Radikálně odlišný design rentgenových teleskopů umožní vidět hlouběji do vesmíru

21. 6. 2019
Teleskopy Technologie

Nový přístup ke stavbě vesmírných rentgenových teleskopů vyvinuli vědci na KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Na rozdíl od dnešních observatoří nevyužívá nový design k soustředění světla zrcadel, ale plastických hranolů. Tento přístup umožňuje vyvinout zařízení, které bude moci pozorovat slabší a vzdálenější rentgenové signály a nebude přitom nutné zvětšovat samotný teleskop. Výsledky práce švédských vědců byly prezentovány ve studii v magazínu Nature Astronomy.

Rentgenový teleskop

Rentgenový teleskop - Dva přístupy k designu rentgenových teleskopů. V horní části je dnes běžně používaný Wolterův typ vesmírného teleskopu se zrcadly. Ve spodní části je design nový, který využívá kombinace průhledných hranolů.

Rentgenové observatoře musí pracovat mimo Zemi, protože naše atmosféra rentgenové světlo pohlcuje. Vesmírné teleskopy tedy operují na oběžné dráze a doposud využívaly systém zakřivených zrcadel. V novém designu jsou zrcadla nahrazena soustavou průhledných krystalů, které lámou světlo jež jimi prochází.

Nový přístup mimo jiné umožní výrazně zkrátit ohniskovou vzdálenost: například americký teleskop Chandra má ohniskovou vzdálenost 10 metrů, nový teleskop by mohl mít pouhých 50 centimetrů. Díky tomu lze také zmenšit velikost samotného teleskopu a snížit tak náklady na jeho vynesení na oběžnou dráhu. Nový teleskop by také mohl sbírat víc než tisíckrát více světla než teleskopy, které jsou dnes v provozu.

Vědci už svůj nový design otestovali v laboratorních podmínkách a v další fázi chtějí vyrobit skutečný modul pro teleskop, který by mohl letět do vesmíru.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

Rusko-německý rentgenový teleskop Spektr-RG vyletěl úspěšně do vesmíru

20. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Raketa Proton-M vynesla v minulém týdnu do vesmíru nový rentgenový teleskop Spektr-RG. Zařízení je společným projektem ruské a německé vesmírné agentury a bude zkoumat vesmír v rentgenovém spektru elektromagnetického záření. Ruští vědci očekávají, že za 6 let mise najde teleskop na 3 miliony supermasivních černých děr.

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu Spitzer

31. 5. 2019

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu SpitzerPoté, co se nepřihlásil žádný zájemce o financování provozu vesmírného teleskopu Spitzer, rozhodla NASA o jeho vyřazení z provozu začátkem příštího roku. V loňském roce stál provoz 11 milionů dolarů, které už NASA v novém rozpočtu nemá k dispozici. Spitzerův vesmírný teleskop je jednou ze čtveřice velkých vesmírných observatoří společně s teleskopy Hubble, Chandra (rentgen) a Compton (gama záření).

5. 3. 2019

Jedna z kamer teleskopu Hubble má problémy, pozorování vesmíru nicméně nadále pokračujíJeden ze čtyř instrumentů na palubě vesmírného teleskopu Hubble má od pátku problémy. Jedná se o přehlídkovou kameru ACS (Advanced Camera for Surveys). Podle vyjádření NASA nedošlo v minulém týdnu ke správnému načtení softwaru kamery. Fungování dalších zařízení ani operace samotného teleskopu nicméně nejsou ohroženy. Hubble je ve vesmíru už od roku 1990 a funguje výrazně déle než se původně plánovalo. Poslední chyba se objevila před pár měsíci, bylo to však na jiném zařízení.

14. 2. 2019

NASA vybrala nový vesmírný teleskop k realizaci, kromě galaxií a hvězd bude zkoumat také období krátce po velkém třesku13. února vybrala americká vesmírná agentura novou misi k realizaci. Je jí vesmírný teleskop SPHEREx (Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization, and Ices Explorer), který bude pozorovat téměř celou hvězdnou oblohu ve viditelném a infračerveném spektru. Mise byla navržena jako jedna z 9 konceptů už v roce 2016, rok na to byli vybráni dva finalisté a nyní byla vybrána mise SPHEREx, která by měla začít v roce 2023.

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovat

9. 1. 2019

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovatBěhem úterka přestala pracovat jedna ze 4 kamer vesmírného teleskopu Hubble. Podle NASA jde o hardwarovou chybu na širokoúhlé kameře, která by však mohla být opravena záložní elektronikou. Ostatní tři snímací přístroje pracují v pořádku a provoz teleskopu tak není ohrožen. NASA očekává pokračování pozorování hvězdné oblohy zatímco bude zkoumat příčinu problému a možnosti jeho nápravy.

14. 12. 2018

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

28. 11. 2018

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.