Hubblův teleskop detekoval komplexní formu uhlíku v mezihvězdném prostoru

27. 6. 2019
Hubble Chemie

Formu uhlíku označovanou jako fulleren se podařilo pozorovat vědcům s Hubblovým vesmírným teleskopem. Jde o molekuly, které se skládají ze 60 atomů uhlíku uspořádaných do pěti a šestiúhelníků, které vytváří pravidelné koule. Potvrzuje se tak, že mezihvězdný prostor je tvořen nejen vodíkem a heliem, ale i výrazně komplexnějšími molekulami.

Fulleren byl ve vesmíru pozorován už dříve, tentokrát jde nicméně o první detekci jeho elektricky nabitých molekul v mezihvězdném prostoru. K jejich vzniku zřejmě dochází při odebrání elektronu z jednoho z atomů uhlíku, například při srážce s fotonem.

Před fullereny měly nejsložitější známé molekuly ve volném vesmíru pouhých 12 atomů. Existence molekul se 60 atomy ukazuje, že i v tomto zdánlivě nepříznivém prostředí blízkému vakuu a plnému radiace může existovat komplexní chemie.

Další zprávy z kategorie Hubble

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLASVesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

15. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble detekoval zatím nejmenší shluky temné hmoty, nález podporuje teorii o studené temné hmotěS pomocí zkoumání několika kvazarů, jejichž světlo bylo na cestě k nám deformováno gravitací temné hmoty, se vědcům podařilo určit strukturu této temné hmoty. Shluky, kterými světlo prošlo, jsou zatím nejmenší detekovaná koncentrace temné hmoty. Podle vědců by takto malé struktury mohly potvrzovat existenci tzv. studené temné hmoty, jejíž částice se pohybují relativně malými rychlostmi.

Jeden z cílů mise Lucy planetka Eurybates má malý měsíc

11. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jeden z cílů mise Lucy planetka Eurybates má malý měsícAstronomům se s pomocí vesmírného teleskopu Hubble podařilo objevit malý měsíc u planetky Eurybates, která je jedním z cílů mise Lucy. Sonda, která by měla na svou dlouhou cestu vyrazit už v příštím roce, má prozkoumat hned sedm těles za oběžnou dráhou Marsu. Nově objevený měsíc u jedné z těchto planetek je tak zajímavým bonusem této mise.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V místě první detekované kolize neutronových hvězd už došlo k uklidnění jejích následkůTým astronomů vedený Wen-fai Fongovou prozkoumal následky první známé kolize neutronových hvězd. Šlo o první událost, u které byly zachyceny gravitační vlny a zároveň viditelné světlo, což vědcům dalo unikátní příležitost k prozkoumání tohoto jevu. Za pomoci Hubblova teleskopu snímali během roku a půl oblast, kde ke kolizi došlo, aby prozkoumali následky této energetické události. Na posledním snímku už zmizely následky kolize a vědci tak mohli porovnat běžný stav se samotnou kolizí.