Dvě mladé hvězdy zrozené z jednoho oblaku plynů vytváří podivuhodnou strukturu vláken

6. 10. 2019
Hvězdy ALMA

Astronomové získali s pomocí observatoře ALMA detailní snímek mladého binárního hvězdného systému, ve kterém dvě hvězdy konzumují materiál z akrečních disků a přitom kolem sebe vzájemně rotují. Tato pozorování vědcům přibližují vznik binárních systémů, které jsou alespoň v okolí Slunce poměrně časté.

Hvězdy v mladém binárním systému

Hvězdy v mladém binárním systému Dva zářivé objekty na snímku představují mladé hvězdy obklopené kompaktními akrečními disky. Kolem nich se rozprostírá struktura vláken, která s hvězdami i jejich akrečními disky vzájemně interagují. Snímek byl pořízen prostřednictvím observatoře ALMA.

Hvězdný systém nese označení [BHB2007] 11 (nebo také 2MASS J1711-2724) a nachází se v temné mlhovině Barnard 59. Dřívější pozorování už odhalila vnější strukturu [BHB2007] 11, ale až výkonná observatoř ALMA odhalila, co se odehrává uvnitř.

Dva zářivé objekty na snímku jsou mladé hvězdy obklopené kompaktními disky, ze kterých nasávají materiál a zvětšují tak svou hmotnost. Velikost těchto disků je srovnatelná s pásem asteroidů ve sluneční soustavě. Kolem nich se potom nachází komplexní struktura vláken, která by podle vědců mohla mít hmotnost kolem 80 Jupiterů.

Snímek ukazuje, jak může probíhat evoluce mladých binárních systémů. Vědci budou chtít tento systém studovat do většího detailu a pozorovat chování těchto hvězd a případné změny v jejich zářivosti nebo struktuře vláken. Zároveň bude také zajímavé porovnat hvězdy systému [BHB2007] 11 s případnými dalšími podobnými systémy.

Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové záření

24. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové zářeníČervený veleobr Betelgeuse v souhvězdí Orionu v posledních měsících září výrazně méně než je běžné. Astronomové se pokouší zjistit, co by za tímto procesem mohlo stát a zaměřili k hvězdě 17. února rentgenový teleskop Chandra. V místě, kde se Betelgeuse nachází, však v rentgenovém spektru nenašli žádné emise.

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normálu

17. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normáluPomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) se astronomům podařilo zachytit hvězdu Betelgeuse v detailu. Díky její velikosti a blízkosti jde o jednu z mála hvězd, u kterých lze pozorovat strukturu na povrchu. Betelgeuse je navíc v posledních měsících středem pozornosti díky změnám, kterými aktuálně prochází a které by mohly předznamenávat explozi supernovy.

6. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvykle velká galaxie generovala v raném vesmíru velké množství nových hvězd a potom přestala, vědci neví pročMezinárodní tým astronomů vedený vědci z University of California, Riverside narazil na neobvykle velkou galaxii XMM-2599, jejíž světlo k nám putovalo dlouhých 12 miliard let. V této galaxii se v jednu dobu velmi intenzivně rodily nové hvězdy, to však náhle ustalo, a vědci zatím nevím proč. K pozorování této galaxie využili vědci vedení Benjaminem Forrestem teleskop W. M. Keck a výsledky svého výzkumu publikovali v magazínu Astrophysical Journal.

29. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černou díru v jádru Mléčné dráhy obíhají podivné objekty, které jinde pozorovány nebylyV bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází objekty, které zatím nikde jinde pozorovány nebyly. Vědci původně mysleli, že se jedná o hvězdy, potom to vypadalo, že jde o oblaka plynů. Nakonec by ale mohlo jít o zcela jiný typ struktury, která v sobě kombinuje vlastnosti jak oblaků, tak hvězd. Nově je nyní vědci označují jako objekty G (G Objects).

28. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pohasínání hvězdy Betelgeuse v lednu pokračuje, zvětšila svůj objem o téměř 10 procentAstronomové v posledních týdnech se zaujetím pozorují hvězdu Betelgeuse, jejíž zářivost začala v říjnu loňského roku výrazně klesat. Vědci už dlouho ví, že tato hvězda se nezadržitelně blíží k explozi supernovy, nedokáží však říct, kdy nastane. Během ledna zářivost hvězdy nadále klesá, i když už pomalejším tempem než koncem roku.

27. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Extrémně zářivou supernovu SN 2006gy zřejmě způsobila interakce masivní hvězdy s bílým trpaslíkemŠvédským a japonským vědcům se podařilo zjistit, co znamenají podivné emisní linie nalezené v jedné z nejjasnějších pozorovaných supernov SN 2006gy. Nové informace jim také umožnily přijít s novou teorií, která vysvětluje vznik této unikátní zářivé supernovy.

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdy

23. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdyAstronomům vedeným Marcusem Lowerem z Swinburne University of Technology v Austrálii se podařilo detekovat změnu ve frekvenci rotace pulzaru PSR J0908−4913. Studium tohoto chování hvězdy, které se označuje jako glitch, může vědcům napovědět více o její vnitřní struktuře.