak by nebylo možné ji takto detekovat. Podle vědců by mohlo jít o zbytky jádra planetky, která se s Měsícem srazila. Šlo by zřejmě železo a nikl z planetky o průměru 95 kilometrů.

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch Měsíce

20. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

SpaceX nabízí NASA vesmírnou loď Starship pro dopravu nákladu na povrch MěsíceV pondělí NASA prohlásila, že Starship by mělo být možné využít při dopravě nákladu na Měsíc. SpaceX je jedna z 5 společností, se kterými NASA v současnosti spolupracuje na přípravě misí, které předcházejí misi Artemis 3 plánované na rok 2022, kdy na Měsíc poletí lidská posádka. První let Starship na Měsíc by mohl proběhnout v roce 2022.

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americký rover VIPER bude zkoumat místo na Měsíci, kam dva roky nato poletí astronauti mise ArtemisÚkolem roveru VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) má být hledání vody v oblasti jižního pólu, kam má o dva roky později přiletět také lidská posádka. Během svojí mise VIPER urazí několik kilometrů po měsíčním povrchu a bude analyzovat složení regolitu. Design roveru vychází ze zrušené mise Resource Prospector.

29. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína zveřejnila detailní snímky podivného materiálu, který našel rover Yutu 2 na odvrácené straně MěsíceUž v červenci Čína oznámila, že rover Yutu 2, který je součástí mise Change 4, našel na povrchu Měsíce substanci, u níž není zřejmé, o co se jedná. Čínská vesmírná agentura nyní publikovala detailní snímky, které napovídají původu tohoto materiálu: jde zřejmě o sklo vytvořené při dopadu meteoritu. Podobný materiál našli i astronauti mise Apollo 17 v roce 1972 a vzorky dokonce dovezli zpět na Zemi.

22. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko se připojilo k programu Artemis, který má za cíl po dlouhé době dopravit člověka na MěsícJaponská vláda plánuje připojení k americkému lunárnímu programu Artemis, oznámil to premiér země Shinzo Abe na Twitteru. Zatím není zcela zřejmé, jakým způsobem bude Japonsko k programu přispívat - dá se očekávat, že to bude předmětem následných jednání. NASA dlouhodobě počítá s tím, že její nový lunární program chce rozvíjet s komerčními i mezinárodními partnery.

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící rover

14. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Britská společnost chce za dva roky poslat na Měsíc první chodící roverBritská společnost SpaceBit v minulém týdnu oznámila plány na vyslání robotické sondy na Měsíc. Rover pojmenovaný Walking Rover má byt součástí první mise rakety Vulcan americké společnosti ULA a na Měsíci přistane s modulem Peregrine od Astrobotics, jehož vývoj financuje částečně NASA prostřednictvím programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Malé zařízení bude napájeno solárními panely a na rozdíl od všech ostatních robotických sond ve vesmíru bude pro svůj pohyb používat nohy.

Raketa Falcon 9 vynese v roce 2021 k Měsíci soukromou lunární sondu Nova-C

7. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ve spolupráci s NASA vyvíjí společnost a Intuitive Machines automatickou lunární sondu Nova-C. Tato společnost se nyní domluvila se SpaceX na vynesení svého zařízení na oběžnou dráhu a jeho vyslání k Měsíci. Mise, která by se po letošním neúspěchu izraelské sondy Beresheet mohla stát první soukromou misí k Měsíci, je plánována na červenec 2021.

24. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jižní Korea chce také na Měsíc, start její sondy však nabírá zpoždění, posunul se z 2020 na 2022Start jihokorejské orbitální lunární sondy KPLO (Korea Pathfinder Lunar Orbiter) byl odložen z prosince 2020 na červenec 2022. Důvodem má být příliš velká váha sondy, která vyžaduje přepracování jejího designu. Jihokorejská agentura KARI (Korea Aerospace Research Institute), která má misi na starosti, je domluvena s americkou společností SpaceX, jejíž raketa Falcon 9 má sondu vynést do vesmíru. Půjde o první korejskou misi za oběžnou dráhu Země.