Astronomům se podařilo teprve podruhé najít zdroj tajemného rychlého radiového pulzu FRB

30. 6. 2019
FRBs Supernovy Magnetary Neutronové hvězdy

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRB) byly objeveny teprve v roce 2007 a doposud není jisté, co je způsobuje. Až v posledních měsících se jako pravděpodobné začaly jevit supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem. Klíčem k rozpoznání zdroje signálu je poznání jeho zdroje, to se všák zatím podařilo u jediného z několika desítek signálů. Nyní vědci přišli s druhým případem, kdy poznali odkud k nám FRB signál přišel.

Neutronová hvězda Kes 75

Neutronová hvězda Kes 75 Kombinovaný snímek z teleskopu PanSTARRS (viditelné spektrum) a Chandra (rentgenové spektrum, modrá barva) pozůstatku supernovy.

První případ, kdy vědci poznali odkud k nám tento rádiový signál přichází, byl FRB 121102 z roku 2012. Ten se od ostatních liší tím, že se opakuje. Nachází se asi 3 miliardy světelných let daleko v trpasličí galaxii.

Podruhé se astronomům podařilo identifikovat umístění zdroje signálu teprve nyní. Jde o signál FRB 180924 a pochází z okraje masivní galaxie DES J214425.25−405400.81 ve vzdálenosti 3,6 miliard světelných let. V této galaxii je výrazně nižší míra vzniku nových hvězd než u zdroje signálu FRB 121102.

Galaxie DES J214425.25−405400.81 je obecně výrazně odlišné místo, což ukazuje, že rychlé rádiové pulzy mohou přicházet z různých galaktických prostředí. Detekce na okraji galaxie však vylučuje jako zdroj FRB supermasivní černé díry, které se nachází ve středu galaxií.

Fast radio bursts (FRB)

Rychlé rádiové pulzy jsou signály z hlubokého vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu a vědci doposud neví, jak vznikají. Je však zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, nebo objektů, které k nám musejí přicházet ze vzdáleného vesmíru, pravděpodobně z vnějšku naší galaxie. Do začátku roku 2020 bylo lokalizováno pouze 10 těchto signálů a všechny se nacházely mimo naši galaxii.

První FRB byl objeven teprve v roce 2007 (v archivních datech z roku 2001) a od té doby jich (do začátku roku 2020) bylo zaznamenáno už kolem 150. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně.

Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů vědci původně řadili neutronové hvězdy se silným magnetickým polem - magnetary. Pravidelně se opakující signál FRB 180916 však naznačuje, že by mohlo jít o binární těleso. Zkoumají však i další možnosti, například kolize černých děr nebo neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd, kosmická vlákna, nebo by mohlo jít o první detekovaný projev kvantové gravitace.

Další zprávy z kategorie FRBs

3. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

První detekce tajemného radiového signálu FRB v Mléčné dráze napovídá o jeho původuMagnetar SGR 1935+2154 ve vzdálenosti 30 tisíc světelných let se stal prvním objektem v Mléčné dráze, od kterého byl zachycen rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB). Doposud bylo detekováno několik desítek FRB signálů, a všechny pocházely z jiných galaxií. Vědci zatím neví, co tyto krátké a intenzivní signály způsobuje, objev blízkého zdroje FRB signálu jim tedy může hodně napovědět.

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenomény

28. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenoményStudiem devíti opakujících se FRB signálů zjistil tým vědců vedený Emmanuelem Fonsecou, že opakované signály by mohly být způsobeny odlišným mechanismem než ty jednorázové. Rozdíly mezi oběma druhy signálů jsou podle nové studie v délce trvání pulzů.

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

8. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli galaxii původu u pátého FRB signálu, vychází z jiného prostředí než ostatníMezinárodnímu týmu astronomů se podařilo určit místo, odkud vychází rychlý rádiový pulz FRB 180916. Jde o teprve pátý případ tohoto druhu signálu, u kterého nyní známe místo původu. Jedná se o běžnou spirální galaxii ve vzdálenosti 500 milionů světelných let. Výzkum nicméně ukazuje, že tyto signály k nám přichází z různých prostředí, a vědci stále neví, co je způsobuje.

1. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxiíAstronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

23. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.