Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaci

20. 6. 2019
Měsíc GRAIL LRO

Na odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól - Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Dnes se v kráteru SPA nachází čínská sonda Change 4, data pro novou studii však pochází z americké mise GRAIL z let 2011 a 2012. Ta studovala prostřednictvím dvou orbitálních sond gravitaci Měsíce. V oblasti SPA se gravitační síla působící na sondy zvyšovala oproti jiným místům na Měsíci. V nové studii pracovali vědci kromě dat z mise GRAIL také s daty z mise LRO. Orbitální sonda LRO kolem Měsíce stále ještě obíhá, a to už desátým rokem.

Pozorovaná masa kovů se zřejmě nachází stovky kilometrů pod povrchem. Není však příliš blízko jádru, jinak by nebylo možné ji takto detekovat. Podle vědců by mohlo jít o zbytky jádra planetky, která se s Měsícem srazila. Šlo by zřejmě železo a nikl z planetky o průměru 95 kilometrů.

18. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádkuJaponská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na MěsíciNěmecká společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesůmPomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

10. 5. 2019

Společnost Blue Origin se chystá na Měsíc. Vyvine nový motor a přistávací modul Blue MoonCEO Jeff Bezos v noci slavnostně představil plány svojí společnosti Blue Origin pro cesty na Měsíc. Tento program se jmenuje Blue Moon a jeho cílem je dovézt náklad i posádku k Měsíci a zpět. Pomoci tomu má zcela nový raketový motor BE-7, který už společnost vyvíjí a mohl by být poprvé zažehnutý už letos v létě. Tento motor bude součástí nového přistávacího modulu Blue Moon, který by mohl k Měsíci letět s posádkou už v roce 2024.

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním pólu

6. 5. 2019

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním póluIndická lunární mise Chandrayaan-2 by měla podle plánu odstartovat na raketě GSLV-MK III mezi 9. a 16. červencem. Jejím cílem bude podle ředitele indické vesmírné agentury ISRO (Indian Space Research Organisation) Kailasavadivoo Sivana jižní pól Měsíce, podobně jako u nedávné čínské mise Chang´e 4. Na rozdíl od čínské mise, však přistávací modul s indickým roverem přistane na přivrácené straně Měsíce a podle všeho také blíž samotnému jižnímu pólu.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Čína plánuje postavit kromě orbitální stanice CSS také lunární vědeckou základnu

28. 4. 2019

Čínský vesmírný program nabírá na obrátkách. Koncem loňského roku se stala Čína první zemí, která přistála na odvrácené straně Měsíce a její sebevědomí dál roste. Ještě letos by měla k Měsíci odstartovat sonda Chang´e 5, která doveze vzorky na Zemi. Nově nyní představitelé čínského vesmírného programu oznámili další cíl: do deseti let postavit výzkumnou stanici na jižním pólu Měsíce, ke které budou létat astronauti.