U blízké mladé hvězdy byl nalezen objekt, ze kterého by mohla vzniknout nová planeta

28. 6. 2019
Hvězdy ALMA Exoplanety

Astronomové pracující s observatoří ALMA našli drobnou koncentraci prachu v disku kolem blízké mladé hvězdy TW Hydrae. Je pravděpodobné, že jde o zárodek budoucí exoplanety, šlo by tak o první podobný snímek. Planety podle astronomů vznikají právě v discích prachu kolem mladých hvězd. Zatím však není jisté, zda z detekovaného shluku hmoty nakonec vznikne planeta, nebo půjde pouze o dočasnou koncentraci prachu.

TW Hydrae, zrod planety

TW Hydrae, zrod planety Protoplanetární disk kolem hvězdy TW Hydrae. Ve výřezu je dobře pozorovatelný shluk hmoty, ze kterého by časem mohla vzniknout planeta.

Hvězda TW Hydrae je hvězda o 80 % hmotnosti Slunce vzdálená 194 světelných let v souhvězdí Hydry. Jde o nejbližší mladou hvězdu s protoplanetárním diskem, kolem které by mohly vznikat nové planety. Proces zrodu nových planet je u této hvězdy dobře pozorovatelný díky tomu, že disk lze ze Země pozorovat kolmo na jeho rovinu.

Historie objevů planet u TW Hydrae

Už v roce 2007 byla reportována evidence masivní exoplanety ve vzdálenosti asi 0,04 AU od hvězdy. Následná pozorování její existenci ale vyvrátila - pozorovaný zdánlivý radiální pohyb hvězdy byl připsán skvrnám na jejím povrchu. Nová, detailnější pozorování v následujících letech začala ukazovat na existenci mezer v protoplanetárním disku kolem hvězdy. V roce 2013 vyšla studie, podle které by mohlo docházet k formování nové planety ve vzdálenosti asi 80 AU od hvězdy. Právě v těchto místech se totiž nachází největší mezera v disku, která by mohla indikovat planetu, která materiál gravitací posbírala. Samotná planeta však zatím nalezena nebyla. V roce 2016 pak vědci reportovali možnou další planetu ve vzdálenosti 22 AU, kde se nachází další mezera v disku kolem hvězdy. Planeta, která by mezeru v disku vytvořila by mohla mít hmotnost o něco větší než Neptun. Díky stále se zvyšující citlivosti dnešních observatoří byla objevena i poslední potenciální protoplaneta. Vědci však tentokrát nevychází z mezery v disku ale z koncentrace hmoty v něm. Není však zřejmé, zda jde o formování nové planety, nebo pouhé dočasné shluknutí materiálu, které se opět rozplyne. Tato možná protoplaneta se nachází ve vzdálenosti 52 AU od hvězdy.

Bubliny kolem vzdálených galaxií by mohly být první evidence prvních hvězd ve vesmíru

13. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové s pomocí teleskopu Mayall v Arizoně identifikovali několik bublin v oblacích vodíku ionizovaných hvězdami pouhých 680 milionů let po velkém třesku. Jde o první přímou evidenci z období první generace hvězd ve vesmíru, které vznikly po tzv. temném věku. Výsledky výzkumu byly prezentovány na 235. setkání Americké astronomické společnosti v Honolulu.

9. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Budoucí srážka se sousedními galaxiemi už nyní vytváří nové hvězdy v Mléčné drázeHvězdy na okraji Mléčné dráhy jsou jedny z nejstarších v naší galaxii, astronomové však nyní v této oblasti našli skupinu mladých hvězd. Spektrální analýza jejich světla ukazuje, že materiál, ze kterého vznikly, by mohl pocházet z jiné galaxie, konkrétně z Magellanových oblaků, které Mléčnou dráhu obíhají a pomalu se k ní přibližují.

1. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obří hvězda Betelgeuse, která je v poslední fázi svého života, výrazně pohasla. Blíží se supernova?Od října 2019 astronomové pozorují výrazný propad v zářivosti rudého veleobra Betelgeuse v souhvězdí Orionu. Tato variabilní hvězda dokonce v prosinci zářila nejméně za celou dobu jejího pozorování.

Hmotnost Mléčné dráhy je odhadnuta na 890 miliard Sluncí

24. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hmotnost Mléčné dráhy je odhadnuta na 890 miliard SluncíMezinárodní tým vědců odhadl hmotnost celé naší galaxie na 890 miliard Sluncí. Mléčná dráha má napříč 256 tisíc světelných let a obsahuje miliardy hvězd, většina je menší než Slunce, ale jsou zde i hvězdy výrazně hmotnější. Odhadovaná hmotnost naší galaxie vychází z pohybu hvězd a dalšího materiálu. Celých 93 % z odhadované hmotnosti tvoří temná hmota.

16. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První mapa povrchu neutronové hvězdy: obsahuje překvapivě nepravidelně rozmístěné regiony s vyšší teplotouZa pomoci teleskopu NICER umístěného na ISS se vědcům podařilo získat první přesná měření velikosti a hmotnosti neutronové hvězdy. Navíc teleskop dokázal detekovat hotspoty na povrchu, čímž vznikl první náznak mapy tohoto druhu hvězd. Rozložení těchto regionů s teplotami v milionech stupňů vědce překvapilo.

14. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Příliš velká černá díra hvězdné velikosti oznámená minulý měsíc by nakonec mohla být menší Před několika týdny informoval tým čínských vědců svět o objevu masivní stelární černé díry LB-1, jejíž vysokou hmotnost téměř 70 Sluncí nebylo snadné vysvětlit. Když se ale na problém podívali další vědci, přišli s odlišným vysvětlením pozorovaných dat, podle kterého tato černá díra nemusí dosahovat dříve avizované velikou hmotnosti. K tématu byly vydány hned tři nové vědecké studie.

V disku naší galaxie se nacházejí dvě odlišné populace hvězd

12. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

V disku naší galaxie se nacházejí dvě odlišné populace hvězdNová studie, která se zabývá pohybem a chemickým složením hvězd v okolí Slunce, odhalila dvě rozdílné populace hvězd v tlustém disku naší galaxie. Hvězdy se v těchto dvou populacích liší rychlostí oběhu kolem galaktického jádra i svým složením. Výsledky výzkumu týmu vedeného Danielou Carollovou byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal. Data vědci použili z mise Gaia a programu SDSS.