Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhu

10. 7. 2019
NEO Planetky (asteroidy)

Astronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

Planetka 2019 LF6, oběžná dráha

Planetka 2019 LF6 má asi kilometr v průměru a podobně jako AQ3 je její oběžná dráha výrazně nakloněna mimo rovinu, ve které obíhá Slunce většina ostatních těles včetně planet. Při oběhu Slunce se planetka dostává blíž než planeta Merkur, v nejvzdálenějším bodě je zase dál než Venuše. Na vzdálenost Země od Slunce se však planetka nikdy nedostane.

2019 LF6 oběhne Slunce jednou za 151 dní a má tak nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek ve sluneční soustavě. Doposud držela rekord planetka 2019 AQ3 se 165 dny. Pro srovnání: planeta Merkur oběhne Slunce jednou za 88 dní.

Za objevem planetky LF6 stojí Quanzhi Ye, který byl se svým programem Twilight i u objevu planetky AQ3 před několika měsíci. Ye pracuje s observatoří Palomar poblíž Los Angeles, která je vybavena unikátním instrumentem ZTF (Zwicky Transient Facility). ZTF hledá na noční obloze proměnlivé události, jako záblesky supernov nebo pohyb planetek ve sluneční soustavě.

Těsně po západu Slunce nebo před jeho východem je také nejvhodnější doba pro hledání objektů v blízkosti Slunce, které jsou jinak ukryté v jeho záři. A právě k tomu slouží program Twilight, který už objevil dvě planetky ze skupiny Atira a Ye věří, že jich bude brzy ještě více. Zároveň doufá v realizaci mise NEOcam, která by hledala podobné objekty přímo z vesmíru pomocí infračerveného teleskopu.

Další zprávy z kategorie NEO

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry Země

2. 7. 2019

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry ZeměPlanetka zhruba o velikosti lednice byla minulou sobotu pozorována teleskopy na Havaji těsně předtím, než zamířila do zemské atmosféry, kde shořela. To se zatím podařilo pouze 4x v historii, jinak astronomové nemají žádná data o planetkách, které v naší atmosféře shoří, nebo dopadnou na povrch. Planetka byla pojmenována 2019 MO a při průletu atmosférou vytvořila jasný bolid.

8. 1. 2019

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.